واشنگتن پست: ائتلاف جدید سعودی ائتلاف علیه ایران است

به گزارش افکارخبر، در ادامه واکنش‌ها به ائتلاف مدعایی ریاض برای مقابله با تروریسم، یک روزنامه آمریکایی این ائتلاف را بنا به چند دلیل «بی معنا» توصیف کرد.

دو روز قبل بود که محمد بن سلمان، وزیر دفاع و ولی ولیعهد عربستان بامداد سه شنبه در نشست خبری در ریاض از تشکیل آنچه وی «ائتلاف اسلامی برای مبارزه با تروریسم» خواند، خبر داد.

یک روزنامه آمریکایی، در گزارشی در این باره نوشته است: «ائتلاف نظامی اسلامی عربستان سعودی علیه تروریسم هیچ معنایی ندارد».

واشنگتن پست با بیان  چندین دلیل به نقایص و بی معنی بودن ائتلاف ادعایی عربستان سعودی در قبال مقابله با تروریسم پرداخته است.

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است که برخی از 34 کشوری که ریاض اعلام کرده به ائتلاف مذکور پیوسته‌اند «ظاهرا هرگز چیزی در این باره نشنیده‌اند».

در این گزارش از پاکستان،‌ مالزی و لبنان به عنوان کشورهایی نام برده که علی رغم آنکه نامشان به عنوان اعضای ائتلاف سعودی ذکر شده، اما خودشان گفته‌اند که اطلاع کمی در این باره دارند.

دلیل دوم «بی معنا بودن» ائتلاف ادعای سعودی از نظر روزنامه آمریکایی آن است که نام کشورهایی در این ائتلاف ذکر شده که آنها اصلا دارای اکثریت جمعیت مسلمان نیستند.

«آدام تیلور» نویسنده گزارش مذکور در روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: ‌«برای مثال بیش از 80 درصد اوگاندا مسیحی هستند و بیش از 75 درصد جمعیت گابون مسیحی هستند. در بنین بزرگترین مذهب، کاتولیسیسم است و در توگو هم اکثر جمعیت ادیان محلی و بومی خودشان را دارند».

نویسنده این گزارش با مثال زدن از «ایران،‌عراق و اندونزی» درباره دلیل سوم بی معنا بودن ائتلاف سعودی تصریح کرد: «تعدادی از کشورهای بزرگ اسلامی بخشی از ائتلاف نیستند».

کارشناس آمریکایی با اشاره به عدم عضویت ایران و عراق نوشت: «خوب دلیل عدم حضور این دو به طرز ناامیدکننده‌ای مشخص است. آنها هر دو کشورهایی با اکثریت جمعیت شیعه هستند».

از نظر او این اقدام «این اعتقاد را تقویت می‌کند که انگیزه تشکیل ائتلاف عربستان سعودی رقابت فرقه‌گرایانه با ایران بوده و نه مقابله با تروریسم».

در بخش دیگر از این گزارش هم می‌خوانیم: «بسیاری از منتقدان عربستان سعودی می‌گویند که اینها همه لفاظی‌های بزرگ در جنگ با داعش است چرا که عربستان سعودی ثابت کرده مایل به پرداختن به یکی از عناصر کلیدی رشد این گروه نیست که همان روحانیون سعودی هستند که وهابیگری تندرو را گسترش می‌دهند که بر تندروی در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد».