ظریف: پیشنهاد ما تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه است

«جیمز بیز» سردبیر دیپلماتیک شبکه الجزیره با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقر سازمان ملل گفتگو کرد تا از کنفرانس بین المللی سوریه که قرار است امروز در نیویورک برگزار شود، درک بهتری داشته باشد.

جیمز بیز گفت: همواره مشخص بود که این فرآیند دشوار خواهد بود و هم اینک نیز در آستانه ورود وزرای امور خارجه هفده کشور به نیویورک برای آغاز روند صلح، دشواری ها نمایان شده است. وزرای امور خارجه کشورها برای دستیابی به توافق آتش بس در سوریه، در ماه ژانویه سال آینده میلادی و همچنین گفتگو بین دولت سوریه با مخالفان آن، تلاش می کنند.

جیمز بیز افزود: من با ظریف وزیر امور خارجه ایران که یکی از شرکت کنندگان در کنفرانس نیویورک است، گفتگو کردم. ظریف در این گفتگو گفت، درباره برخی کسانی که اسامی آنها را به عنوان نمایندگان احتمالی مخالف دولت سوریه در گفتگوهای ماه ژانویه شنیده است، تردیدهای جدی دارد.

ظریف اضافه کرد: «به اعتقاد ما، اعضای القاعده که کارت (شرکت در مذاکرات) به همراه دارند، شروطی که ما در وین برای اعضای مخالف دولت (سوریه) تعیین کردیم، ندارند. به اعتقاد من، جناح مخالف دولت سوریه باید جدی و فراگیر باشد تا آنها بتوانند در گفتگوهای جدی شرکت کنند. ما از این روند حمایت کردیم و حتی از مدت ها پیش، (ایجاد) دولت وحدت ملی را پیشنهاد کردیم. امیدواریم این بتواند به اقدام جدی تبدیل شود که در آن نه فقط یک گرایش خاص از مخالفان دولت، بلکه گروه های گوناگان از مخالفان حضور داشته باشند؛ در عین حال، اشخاصی که رسماً به داعش، جبهه النصره، احرار الشام یا دیگر گروه های وابسته به القاعده وابسته هستند، نباید بخشی از آن باشند».

جیمز بیز گفت: البته یکی دیگر از مسائلی که وزرای امور خارجه حاضر در کنفرانس نیویورک باید درباره آن گفتگو کنند، مهم ترین مسئله مورد اختلاف در طول خونریزی های پنج سال اخیر سوریه است؛ آن هم چیزی نیست جزء نقش بشار اسد رئیس جمهور سوریه و اینکه آیا او می تواند در آینده سوریه یا هر گونه روند انتقال قدرت نقش داشته باشد یا خیر. در این باره نیز هیچ گونه توافقی وجود ندارد.

ظریف همچنین در گفتگو با الجزیره افزود، دو مسئله اصلی وجود دارد که هنوز حل نشده است. وی ادامه داد: درباره دو جنبه گفتگوها یعنی اولاً گروه های مخالف دولت سوریه و دیگری ترکیب مخالفان و فهرست سازمان های تروریستی، ظاهراً هیچ گونه توافقی وجود ندارد و ما هیچ فهرستی که بتوانیم بر سر آن توافق کنیم، ندیده ایم.