بشار اسد نخواهد رفت

علی‌اکبر ولایتی صبح امروز در سخنرانی که به دعوت امیر دریادار سیاری در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته پژوهش انجام داد، اظهار داشت: به نسبت اینکه ما در دریا پیشرفت داشته باشیم و با توجه به اینکه مرز زیاد آبی داریم، حتماً نیروی دریایی و به واسطه آن تسلط بر دریا برای کشور ما مهم است.

وی افزود: در طول تاریخ ایران همواره هر حکومتی که قدرتمند بوده، نیروی دریایی قدرتمندی داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در دوره هخامنشی، حضور نیروی دریایی در دریاهای مختلف از مسلمات تاریخ است، اظهار داشت: مجموع دریاهایی که در جنوب ایران است، در گذشته تحت سلطه نیروی دریایی ایران بوده و پس از اسلام هم هر حکومتی که اقتدار داشته، دارای نیروی دریایی قوی بوده است.

ولایتی تصریح کرد: مهمترین عاملی که در انقلاب صنعتی باعث شد اروپایی‌ها به دنیا راه پیدا کنند، تحول در بحث کشتی‌سازی بود. از این رو نقش نیروی دریایی بسیار مهم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه منطقه ما یعنی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا همواره یکی از حساس‌ترین مناطق جغرافیای سیاسی عالم بوده و هم‌اکنون نیز این‌طور است، ادامه داد: انقلاب صنعتی، پیشرفت علم و صنعت بود، اما برای مسلمانان مشکلاتی را ایجاد کرد. ۹ سال پس از انقلاب کبیر فرانسه بود که این کشور به مصر حمله و پس از آن نیز روسیه به ایران حمله کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه حاصل رنسانس و انقلاب صنعتی این بود که اروپا به دنیا حمله کرد، گفت: در این شرایط هر کجا که سابقه طولانی داشت، مقاومت کرد. بیداری اسلامی از آن زمان شکل گرفت که بزرگان اسلام دیدند که چگونه جهان اسلام مورد تهاجم قرار گرفته است.

ولایتی تصریح کرد: در اوایل قرن ۲۰، دو نفر از متفکرین مصر، پرچم بیداری اسلامی را بلند کردند. حرکت بیداری اسلامی در ایران با رساله جهادیه تقریبا از ۲۰۰ سال پیش شروع شد.

وی با اشاره به اوضاع نیجریه گفت: در نیجریه اکنون شاهد رشد بیداری اسلامی هستیم. در گذشته این کشور شیعه‌ای نداشت و پس از اینکه شیخ زکزاکی کارش را شروع کرد، هم‌اکنون به حدی است که در اربعین، پیاده‌روی می‌کنند. هر حکومتی که در نیجریه سر کار می‌آید، این مساله را قبول دارد که حدود شرعی و احکام اسلامی در شمال نیجریه باید جاری باشد؛ این مساله نشانه ۱۰۰ سال ایستادگی مسلمانان شمال نیجریه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تقابل با بیداری اسلامی بلافاصله شروع شد و آنچه در مصر دیدیم و هم‌اکنون آنچه در سوریه می‌بینیم، تقابل با بیداری اسلامی است.

ولایتی با بیان اینکه داعش در مقابل سلسله مقاومت به وجود آمده است، گفت: سلسله مقاومت در ایران، شروع و به عراق، سوریه، لبنان و یمن می‌رود و برای شکستن زنجیره مقاومت، آنها هر کاری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه سوریه حلقه طلایی مقاومت است، اظهار داشت: اگر این کشور نباشد، امکان ارتباط با فلسطین و لبنان وجود ندارد. غربی‌ها حکومت سوریه را دیکتاتوری اعلام کرده و می‌خواستند آن را ساقط کنند و دموکراسی دورغین در این کشور بوجود آورند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اولاً کسانی می‌خواستند از دموکراسی حمایت کنند که بویی از دموکراسی نبرده بودند. کدام یک از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، دموکراسی دارند؟ اینها کسانی هستند که به معارضین سوری کمک کردند تا دموکراسی در این کشور برپا شود.

ولایتی در بخش دیگری از سخنانش افزود: اخیراً بنده با یک فرانسوی صحبت می‌کردم و گفت که «هم‌اکنون سه هزار فرانسوی در سوریه وجود دارد و استدلال می‌کرد وقتی جوانان فرانسوی دیدند که حکومت سوریه، مردم را بمباران می‌کرد، تحمل نکرده و برای کمک آمدند». گفتم که جوانان شما، غزه را هم دیده بودند؛ چرا تکان نخوردند و جوابی نداشت بدهد.

وی تصریح کرد: غربی‌ها فکر می‌کردند کمتر از سه الی چهار هفته، نظام سوریه را ساقط می‌کنند اما امروز پنج الی شش سال گذشته است. بشاراسد نخواهد رفت و می‌ماند. برای اینکه مردم اگر کسی را بخواهند انتخاب کنند که از استقلال و عزتشان دفاع کند؛ چه کسی شجاع‌تر و مقاوم‌تر از بشاراسد؟

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کسانی که امروز به معارضین سوری کمک می‌کنند، همان کسانی هستند که روزی به سوریه کمک اقتصادی می‌کردند تا از ایران جدا شود.

