ابوترابی فرد: درآمد نفتی نباید صرف کارهای عمرانی شود

به گزارش افکارخبر، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در چهارمین همایش "نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری"، با بیان اینکه نظریه‌پردازان اقتصادی کشور در تحلیل چالش‌ها و تهدیدات اقتصاد ملی و نیز در ارائه نقشه راه تقریبا اجماع دارند، گفت: اما در حوزه عمل از دریافت‌های علمی بسیار فاصله داریم. 

وی افزود: ما در ایران در حوزه کارهای علمی خوب حرف می‌زنیم، اما بد عمل می‌کنیم. تصمیمات ما صرفا ناظر به شرایط امروز و نه تامین نیازهای فرداست. 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بر لزوم تبدیل نظرات علمی به دستورالعمل و نقشه راه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید کرد و آنها را رهگشا دانست و افزود: ما در کشور با یک تورم تقنینی روبه‌رو هستیم. 

وی به یافته‌های علمی درباره نحوه هزینه‌کرد یارانه‌های نقدی و همین‌طور به کارگیری نقدینگی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد ما با این یافته‌ها فاصله دارد، زیرا به عنوان مثال یافته‌های علمی اذعان می‌کند که درآمدهای نفتی می‌بایست به سرمایه‌گذاری ساختاری تبدیل شود، اما ما درآمدهای نفتی را برای هزینه‌ عمرانی صرف می‌کنیم که این از نظر منطقی توجیه ندارد و صحیح نیست.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه امروز کشور در امر تقنین از تورم رنج می‌برد، گفت: وقتی همه امور در اختیار دولت است، امکانی برای نظارت دقیق و صحیح وجود ندارد و دولت می‌بایست تصدی‌گری را به بخش غیردولتی واگذار کند و خودش کارهایی را به‌عهده بگیرد که مردم از انجام آن ناتوانند.