مقابله با افراط گرایی با توسعه اعتدال حاصل می شود

به گزارش افکارخبر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی به نخستین کنگره ملی سربازان صلح ایران که توسط علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی قرائت شد بر لزوم مبارزه با خشونت و تروریسم تاکید کرد. 

متن این پیام به شرح زیر است:

در جهان پرآشوب امروز ترویج فرهنگ صلح و دوستی از ارزنده‌ترین تلاش‌ها و پسندیده‌ترین تدابیر لازم در جامعه بشری است.

تثبیت صلح و امنیت پایدار و بسترسازی برای مقابله با افراط گرایی، خشونت و تروریسم جز از طریق توسعه فرهنگ اعتدال، مدارا و گفت‌وگو حاصل نمی‌شود.

در ادامه این پیام آمده است: در این مسیر می‌توان با ایجاد زمینه‌های ذهنی مشترک و ارتقای فرهنگ احترام به حقوق و کرامت انسانی و همچنین جایگزینی تعامل مبتنی بر صلح و عدالت به جای زبان زور و خشونت، جهانی سالم و پرنشاط برای زندگی بهتر بشریت فراهم آورد. 

در این پیام تاکید شده که جمهوری اسلامی ایران به حق در قامت پرچمدار موج ضدخشونت و افراطی‌گری در منطقه و جهان قد برافراشته و ابلاغ پیام رحمت را که همان آموزه‌ قرآن کریم است وظیفه ملی و دینی خود می‌داند.

این پیام می‌افزاید: دولت تدبیر و امید در ترویج فرهنگ صلح و گفت‌وگو برپایه احترام متقابل و پرهیز از خشونت که دنیای امروز را بیش از هر زمان دیگر آلوده است از هیچ کوششی دریغ نکرده است و نخواهد کرد.

این پیام تصریح می‌کند: پیشبرد دیپلماسی صلح و گسترش فرهنگ مدارا و فایق آمدن بر چالش‌های بین‌المللی با تکیه بر ارزش‌های جهانشمول که ریشه در فطرت پاک انسانها دارد، گفتمانی است که دولت یازدهم آن را در قالب طرح مقابله با خشونت و افراطی‌گری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رساند. 

این پیام ادامه می‌دهد: خانه سرباز صلح ایران که متشکل از سربازان و فعالانی است که در دفاع از میهن اسلامی جانفشانی کردند با توجه به درک تالمات و مشکلات ناشی از جنگ و خشونت می‌تواند با تلاشهای ارزنده خود پیام‌آور صلح، انسان‌دوستی و نوید بخش جهان عاری از خشونت و افراط‌گریای باشد.

در پایان این پیام آمده که اینجانب با تقدیر و تشکر از همه مجاهدان صلح امیدوارم شما و هم‌قطارانتان در خانه سرباز صلح ایران بتواند همنوا با آرمان‌های والای نظام جمهوری اسلامی ایران برای نهادینه کردن و اعتلای گفتمان صلح گامهایی برداریم تا شاهد جهانی سالم و انسانهایی برای نسل‌های فعلی و آینده باشیم.