جهانگیری: ایران آماده همکاری با الجزایر است

به گزارش افکارخبر، اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنجشنبه) در همایش مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و الجزایر با بیان اینکه مردم انقلابی و مسلمان الجزایر راه مبارزه با استعمار و آزادیخواهی را پیش روی ملت‌های مختلف دنیا باز کردند.

وی افزود: انقلاب الجزایر برای همه ی مردم انقلابی دنیا و به خصوص مردم ایران الهام بخش بوده است و ملت ایران در مسیر مبارزه و انقلاب اسلامی درس هایی از مردم الجزایر آموخت.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران و الجزایر در سطوح مختلف منطقه ای و بین المللی از مواضع یکسانی در اکثر مسائل برخوردار هستند خاطرنشان کرد: دو کشور از روابط سیاسی بسیار خوبی برخوردار هستند و اراده ی مسئولین عالی رتبه ی دو کشور در توسعه ی مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

جهانگیری ادامه داد: متاسفانه روابط اقتصادی دو کشور همپا و متناسب با سطح روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور ارتقا نیافته و امیدوارم که این سفر و برگزاری این همایش آغاز مهمی برای توسعه ی همکاری های دو کشور باشد.

وی هدف از سفر خود به الجزایر را دیدار با مقامات عالی رتبه ی الجزایر و برگزاری دومین نشست عالی مشترک همکاری های دو کشور عنوان کرد و گفت: معمولا نشست های مشترک اقتصادی با کشورهای دیگر در سطح وزرا برگزار می شود اما نشست با برخی کشورها که از اهمیت زیادی برای ما برخوردار هستند در سطح معاون اول و برخی نیز در سطح روسای جمهور دو کشور برگزار می شود تا بتوانیم موانع پیش رو را هرچه سریعتر مرتفع سازیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تاکنون 50 سند و یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور به امضا رسیده است افزود: باید این اسناد همکاری را به طور جدی پیگیری کنیم تا به مرحله ی اجرا و عملیاتی برسد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود ایران را کشوری مملو از فرصت ها و ظرفیت های متعدد برای سرمایه گذاران خارجی توصیف کرد و گفت: ایران دارای بازاری بزرگ و جمعیتی 80 میلیونی است ضمن آنکه بیش از 15 کشور در اطراف ایران با جمعیت 400 میلیونی فرصت خوبی را برای تولید و همکاری مشترک با ایران فراهم کرده است.

وی ادامه داد: امروز ایران در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، مس و آلومینیوم از توانمندی های خوبی برخوردار است و در اجرای طرح های زیربنایی در بخش آب و فاضلاب، احداث سد و ساختمان و توسعه ی خطوط ریلی نیز قابلیت ها و توانمندی های ویژه ای دارد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی شرکت های ایرانی در مناقصات شرکت می کنند، شرکت های سایر کشورها و به خصوص کشورهای اروپایی مجبور می شوند قیمت های خود را کاهش دهند تا بتوانند با شرکت های ایرانی به رقابت بپردازند.

جهانگیری با بیان اینکه کشور الجزایر نیز از موقعیت ممتازی برخوردار است گفت: الجزایر مانند ایران از منابع انرژی و نفت و گاز برخوردار است و جمعیت بزرگ این کشور نیز می تواند الجزایر را به پایگاه مهمی برای سرمایه گذاری در قاره آفریقا تبدیل کند.

وی با تاکید براینکه همکاری های تهران و الجزیره باید در حوزه ی نفت و گاز بیش از پیش افزایش یابد تصریح کرد: متاسفانه امروز با کاهش شدید بهای نفت روبرو هستیم و این یک توطئه از سوی برخی کشورها علیه امت اسلامی است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران و الجزایر در یک جبهه هستند و امیدوارم بتوانند با کمک یکدیگر و نیز سایر کشورهای تولید کننده ی نفت از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرده و با بکارگیری روش ها و راهکار های مناسب قیمت نفت را به سمت افزایش هدایت کنند.

جهانگیری از آمادگی ایران برای توسعه ی همکاری های اقتصادی در چارچوب برنامه های دولت الجزایر خبر داد و گفت: البته برخی موانع پیش روی بخش خصوصی دو کشور وجود دارد که امیدوارم با رفع این موانع و با کمک دو دولت شاهد توسعه ی روابط اقتصادی و همکاری های فی ما بین باشیم.

عبدالمالک صلال نخست وزیر الجزایر نیز در این همایش مشترک گفت: این همایش نشانگر اراده ی مشترک دو کشور برای توسعه ی روابط اقتصادی و رساندن سطح این روابط به سطح روابط سیاسی است.

وی افزود: دوستی و مودت موجود میان دو کشور و دو دولت ایجاب می کند در صدد برداشتن گامی بلند در بخش اقتصادی باشیم و برای اجرای پروژه های مشترک و تاسیس شرکت های مشترک تلاش کنیم.

نخست وزیر الجزایر از سرمایه گذاران این کشور خواست در جهت ارتقاء سطح روابط اقتصادی با ایران تلاش کنند و گفت: مسئولین اقتصادی دو کشور نیز از این برنامه ها حمایت خواهند کرد.

وی افزود: در صدد آن هستیم که روابط تهران و الجزیره را ارتقاء دهیم زیرا امروز دیگر برای کسانی که با ما دشمنی دارند جایی در همکاری های اقتصادی وجود نخواهند داشت.