عربستان توافق هسته ای آمریکا با ایران را تلافی خواهد کرد. 

 

عربستان سعودی با انتخاب یک شریک قوی ، یعنی شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس اتم)، بر تلاش های خود برای دستیابی به انرژی هسته ای افزوده است. 

 

روزنامه عرب نیوز گزارش داد سرگئی کریینکو، رئیس روس اتم ، آماده است به برنامه عربستان در چارچوب قراردادی که ژوئن گذشته با هاشم عبدالله یمانی، رئیس شهرک انرژی اتمی و تجدید پذیر ملک عبدالله  (KACARE) امضا کرد، کمک کند.

 

 عرب نیوز به نقل از این مقام گزارش داد: «این دو مقام درباره راهها و ابزارهای مختلف تقویت همکاری های مشترک در حوزه انرژی اتمی در چارچوب این قرارداد هسته ای که ماه ژوئن میان 2 کشور امضا شد، مذاکره کردند. »

 

این قرارداد در نشست 18 ژوئن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، به وسیله کریینکو و یمانی امضا شد.

 

در ادامه این گزارش، نگارنده با مطرح کردن ادعایی عجیب می‌نویسد: همانطور که بسیاری از دیپلمات ها، تحلیلگران اطلاعاتی و کارشناسان هسته ای پیش بینی می کردند، توافق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران پیامدهایی جدی در منطقه خواهد داشت و درها را به روی دشمنان سابق برای امضای قراردادهای پرسود باز نگه می دارد. 

 

فرانسه تنها کشور غربی بوده که از طریق کنسرسیوم هسته ای خود، اروا گروپ ،  با روس اتم رقابت کرده است. هم روس اتم و هم اروا گروپ طیف کاملی از خدمات را برای چرخه کامل سوخت هسته ای عرضه می کنند. 

 

مقاله عرب نیوز به این نکته اشاره می کند که شهرک انرژی اتمی و تجدید پذیر ملک عبدالله همچنین با موسسه بین المللی انرژی اتمی،  از ابتکارات فرانسوی که به شرکای این کشور در زمینه توسعه برنامه های انرژی هسته ای کمک می کند، شراکت برقرار کرده است.

 

در پایان این گزارش آمده است: وقت آن است که اذعان کنیم سیاست های به شدت معیوب ما در زمینه انرژی هسته ای به خروج ما از بازار رقابتی جهانی انجامیده است و تنها استثنا در این زمینه، برخی ترتیبات شراکتی است. افزون بر آن، اطاعت برده وار دولت آمریکا از رژیم های ضد تکثیر هسته ای، دوستان و دشمنان را به یک شکل در زمره تهدیدات طبقه بندی کرده است. به عبارت دیگر، ما نه به دوستانمان کمک می کنیم و نه با دشمنانمان مقابله می کنیم. در نهایت، تکثیر فناوری هسته ای در بیشتر مناطق خطرناک جهان رشد و نمو خواهد داشت.