کیک زرد را از روسیه دریافت کردیم

به گزارش افکارخبر، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در گفتگو با خبر ۱۴ سیما با اشاره به برگزاری نشست شورای حکام که ساعتی پیش در وین آغاز شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون مباحث مدنظر در این نشست در جریان است و آلمان به نمایندگی از ۱+۵ متن قطعنامه را در این نشست قرائت می‌کند و حدود ۳۷ کشور ثبت‌نام کرده‌اند تا صحبت‌های خودشان را بیان کنند.

وی افزود: در نهایت نماینده ایران در آژانس اتمی در نشست شورای حکام سخنرانی خواهد کرد و اگر ابهاماتی باشد پاسخ می‌گوید.

عراقچی گفت: ما بعد از تصویب قطعنامه ۱+۵ در شورای حکام وارد مراحل بعدی یعنی تغییرات رآکتور اراک و انتقال مواد غنی شده و دریافت کیک زرد می‌شویم. البته باید بگویم که ما آن میزان کیک زردی که باید از روسیه دریافت می‌کردیم را قبلا دریافت کردیم و امروز در ایران است.

وی تاکید کرد: سند رسمی مربوط به مدرن‌سازی رآکتور اراک هم توسط وزرای خارجه ایران و ۱+۵ امضا شده است، ولی هنوز به صورت رسمی این اقدام عملیاتی نشده است.

عراقچی با اشاره به قطعنامه ۱+۵ در شورای حکام و ابهامات مربوط به آن اظهار کرد: قطعنامه جدید تمام قطعنامه‌های گذشته را باطل می‌کند. قطعنامه‌های قبلی نگاهشان به مسائل گذشته پرونده ایران یعنی پی ام دی بود، اما قطعنامه جدید نگاه به آینده و برجام دارد.

رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: طبق قطعنامه جدید، دبیر کل آژانس اتمی هیچ وظیفه‌ای نسبت به مسائل گذشته ندارد و تنها باید بر اجرای برجام نظارت کند و اگر خلافی دید گزارش دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که لغو تحریم‌ها بعد از تصویب قطعنامه در نشست شورای حکام چه زمانی خواهد بود، تاکید کرد: تصور ما این است که در فاصله سه هفته آینده کارهایی که مانده است و منوط به قطعنامه‌ها می‌شود را انجام دهیم و بتوانیم روز اجرایی شدن برجام را اعلام کنیم. روز اجرای برجام به صورت رسمی با انتشار بیانیه‌ای توسط ظریف و موگرینی اعلام خواهد شد.

عراقچی خاطرنشان کرد: از روز اجرای برجام تمامی تحریم‌ها که تاکنون بر روی کاغذ برداشته شده، به صورت عملی لغو خواهد شد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم اجرای عملی لغو تحریم‌ها از حدود سه هفته آینده انجام خواهد شد.