تحریم آمریکا علیه ایران خواست ترامپ بود!

پروفسر مارک لوین شرق‌شناس دانشگاه کالیفرنیا با انتشار یادداشتی در سایت الجزیره انگلیسی به قانون تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران اعتراض کرد. وی در این یادداشت که با عنوان «آیا این تحریم کمک خواهد کرد» منتشر شده بود، با اشاره به سخنان جنجال برانگیز اخیر نامزد پرحاشیه‌ی امریکایی که خواستار ممانعت از ورود مسلمانان به خاک امریکا شده بود، تحریم‌های جدید را در این راستا ارزیابی کرد.

 

وی با اشاره به محتوای غیرسازنده ی این قانون، آن را حتی بیشتر از خواسته‌ی ترامپ خواند، چرا که علاوه بر مسلمانان ایرانی، راه ورود به ایالات متحده را برای دیگر ایرانیان (از جمله مسیحیان و یهودیان) دشوار می‌کند.

 

مارک لوین هم چنین در بخش دیگری از این یادداشت ضمن اشاره به آمار کُشت و کشتار گسترده در اثر حمل سلاح گرم در امریکا،‌ تهدیدات تروریستی اخیر را بیشتر از آنکه از جانب مسلمانان بداند از جانب شهروندان امریکایی دانسته بود. 

 

گفتنی است چندی پیش اظهارات نسنجیده ی ترامپ درباره لزوم ممانعت از ورود مسلمانان به خاک امریکا، موجبات انتقادات گسترده ی بین المللی علیه آن سخنان را فراهم کرده بود، این در حالی است که مصوبه ی اخیر کنگره ی امریکا که دیروز به امضای باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده رسید، به مراتب سختگیرانه‌تر از خواسته‌های این سیاستمدار پرحاشیه است.