تهران به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم شد

به گزارش افکارخبر، نشست کمیته ١٧٣٧ نظارت بر اجرای تحریم‌های ایران از ساعات پایانی دیروز سه‌شنبه آغاز شد و تا ساعاتی از بامداد چهارشنبه ادامه یافت. 

 

«رومان اویارزون»، نماینده دایم اسپانیا  در این نشست با متهم کردن ایران به خرید حجم عظیمی از آلیاژهای دارای کاربرد دو گانه و شلیم موشک عماد، مدعی شد تهران قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است.  

کمیته نظارت بر اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران براساس قطعنامه شماره ١٧٣٧ مصوب شورای امنیت در دسامبر سال ٢٠٠٦ تشکیل شد تا بر اجرای کامل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نظارت کرده و تخلف احتمالی کشورهای عضو سازمان ملل از اجرای این مصوبه را گزارش دهد. با تصویب قطعنامه‌های دیگر شورای امنیت در تحریم ایران در سال های ٢٠٠٧، ٢٠٠٨ و ٢٠١٠ این کمیته مسئول نظارت بر اجرای این مصوبات نیز شد.

مهمترین مواردی که کمیته ملزم به پیگری آنها شده اقدامات در مغایرت با تحریم ارسال مواد و اقلام مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و خرید و فروش یا نقل و انتقال تسلیحات به ایران است. اطمینان از اجرای تحریم‌های مصوب شورا علیه برخی موسسات و افراد مرتبط با برنامه های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی و مسدود کردن اموال آنها در خارج نیز از دیگر وظایف عمده این کمیته است.

در جلسه شورای امنیت برای بررسی گزارش کمیته نظارت، نمایندگان برخی از کشورها به اظهار نظر در مورد تحولات هسته‌ای ایران پرداختند. 

نماینده چین، از همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس نقشه‌زاه مورد توافق استقبال کرد. وی همچنین از تصویب قطعنامه‌ پیشنهادی گروه 1+5 در شورای حکام حمایت کرد. 

نماینده انگلیس در این نشست، ایران را به نقض بند 9 قطعنامه 1929 متهم کرد و خواستار واکنش شورای امنیت به این موضوع شد. دیپلمات انگلیسی، واکنش به نقض ادعایی قطعنامه یاد شده را با توجه به اجرای برجام مهم خواند. وی همچنین سند برجام را توافقی به نفع تمامی طرف‌ها دانست و گفت که این توافق به ایران اجازه تعامل مجدد با جامعه بین‌المللی را می‌دهد. 

نماینده روسیه، گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشان‌دهنده عدم وجود مواد و فعالیت‌های اعلام‌نشده در برنامه هسته‌ای ایران دانست و تأکید کرد ایران به تمامی تعهداتش ذیل پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی یا NPT پایبند بوده است. 

نماینده فرانسه در شورای امنیت از کمیته تحریم‌های شورای امنیت خواست به اقدام ایران در آزمایش موشکی که به گفته او نقض قطعنامه 1929 است، واکنش نشان دهد. 

در پایان این نشست، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، ابتدا از پایبندی ایران به تعهداتش در اجرای توافق هسته‌ای استقبال کرد. 

دیپلمات آمریکایی، اما در ادامه ایران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرد و از اهمال این نهاد بین‌المللی در آنچه به گفته وی پاسخ قاطع به تهران بود انتقاد کرد. 

پاور با بیان اینکه ایرانی‌ها به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت «افتخار می‌کنند» گفت که چشم بستن بر این موارد، کمکی به اجرای بهتر برجام نخواهد کرد. 

پاور گفت که واشنگتن با شریکان بین‌المللی برای محدود کردن موارد نقض شورای امنیت همکاری خواهد کرد