جهانگیری: دخالت قدرت های خارجی علت مشکلات مسلمانان است

به گزارش افکارخبر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (چهارشنبه) در جریان سفر به الجزایر در دیدار «عبدالقادر بن صالح» رئیس مجلس سنای این کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و تعمیق روابط دو جانبه با الجزایر در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمادگی کامل دارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش تاریخی الجزایر در مقاطع مختلف در خصوص جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: الجزایر در مقاطع مختلف از جمله اختلافات مرزی ایران و عراق و مسائلی از این دست نقش پراهمیتی ایفا کرده است که این تلاش ها از یاد ملت ایران نخواهد رفت.

وی همچنین با اشاره به اشتراکات تاریخی، دینی و سیاسی دو کشور افزود: این نقاط اشتراک دو ملت را به هم نزدیک می کند و علاوه بر آن جنبه های مشترک انقلاب اسلامی ایران و انقلاب آزادی بخش الجزایر نیز به علاقمندی مردم دو کشور به یکدیگر افزوده است.

جهانگیری الجزایر را کشوری پراهمیت در جهان اسلام و منطقه شمال آفریقا دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز کشوری پراهمیت در منطقه خاورمیانه و غرب آسیاست که متاسفانه این روزها منطقه ما با ناآرامی های زیادی روبرو است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: کشورهای اسلامی امروز از پدیده ی شومی به نام داعش رنج می برند و فجایع عظیمی در برخی کشورهای اسلامی از جمله یمن، سوریه، عراق، لیبی و افغانستان در حال رخ دادن است و معتقد هستم کشورهایی نظیر ایران و الجزایر می توانند با همکاری و رایزنی های گسترده خود برای حل این مسائل و کاهش آلام مسلمانان راهکار پیدا کنند.

جهانگیری با یادآوری اینکه ایران و الجزایر در بسیاری از مسائل دارای دیدگاه یکسانی هستند، خاطرنشان کرد: دو کشور در مسائل بین المللی همکاری های خوبی دارند و مواضع الجزایر نیز در قبال جمهوری اسلامی ایران همواره مثبت و سازنده بوده است.

وی با قدردانی از مواضع سازنده الجزایر در قبال پرونده هسته ای ایران اظهار داشت: خوشبختانه روز گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه های قبلی خود را لغو کرد و قطعنامه جدیدی صادر کرد و اعلام کرد که ایران هیچ انحرافی نداشته است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: این اتفاق نشان داد که جمهوری اسلامی ایران همواره با صداقت و به درستی عمل کرده است و مواضع کشورهایی نظیر الجزایر که در مسئله هسته ای از ایران دفاع کرده اند، مواضعی بر حق بوده است.

وی همچنین بر لزوم توسعه ی همکاری های دو جانبه تهران ـ الجزیره تاکید کرد و گفت: فرصت‌ها و ظرفیت های فراوانی برای گسترش مناسبات فی مابین وجود دارد و دو کشور می توانند سطح همکاری های خود را در بخش های مختلف از جمله نفت و گاز ارتقاء دهند.

جهانگیری به موضوع کاهش بهای نفت نیز اشاره و تصریح کرد: دلیل کاهش شدید قیمت نفت نمی تواند فقط اقتصادی باشد بلکه بخش زیادی از آن سیاسی است و برخی کشورها در این زمینه به منافع امت اسلامی صدمه وارد می کنند.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اراده ی مقامات عالی دو کشور برای توسعه ی مناسبات اقتصادی فی مابین گفت: حجم مبادلات تجاری میان دو کشور هیچ تناسبی با رابطه صمیمانه سیاسی و فرهنگی ایران و الجزایر ندارد و لازم است اراده مقامات عالی دو کشور را در صحنه عمل و از طریق توسعه همکاری های اقتصادی به منصه  ظهور برسانیم.

وی همچنین نقش پارلمان های دو کشور را در توسعه  روابط فی مابین پراهمیت توصیف کرد و گفت: مجالس دو کشور می توانند با حمایت های خود، زمینه تقویت و توسعه روابط اقتصادی را فراهم کنند.

رئیس مجلس سنای الجزایر نیز در این دیدار با اشاره به ارتباط تنگاتنگ تاریخی میان دو کشور گفت: این ارتباط صمیمانه می تواند پایه و اساس خوبی برای توسعه روابط تهران ـ الجزیره باشد.

عبدالقادر بن صالح از جمهوری اسلامی ایران بعنوان پشتوانه الجزایر نام برد و گفت: الجزایر نیز همواره پشتیبان ایران بوده و در مجامعی که ایران حضور نداشته، الجزایر از مواضع برحق ایران دفاع کرده است.

وی با اشاره به پرونده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: علی رغم سیاست های خصمانه کشورهای غربی علیه ملت ایران و اعمال فشارهای فراوان، سرانجام همه آنها تسلیم شدند و بر حق ملت ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای اعتراف کردند.

رئیس مجلس سنای الجزایر ادامه داد: ما از ابتدا اعتقاد کامل داشتیم که ایران انرژی هسته ای را برای استفاده صلح آمیز می خواهد و خوشبختانه گذشت زمان حقانیت ایران و اشتباه غرب را به اثبات رساند.

عبدالقادر بن صالح همچنین با اشاره به چالش ها و مسائل منطقه خاورمیانه و نیز شمال آفریقا تصریح کرد: مسئله مشترک ایران و الجزایر این است که دشمنان تلاش می کنند کشورهای ما را ناامن سازند و گروه هایی نظیر داعش و القاعده غده های سرطانی خطرناکی هستند که امنیت کشورها را تهدید می کنند.

وی افزود: مشکل دیگر این است که این گروه های تروریستی به نام اسلام فعالیت می کنند و امنیت و ثبات کشورها را هدف قرار داده اند.

رئیس مجلس سنای الجزایر با بیان اینکه پارلمان الجزایر از توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها حمایت می کنند، گفت: آمادگی کامل داریم همکاری و رایزنی های خود را با جمهوری اسلامی ایران در جهت خنثی کردن توطئه های دشمنان افزایش دهیم.

وی روابط پارلمانی میان دو کشور را خوب و نزدیک ارزیابی کرد و افزود: مجالس دو کشور ارتباط و هماهنگی های مستمری دارند که می تواند به تقویت روابط فی ما بین کمک کند.