عارف: از هیچ گروهی لیست انتخاباتی نخواستیم و به هیچ وجه وارد مصداق نشدیم

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در نخستین نشست خبری خود که عصر امروز در دفتر بنیاد امید ایران برگزار شد، با اشاره به اتفاقات نیجریه اظهار داشت: ما امروز شاهد برادرکشی و مسلمان کشی در دنیای اسلام هستیم. و بهترین راه برای مقابله با این حوادث وحدت و انسجام در دنیای اسلام است.

وی با اشاره به آخرین تحولات دنیا و کشتار شیعیان در نیجریه افزود: ارتش نیجریه در مقابل گروه های تکفیری و بوکوحرام کارایی ندارد اما به صورت مظلومانه شیعیان این کشور را به شهادت می‌رساند و رهبر بزرگ شیعیان شیخ زکزاکی را دستگیر می‌کند. ما از جوامع اسلامی انتظار جدی داریم که این حوادث را محکوم کنند و از دولت نیجریه نیز می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کند.

رئیس شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان درباره بسته شدن پرونده پی ام دی یادآور شد: خوشحالیم که پرونده پی ام دی در آژانس بسته شد و بسته شدن این پرونده بیانگر صداقت جمهوری اسلامی ایران در 14 سال گذشته و در راستای برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای بود و من این پیروزی را به مردم و مقام معظم رهبری تبریک می‌گویم.

عارف گفت: انشاءالله در دوران پسابرجام با همدلی و همبستگی و جدیت در جهت اعتلای کشور گام برداریم؛ از حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشور، آقای ظریف و آقای صالحی و تمام کسانیکه در زمینه موضوع هسته‌ای زحمت کشیدند تا احقاق حق عملیاتی شود، تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه انتخابات اسفندماه در سال همدلی و همزبانی برگزار می‌شود، اظهار داشت: هم اکنون شرایط خوبی در کشورمان حاکم است و شرایط منطقه‌ای و نقشی که جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل منطقه‌ای دارد، ایجاب می‌کند که همه کمک کرده تا انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری را برگزار کنیم. بهترین تعبیر در خصوص جایگاه مجلس همان بود که امام خمینی (ره) فرمودند که مجلس در رأس امور است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: ما به دنبال مجلسی هستیم که در رأس امور باشد؛ محلی که در شأن ملت، یاور دولت باشد و از اختیارات قانونی خود در نظارت و کارایی دولت استفاده کند ونخبگان و متخصصان کشور با دغدغه ملی مسائل را دنبال کنند و نمایندگان مردم نیز با شجاعت خواسته‌های موکلین خود را پیگیری کنند.

عارف درباره راهبردای جبهه اصلاح طلبان گفت: این راهبردها براساس گفتمان اصلاحات و در مقطع زمانی و براساس ضرورت‌ها تدوین شده است که اولین راهبرد ما افزایش مشارکت مردم و خلق حماسه ماندگار است؛ ما تلاش داریم کف حضور مردم در انتخابات را از خرداد 72 بالاتر ببریم و بخشی از رأی خاکستری مردم را به صحنه بیاوریم.

وی قانونمداری را دومین راهبرد جبهه اصلاحات عنوان کرد و ادامه داد: قانون مداری ملاک عمل است و انتظار ما این است که دست اندرکاران انتخابات، احزاب و تشکل‌ها، کاندیداها و مسئولان اجرایی انتخابات مر قانون را رعایت کنند و شعار ما پرهیز از افراط و تفریط و حاشیه سازی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مبنای ما این است که در چارچوب قانون و با رعایت اخلاق و عقلانیت و به رسمیت شناختن رقیب، کار را دنبال کنیم. اصلاح طلبان به دنبال تخریب رقیب نخواهند بود و ما این کار را بدور از شأن نظام و اخلاق گرایی می‌دانیم.

عارف با بیان اینکه همگرایی و انسجام کامل هدف بعدی ماست، گفت:پایبندی به اصل تعامل و گفتگو و اغنا با حفظ هویت از دیگر راهبردهای اصلاح طلبان است. یعنی اینکه ما با سایر رقبای خود با حفشطهویت وارد تعامل می‌شویم. توجه به مطالبات مردم نیز دیگر راهبرد اصلاح طلبان است.

