تیتر و عکس سؤال‌برانگیز یک روزنامه زنجیره‌ای

به گزارش افکارخبر ، روزنامه اعتماد به نقل از سفیر آلمان در مصاحبه با این روزنامه تیتر زده بود «آماده میانجیگری میان ایران و عربستان هستیم». این اظهارنظر از آن جهت خنده‌دار است که آلمان در معادلات و مناسبات منطقه تقریباً هیچکاره است، ضمن آن که بعد از جنگ جهانی دوم هرگز سیاست خارجی مستقلی نداشته و مواضع و عملکرد آن در سایه و تحت اشراف آمریکا تعریف می‌شود.

 

بنابراین ژست میانجیگری سفیر آلمان در ایران فقط در حد و اندازه یک «گنده‌گویی» و «بزرگنمایی» جایگاه کشور متبوع وی قابل ارزیابی است و با این حال به گونه‌ای پُز میانجیگری میان ایران و عربستان را به خود گرفته است که گویی جمهوری اسلامی ایران از سوی کشور مفلوک و بحران‌زده‌ای مانند حکومت قرون وسطایی آل‌سعود، تحت فشار است و حالا دولت آلمان از جایگاه یک قدرت بزرگ! و صاحب نفوذ در منطقه! قصد دارد در نقش فرشته نجات! وارد ماجرا شده و ایران را از مشکلی که با آن روبرو شده نجات دهد! تیتر و عکس روزنامه اعتماد از این جهت که سفیر و دولت آلمان را در جایگاهی جعلی و یکصد و هشتاد درجه متفاوت و متضاد با جایگاهی که واقعاً دارد، معرفی کرده است تأسف‌آور بوده و تحقیر نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران و نقش تعیین‌کننده و بی‌بدیل آن در منطقه است.

 

خوشبینانه‌ترین علت برای این اقدام تحقیرآمیز روزنامه اعتماد «بی‌خبری» و «کم‌اطلاعی» دست‌اندرکاران این روزنامه از معادلات و مسائل بین‌المللی و منطقه است اگرچه کارنامه نه چندان سفید این روزنامه زنجیره‌ای، جایی برای این خوشبینی باقی نمی‌گذارد. چرا که این روزنامه به بزرگنمایی قدرت‌های غربی، نادیده گرفتن توان و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد و بارها، مقالات شبکه دولتی بی‌بی‌سی انگلیس را با تغییر نام نویسنده آن به عنوان مقاله و یادداشت تولیدی خود چاپ و منتشر کرده است و... از این روی به آسانی نمی‌توان تحقیر نظام، دولت و ملت ایران از سوی این روزنامه را تصادفی و فقط ناشی از بی‌اطلاعی نسبت به مسائل و معادلات منطقه تلقی کرد که اگر اینگونه نیست- که امید است نباشد- انتظار آن است که روزنامه اعتماد در اولین شماره بعدی خود به خاطر دست‌کم گرفتن جایگاه ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم و بزرگنمایی درباره دولت آلمان که در معادلات منطقه تقریباً هیچکاره است، از ملت شریف ایران پوزش بخواهد.

 

گفتنی است اولاً؛ ژست میانجیگری دولت آلمان و بزرگنمایی سفیر این کشور درباره جایگاه منطقه‌ای کشور متبوعش در حالی است که آلمان- آنگونه که اشاره شد- بعد از جنگ جهانی دوم و تقسیم این کشور به چند منطقه تحت مدیریت متفقین، هرگز سیاست خارجی مستقلی نداشته و ندارد و این تحقیر شدگی همواره با اعتراض شدید برخی از جریانات سیاسی فعال در عرصه داخلی این کشور روبرو بوده و هنوز هم هست. اعتراض این جریانات، به وابستگی تحقیرآمیز آلمان است که در گذشته قدرت قابل محاسبه‌ای بوده است. وابستگی آلمان به آمریکا تا آنجاست که مطابق اسناد ویکی‌لیکس نه فقط آمریکا از مقامات بلندپایه آلمان از جمله «مرکل» رسماً جاسوسی می‌کرده است بلکه دولت آلمان، شنود اتباع خود را در اختیار سازمان «سیا» قرار می‌داده است و نیز، تعداد فراوان نمایندگان یهودی صهیونیست در پارلمان آلمان، که ده‌ها برابر نسبت جمعیتی آنان در آلمان است همواره مورد اعتراض مردم آلمان بوده و هست.

با توجه به موارد فوق و نمونه‌های فراوان دیگر، اقدام ضدملی روزنامه زنجیره‌ای اعتماد می‌تواند تعجب و تأسف همراه با تردید را به دنبال داشته باشد.

و بالاخره این نکته نیز گفتنی است که دولت آل‌سعود در شرایط بسیار سخت و شکننده‌ای قرار دارد و بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم از ایران درخواست کرده است که برای خروج آبرومندانه عربستان از یمن پادرمیانی کند، که این خود داستان جداگانه‌ای دارد.