ولایتی با طرح این سئوال که ممکن است برخی سئوال کنند ما در سوریه چه می‌خواهیم؟ اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) می‌گویند «مردمی ذلیل نشدند؛ مگر اینکه در خانه خود نشستند تا دشمن به سراغشان آمد»؛ هدف اینها ایران است. آمریکا آمده بود در عراق بماند و بیش از هزار میلیارد دلار در این کشور خرج کرد و می‌خواستند در این کشور نایب‌السلطنه بگذارند، اما مردم عراق با سابقه تاریخی طولانی زیر بار این مساله نرفتند و آمریکا را بیرون کردند.

وی با بیان اینکه اگر آمریکا در عراق مسلط می‌شد، در کنار مرزهای ما، پایگاه‌های خود را می‌زد، گفت: اما این‌طور نشد؛ در سوریه و لبنان هم این‌طور می‌شود. ما به لحاظ ملی آنجا حضور داریم و اگر می‌خواهیم از خود دفاع کنیم، باید بیرون از مرزهای خود این کار را انجام دهیم. زنجیره مقاومت، بهترین دفاع برای ما است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اسرائیلی می‌گویند مشکل ما با ایران این است زیرا آنها قبول ندارند که حکومت اسرائیل باشد، تصریح کرد: آنچه آمریکایی‌ها امروز می‌گویند این است که عراق باید سه قسمت باشد و سوریه باید پنج قسمت شود و این ادامه طرح خاورمیانه بزرگ است که کشورهای اطراف اسرائیل، کوچک و ضعیف باشند.

ولایتی با بیان اینکه اسرائیل برج‌ دیده‌بانی در قلب جهان اسلام است، گفت: آنها می‌خواهند نگذارند جهان اسلام قدرتمند شود.

وی با بیان اینکه در اجرای برجام باید مراقبت کنیم، گفت: آنها می‌دانند ما نمی‌خواهیم بمب درست کنیم، بلکه می‌خواهند قدرتمند نباشیم. یکی از نقاطی که در پژوهش باید رعایت شود؛ این است که حاصل آن در ایران بکار برده شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از وظایف سفارتخانه‌ها در تهران، جذب نخبگان است و حتی برای آنها نامه می‌نویسند که حاضریم شما را بورس کنیم و پس از آن، آنها را جذب می‌کنند. پژوهشی ملی باید در داخل کاربرد داشته باشد و در این صورت ایران قطب علمی و صنعتی دنیا می‌شود.

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب گفت: جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون حرف اول را در دنیا می‌زند و غربی‌ها بدانند اگر بخواهند علیه عراق کاری بکنند، ایران از مردم عراق حمایت می‌کند و اگر این‌طور نبود تاکنون داعش این کشور را تصرف کرده بود.

ولایتی خاطرنشان کرد: آنها می‌دانند و بدانند که ایران از سوریه و مردم سوریه هم حمایت می‌کند و اگر این‌طور نبود تاکنون داعش این کشور را نیز تصرف کرده بود. آنها بدانند که ایران از مقاومت لبنان نیز دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه برای اینکه چراغ بیداری اسلامی را روشن نگه داریم، باید به کار خود پرقدرت ادامه دهیم، تصریح کرد: برای حفظ امنیت باید متحدینی در منطقه داشته باشیم. اگر این کشورهایی که ما از آنها حمایت می‌کنیم، روی پای خود باشند و قطعاً خواهند بود، متحدین ایران هستند. در این دنیا که کشورهای قدرتمند به دنبال متحد هستند، ما نمی‌توانیم بدون متحد و یار باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه همکاری ایران و روسیه جزو کارهای مهم جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: ایران اگر با روسیه همکاری دارد، از موضع برابر، حقوق مساوی و احترام متقابل است. به عنوان همسایه این کار صورت می‌گیرد و وقتی ایران عضو ناظر شانگهای می‌شود؛ یعنی این سازمان را در مقابل ناتو قبول دارد و این همکاری‌ها در حوزه سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری است.

ولایتی در ادامه سخنان خود گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی، نیرویی است که مرز را به برون مرزی متصل می‌کند و حمایت از متحدین ایران یکی از وظایف این نیرو است. هیچ کشوری در منطقه، قدرت و ظرفیت ایران را برای اینکه قطب منطقه شود، ندارد. ما 15 همسایه داریم که 13 کشور، اسلامی هستند و ما باید نزدیکترین همکاری را با همسایگان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان قطب قدرتمند منطقه‌ای باید به سوریه کمک کند، اظهار داشت: حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد، نشان‌دهنده اقتدار ایران است. امنیت منطقه، امنیت ماست و نمی‌شود در کنار ما، آتش‌افروزی کنند و ما مصون باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ما به لحاظ علمی، مقام 16 و یا 17 را در دنیا داریم و این با قبل از انقلاب مقایسه نیست. مقالات ما قبل از انقلاب زیر هزار بود و هم‌اکنون بالغ بر 100 هزار است.