وی با بیان اینکه ما در هفته آینده برنامه راهبردی خود را اعلام خواهیم کرد، افزود: اولویت به زنان و جوانان و اصرار به وحدت و اجماع در جبهه اصلاح طلبان راهبرد بعدی ما است؛ راهبرد دیگر ما محوریت حوزه‌های انتخابیه است و مبنایمان این است که تصمیم نهایی را حوزه‌های انتخابیه بگیرند و شاخص‌های کاندیدای نهایی را مشخص کرده‌ایم و روز گذشته به حوزه‌های انتخابیه ابلاغ شد و بر اساس آن شاخص‌ها حوزه‌های انتخابیه عمل می‌کنند و دخالت شورای استان و شورای سیاستگذاری زمانی انجام می‌گیرد که اختلافی ایجاد شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به آغاز به کار شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: شورای سیاستگذاری فعالیت رسمی خود را بیش از 40 هفته قبل آغاز کرد؛ البته قبل از آن احزاب فعالیت خود را شروع کرده بودند و مراقب این موضوع بودند که این فعالیت‌ها به سمت همگرایی اصلاح طلبان پیش رود. شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در حال حاضر مرکب از احزاب اصلاح طلب و اشخاص حقیقی تشکیل شده و ترکیب این شورا از دید برخی احزاب و شخصیت‌ها جامعیت لازم را ندارد که ما آن را رد نمی‌کنیم. چرا که برخی از احزاب و اشخاص که باید در این شورا حضور می‌داشتند، حضور رسمی ندارند. ولی ما زمان نداشتیم که به اصلاح ترکیب بپردازیم.

عارف ادامه داد: راهکار ما این بود که در کارگروه شورای سیاست گذاری این احزاب و تشکل‌های غیرعضو حضور پررنگی داشته باشند. ما شورای اصلاح طلبان استانی داریم که تمام احزاب و تشکل‌های سیاسی و افراد برجسته درآن حضور دارند. در مجمع عمومی اصلاح طلبان و حامیان دولت که در هر حوزه تشکیل می‌شود، همه احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب حضور دارند لذا نگران اینکه فردی حضور نداشته باشد نیستیم.

وی با تأکید براینکه شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان وارد مصادیق انتخاباتی نمی‌شود و مصادیق بر عهده حوزه‌های انتخابیه است، اظهار داشت: در صورت اختلاف میان اصلاح طلبان شورای سیاستگذاری داوری می‌کند و این بعد از ورود شورای استان‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با مهم دانستن بحث انتخابات برای همه جریان‌های سیاسی افزود: برای همه جریان‌های سیاسی حضور پرشور و حداکثری مردم و توجه به منافع ملی نسبت به منافع شخصی و جناحی اولی است و در اینجا می‌خواهم وظیفه رسانه‌ها از جمله رسانه ملی را متذکر شوم که پوشش خوبی به همه سلایق و گروه‌های انتخاباتی بدهند؛ متأسفانه با وجود گذشت چندین هفته از تشکیل شورای سیاست گذاری هیچ خبری از این شورا در رسانه ملی ندیدیم اما رسانه ملی اخبار رقیب را با شور و نشاط مطرح کرد؛ مجلس برای ما مهم است و رسانه ملی باید به این موضوع توجه کند.

محمدرضا عارف در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

عارف در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه چرا حزب کارگزاران سازندگی با سرلیستی شما مخالفت می‌کند و اگر سرلیست نباشید، آیا لیست جداگانه خواهید داد، اظهار داشت: امیدوارم لیستی را ببندیم که 290 نفر سرلیست داشته باشیم.

وی ادامه داد: آرزویمان این است که بتوانیم افراد برجسته را در اقصی نقاط کشور انتخاب کنیم و اینکه شما می‌گویید برخی از اعضای کارگزاران به شدت با سرلیستی من مخالف است، چنین چیزی را نشنیده‌ام.

رئیس بنیاد امید ایرانیان افزود: حزب کارگزاران عضو فعال شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان است و نظرات فردی را به حساب سازمان نگذارید؛ ما خوشحال هستیم که جبهه اصلاحات این ظرفیت را دارد که فردی داخل حزب و تشکیلات بتواند خلاف نظر جمع اظهارنظر کند و من نیز هیچ گاه پاسخ آنها را نداده‌ام.

عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نسبت جریان اصلاحات با همراهی دولت در سال 94 چگونه است، گفت: الگویی که ما مطرح کردیم، الگوی 92 است که اصلاح طلبان ورود ارزشمندی در سال 92 داشتند و ما باید در این مسیر ادامه دهیم و باید تعامل خوبی که با حامیان دولت در سال 92 داشتیم به سمت اجماع برویم که با هم پیروز شویم و انشاءالله با یک لیست در اسفند 94 ظاهر شویم.

