"استفن مال،" هماهنگ کننده اجرای توافق هسته ای ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، در سخنانی در موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک واشینگتن در پاسخ به سوالی درباره تاثیر برجام بر مناسبات آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: گفتگوهای ما درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بدون توجه به بحثهای بسیار داغ و احساساتی بود که درخصوص روابط ایالات متحده و اسرائیل در جریان بود. باوجود این، اسرائیل و ایالات متحده هردو دارای این هدف مشترک هستند که می خواهند توانایی ایران را برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته ای اش محدود کنند تا اینکه ایران نتواند تهدیدی برای امنیت اسرائیل و همه دوستان منطقه ای ما باشد. بنابراین تردیدی نیست که ما در این هدف راهبردی، نگاه مشترکی داریم. درعین حال ، کاملا روشن است که تاکتیکهای متفاوتی برای نیل به این هدف مدنظر دوطرف است. باتوجه به اینکه برجام توانست از روند بازنگری در کنگره جان سالم به در ببرد، مقامات بلندپایه اسرائیلی که در چند ماه گذشته با آنها دیدار کرده ام می گفتند که تصور نمی کردند این توافق تا این حد پیش برود؛ اما حالا باید آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفت که اجرایی می شود. مقامات بلندپایه اسرائیل تمایل خود را برای همکاری ما نشان داده اند تا اینکه اجرایی شدن این توافق به گونه ای موثر صورت پذیرد. ما جلسات متعددی با اسرائیلی ها داشته ایم. این ملاقاتها در سطح ملاقات مقامات کاخ سفید و وزارت دفاع و وزارت امورخارجه آمریکا با مقامات اسرائیلی بوده است. این گفتگوها بسیار فعالانه و بسیار سازنده بودند.
استفن مال که قبلا سفیر آمریکا در لهستان و لیتوانی بوده و زمانی هم معاون وزیرامورخارجه آمریکا بود، در پاسخ به سئوالی درباره احتمال اقدام منفرد ایالتهای آمریکا علیه ایران گفت: کاملا روشن است که در آمریکا نظام فدرالی حاکم است و دولت فدرال در عرصه سیاست خارجی تصمیم گیرنده نهایی است؛ اما مطرح شدن همین سخنان سبب شده است طرف ایرانی بسیار نگران شود. در توافق هسته ای نیز به صراحت گفته شده است که آمریکا کارهایی را همسو و متناسب با قوانین فدرال و قابلیتها و اختیارات دولت امریکا انجام خواهد داد. درست است که کار در آمریکا به علت نظام فدرالی حاکم، بسیار پیچیده است و طرف ایرانی از شنیدن این مطالب تعجب نمی کند. بی تردید، طرف ایرانی انتظار دارد که مقامات ایالتی و محلی آمریکا دنباله روی گامهایی باشند که دولت فدرال قصد دارد در روز اجرای توافق بردارد. هرگاه طرف ایرانی فکر کند ما مطابق این رویه کار نمی کنیم، مطالب را به آنها توضیح می دهیم.
 
استفن مال در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز برنامه هسته ای ایران گفت: کشورهایی ابزار تمایل کرده اند که در برنامه هسته ای غیرنظامی ایران مشارکت داشته باشند. کاملا روشن است که انگیزه اول آنها در این زمینه، منافع مالی و تجاری است؛ اما انها از منظر ایمنی و امنیتی هم به این مسئله نگاه می کنند تا در برنامه هسته ای غیرنظامی ایران نقش داشته باشند. کشورهایی در عرصه جامعه بین المللی می خواهند به این روند کمک کنند. البته می خواهم در اینجا هشدار بدهم تا وقتی روز اجرای توافق هسته ای فرانرسد، نمی توان گامهای بیشتری در این زمینه برداشت. کاملا روشن است که پس از فرارسیدن این روز، ما نه تنها مانعی در مسیر برنامه هسته ای غیرنظامی ایران بوجود نمی آوریم بلکه همه طرفهای حاضر در توافق هسته ای پشتیبان همکاری در حوزه مسائل هسته ای بویژه حوزه ایمنی هسته ای هستند.
 
وی در پاسخ به سئوالی درباره تعهد آمریکا به اجرای قطعنامه های ضدایرانی گفت: تردیدی نیست که آمریکا به شدت متعهد است همه مفاد قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد را اجرا کند. ایران دهم اکتبر موشک میان بردی را ازمایش کرد. ما به سرعت در شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه شرکایمان در آلمان و انگلیس و فرانسه اعلام کردیم که به نظر ما، این اقدام ایران نقض آشکار قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این اقدام ایران به کمیته کارشناسان احاله شد تا بررسی شود و این کمیته هفته گذشته نتایج خود را از طریق کمیسیون تحریمها به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که براساس آن، این اقدام ایران نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است. 

 

 

 

"سامانتا پاور،" نماینده آمریکا در سازمان ملل، نیز خواستار آن شد که به علت نقض این قطعنامه، عواقبی متوجه ایران باشد. بنابراین، می بینید که ما درشورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص کارهایی انجام می دهیم. سامانتا پاور هم از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است در این زمینه اقدام کند تا مجازات هایی علیه ایران به علت نقض قطعنامه مذکور اعمال شود. نمی دانم که آیا می توانیم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه کاری انجام بدهیم یا خیر. درعین حال باید توجه داشت که ما اختیارات یکجانبه زیادی برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران به علت نقض تعهدات این کشور درخصوص برنامه موشکهای بالستیکش داریم. من در موقعیتی نیستم که بگویم این عواقب به چه صورت خواهد بود. اما به هرحال باید بگویم که دولت آمریکا فعالانه در حال بررسی عواقبی برای این اقدام ایران است.