خرازی: نباید در تأمین آرمان‌های اصلاح‌طلبانه تندروی کرد

به گزارش افکارخبر، محمدصادق خرازی عصر امروز در همایش «انتخابات ندای همدلی اصلاحات» اظهار داشت: صندوق رأی مقدس‌ترین وسیله برای رسیدن به آرمان‌ها و آرزوهای مصلحان کشور است.

مشاور ارشد رئیس دولت اصلاحات افزود: اگر بخواهیم علت موجده انقلاب ایران را بررسی کنیم به سه عنصر خواهیم رسید که شامل رهبری، مردم و وحدت است و مردم مهم‌ترین محور برای شکل‌گیری و تصمیم‌سازی در تمام برهه‌های کشور بوده‌اند.

وی ادامه داد: ایام خوش ‌ناخوش این سرزمین و دوره‌های تاریخ‌ساز این کشور را مردم رقم‌ زده‌اند چه آنگاه ‌که با آگاهی و دانش و برنایی در مسیر تاریخ پرفراز و فرود مهم‌ترین نحله‌های آزادیخواهی و استقلال‌خواهی، توسعه، پیشرفت و رسیدن به دموکراسی را در دو قرن گذشته طلب کرده‌اند که منتج به پیروزی انقلاب شد چه زمانی که بی‌تفاوت از کنار حوادث گذر کرده‌اند.

خرازی اضافه کرد: در دوران معاصر ما یعنی این دو دهه اتفاقاتی رخ داد که درس‌های بزرگی را به تمام کنشگران سیاسی و باورمندان به ساخت کشور ایجاد کرد که آن این است که هر جا مردم آگاهانه در صحنه حضور یافته و آنگاه‌که به‌حق یا ناخواسته سکوت کرده‌اند، در هر دو بخش نقش نخبگان و چهره‌های مصمم که می‌توانند در جامعه مسئولیت ایفا کنند؛ بارز است.

‌سفیر سابق ایران در فرانسه ‌با بیان اینکه در هر دو جنبه یعنی موقعیت بی‌نظیر در صحنه بین‌الملل و موقعیت ویژه داخلی متأثر از رأی مردم است، اظهار داشت: معتقدیم در یکی از مراحل حساس و مهم کشور به سر می‌بریم و از این نظر باید نسبت به موقعیت فعلی‌مان در منطقه و نظام بین‌الملل و از سوی دیگر به تحولات داخلی آگاهانه بنگریم و آن را تحلیل کنیم.

این فعال سیاسی بیان کرد: در سال 76 لوله‌های توپ ناتو و آمریکا از 27 پایگاه منطقه به سمت ایران نشانه رفته بود که به سبب اتفاقی بود که در عربستان رخ‌داده و به ناحق ایران را متهم ساخته بودند اما به‌یک‌باره با برگزاری انتخابات و حضور مردم، پس از یک دوران کوتاه تمام تهدیدهایی که در منطقه بود تبدیل به فرصت شد و این همان نقش مردم و آرای آنها برای تأمین امنیت کشور است.

وی یادآور شد: مردم سرمایه کشور هستند اما برخی تنها در زمان انتخابات مردم را به رسمیت می‌شناسند که این کمال ناجوانمردی است که تنها در زمان نیاز به سراغ مردم بروند بلکه اگر بخواهند سیر نقش مرم در حیات جامعه را استمرار بخشند باید شرایط تحقق دموکراسی، آزادی بیان و تحزب و ...  را فراهم کنند.

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: نمی‌توان گفت مردم به قید وثیقه و مشروط حق مشارکت دارند که اگر این‌گونه باشد مردم را از دست خواهیم داد درحالی‌که تحقق منافع ملی مشروط به وحدت ملی است.

وی با بیان این که دوران انقباض به پایان رسیده، ابراز داشت: نباید در تأمین آرمان‌های اصلاح‌طلبانه تندروی کرد بلکه رسیدن به اهداف اصلاحات تدریجی و نه یک پروژه که پروسه‌ای است که با رفع تشنج و پرهیز از اقدامات تحریک‌آمیز ممکن است.

خرازی با بیان این که اصلاحات از مدینةالنبی آغاز شده، گفت: اسلام احکام ادیان دیگر را تائید کرد و به‌تدریج آنها را اصلاح کرد چنانکه روزه، نماز و ... در یهودیت و بسیاری ادیان دیگر به گونه متفاوت وجود داشته است و به صورت تدریجی نمادهایی در مدینه النبی ایجاد شد که مهم‌ترین حوادث تاریخ بشریت را رقم زد و این برای ما الگو‌ست.

وی مهم‌ترین خطر را در شرایط فعلی بی‌تفاوتی به مسائل کشور توصیف و عنوان کرد: روزگار مهمی در انتظار مرم ایران است و مردم فارس نیز در تاریخ 150 ساله گذشته مجاهدت‌های بی‌نظیری داشته‌اند که تاثیرات سترگی بر سپهر اجتماعی و سیاسی ایران گذاشته است.

خرازی خواستار اعتماد به تمام گروه‌‌های سیاسی قانونی و رعایت عدالت در تقسیم امکانات رسانه‌ای شد و اظهار داشت: حفظ تقوی در عدالت سیاسی و نبردن آبروی افراد از مهم ترین مسائل در انتخابات است و این عدالت نیست که اصلاح‌طلبان حق اجاره سالن برای برگزاری مراسم نداشته باشند.