وی درباره برنامه‌های شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در راستای همگرایی گفت: ما از تمام ظرفیت‌های نظام باید برای انتخابات پرشور و خلق حماسه استفاده کنیم و مهمترین مسئله ما مجلس شورای اسلامی است. ما از مدتها قبل پیشنهاد دادیم که تعداد نفرات مشترک در دو لیست (اصولگرا و اصلاح طلب) داشته باشیم ولی خیلی از این موضوع استقبال نشد و در نهایت اعلام کردیم که لیست اصلاح طلبان لیستی با هویت اصلاح طلبی است اما ما با همه جریان‌ها همکاری و تعامل خواهیم داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که طی چند روز گذشته میان برخی اصلاح طلبان به خاطر اینکه شورای سیاستگذاری از آنها لیست انتخاباتی نخواسته بود، گلایه داشتند، نظر شما چیست، گفت: در رسانه‌ها برداشت‌های اشتباهی شده بود چرا که در یکی از جلسات شورای سیاست گذاری ما خواهش کردیم که اگر شخصیت برجسته غیرحزبی را می‌شناسند، معرفی کنند تا ما خواهش کنیم که آنها ثبت نام کنند ولی این موضوع بد برداشت شد.

عارف ادامه داد: ما از هیچ حزب و گروهی لیست انتخاباتی نخواستیم و به هیچ وجه وارد مصداق نشدیم. بنابراین خواستن لیست را رد می‌کنم. ما در شورای سیاست گذاری استان‌ها و مجمع عمومی برنامه‌های راهبردی خود را اعلام کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه اگر اصلاح طلبان اکثریت مجلس دهم را برعهده گیرند، چه برنامه‌ای در مورد وضعیت اقتصادی دارند، گفت: اولویت ما مسائل اقتصادی و معیشتی است. ما عملکرد برنامه سوم توسعه را که دولت اصلاحات در برنامه اقتصادی داشت، به یاد داریم و عموماً شاخص‌‌ها در این برنامه به هدف رسیده بود. ما در راستای تحقق سیاست‌های کلان نظام و اقتصاد مقاومتی و مطالبات مردم و همچنین اشتغال و بیکاری گام برخواهیم داشت.

رئیس شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره اینکه رئیس جمهور گفته ما از رکود عبور کردیم چیست، تأکید کرد: اینکه از رکود عبور کردیم یا نکردیم در تعریفی که می‌شود ممکن است اختلاف نظر باشد. در بخش اقتصادی دولت دستاورد ارزشمندش مهار تورم بود. یکی از اقتصاددانان معتقد بود که باید دولت همزمان با کنترل یا مهار تورم، عبور از رکود را درسترس کارخود قرار می‌داد. این اولویت به آن رونق نرسید و ما در سالهای قبل از 92 رشد اقتصادی یک درصد رسیدیم. البته هیچ کس ادعا نمی‌کند که ما به رشد اقتصادی رسیده‌ایم.

عارف خاطرنشان کرد: انشاءالله به مجلسی همراه و منسجم با دولت برسیم و به رشد اقتصادی مدنظر دست یابیم. ما رشد 8 درصد را در افق چشم انداز دیده بودیم و برنامه ما در مجلس دهم نیز همین خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه بتوجه به اظهارات شما درباره اینکه به دنبال حذف رقیب نیستیم، چرا جریان رقیب در برگزاری میتینگ‌ها و سخرنانی‌های اصلاح طلبان مشکل ایجاد می‌کند، گفت: من این بداخلاقی‌ها را به جریان رقیب منتصب نمی‌کنم. رقیب ما ریشه در انقلاب دارد و همیشه گفته‌ام که اصولگرا و اصلاح طلب دو بال اصلی انقلاب هستند و صادقانه گفته‌ایم که این دو جریان باید همدیگر را درک کرده و بپذیرند بنابراین این اتفاقات توسط جریان‌های افرایطی صورت می‌گیرد که می‌گویند حرکات افراطی به ضررشان است؛ ما اصرار داریم که مبنای حرکتمان اخلاق باشد و براساس اخلاق امور را جلو ببریم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه گفته بودید 10 درصد لیست اصلاح طلبان از اصولگرایان معتدل است، نتایج رایزنی شما با اصولگرایان معتدل به کجا رسید، گفت: ما پیشنهادمان این بود که این اتفاق بیفتد ولی در چند ماه قبل با این پیشنهاد من مخالفت کردند. کل جریان اصولگرا از این موضوع استقبال نکرده و این اتفاق رسماً نیفتاد ولی مبنای کار ما این است که لیست خودمان را ببندیم و با برنامه ریزی‌ها تعداد مشترک باشد لذا راهکار سیستماتیک نتیجه ائتلاف ما نخواهد بود.

عارف در پاسخ به این پرسش که سیاست شورای سیاست گذاری برای برخورد با کسانی که به نام این شورا مصاحبه می‌کنند چیست، گفت: ما برخوردی نمی‌کنیم و اعتقاد به آزادی داریم و حتی ما برای جریان رقیبمان حق آزادی قائلیم پس چگونه معتبر است که برای همگروهی خود این حق را قائل نباشیم البته باید بگویم که مواضع اصلی توسط شورای سیاستگذاری منعکس می‌شود.

وی تصریح کرد: قطعاً سرلیست اصلاح طلبان یک اصلاح طلبان خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ارزیابی خود از وحدت میان اردوگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی اظهار داشت: جبهه اصلاحات به اجماع و وحدت خوبی رسیده است و در طول 40 روزی که شورای سیاستگذاری را تشکیل داده‌ایم، همه امور براساس همگرایی و همدلی بوده است و براساس اجماع تصمیم گیری شد. ما از مدتها قبل به رقیب هم توصیه کردیم که به وحدت برسند و آرزو داریم در انتخابات اسفند ماه مردم با دولیست قوی و جامع اصلاح طلب و اصولگرا روبرو شوند و از جبهه اصلاحات و اصولگرا یک صدا و فهرست بیرون بیاید.

عارف در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره اظهارات آقای باهنر مبنی براینکه اصلاح طلبان نباید در مجلس حاضر باشند، چیست؟ گفت: حق افراد این است که اظهار نظر کنند ولی توصیه ما این است که صحبت‌ها در راستای همدلی باشد و بوی انحصار طلبی و قیم مآب بودن بیرون نیاید و به صندوق‌های رأی احترام بگذاریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه با توجه به اینکه تأکید شده اصلاح طلبان با محوریت رئیس دولت اصلاحات پیشروند، نظر شما چیست؟ یادآور شد: آقای خاتمی شخصیت گمنامی نیست که من بخواهم درباره او صحبت کنم؛ او چهره‌ای خدوم و معتقد به همه ارزشهای انقلاب و تأثیرگذار در صحنه داخلی و بین المللی بوده است ولی ما متأسفانه نمی‌توانیم از سرمایه‌های ملی در تعاملات بین المللی استفاده کنیم و آقای خاتمی یکی از آن شخصیت‌هاست.

رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات افزود: بحث ممنوع التصویری یک موضوع حقوقی است و رئیس جمهور گفته که شورای امنیت ملی مصوبه‌ای در این زمینه نداشته است ولی باید برای مردم روشن شود که براساس چه قانون و حکمی بحث ممنوع التصویری آقای خاتمی مطرح شده است.

عارف گفت: ما با بزرگان فراوانی در جبهه اصلاحات دیدار و گفتگو داریم و این جبهه با تمام بزرگان اصلاحات مشورت می‌کند. و تلاش داریم با رایزنی و خرد جمعی پیش برویم. ضمن اینکه تشکیل شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان حاصل خرد جمعی بود و همه بزرگان اصلاحات از تشکیل سازوکار شورای سیاستگذاری حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده مقامات ارشد نهاد ریاست جمهوری است در قالب حزب اعتدال و توسعه به دنبال حضور در انتخابات هستند، نظر شما چیست، خاطرنشان کرد: مقامات دولتی و نهاد ریاست جمهوری نمی‌تواند در انتخابات دخالتی کند و امیدواریم همه مسئولان مراقبت کنند که ملاک تصمیمات قانون باشد.

رئیس شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از آقای لاریجانی برای حضور در لیست‌های انتخاباتی حمایت می‌کند، گفت: دولت نمی‌تواند وارد انتخابات شود و از هیچ کس نمی‌تواند حمایت کند، ولی من حضور آقای لاریجانی را به مجلس کار با ارزش و خوبی می‌دانم و امیدوارم مجلس ما مجلس نخبگان باشد.

عارف در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات سردار نقدی مبنی براینکه رئیس دولت اصلاحات را به عنوان داعشی می‌شناسد، نظر شما چیست، به مزاح گفت: یزدی‌ها اصولاً نمی‌توانند داعشی باشند و هیچ داعشی جرأت ندارد از کنار یزد هم عبور کند.

وی با اشاره به اسناد مصوب شده در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان افزود: منشور انتخاباتی اصلاح طلبان با 14 بند در شورای سیاستگذاری تصویب شده است. همچنین شاخص‌های ارزیابی نامزدهای انتخاباتی در 7 بند به تصویب شورای سیاستگذاری رسیده است که باید به صورت کمی دربیاید.