ولایتی: کشورهای خارجی در آینده سوریه دخالت نکنند

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدارش با رئیس مجلس سنای فرانسه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دیدار بسیار خوب، سازنده و پرمحتوایی با رئیس مجلس سنای فرانسه و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سایر شخصیت‌های پارلمانی که از فرانسه به ایران سفر کرده‌اند داشتیم.

وی ادامه داد: در این دیدار مسائل دو جانبه و موضوعات منطقه آی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نقطه‌نظرات مشترکی میان ایران و فرانسه نسبت به مبارزه با تروریسم، افراطی‌گرایی و گروه هایی مثل داعش که دشمن بشریت هستند و مرتکب جنایت زیادی در منطقه شده‌اند، داشتیم.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک افزود: همچنین در این دیدار بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه تاکید داشتیم و اینکه کشورهای منطقه نباید از طرف دیگران مورد خطر قرار گیرند و تضعیف شوند زیرا تضعیف آنها موجب نفوذ تروریست ها به کشورها خواهد شد.

ولایتی با بیان اینکه آینده همکاری ایران و فرانسه روشن است، ادامه داد: با توجه به سابقه طولانی که تاریخ روابط دو کشور دارد،‌زمینه برای توسعه روابط میان ایران و فرانسه فراهم است و ما به آینده می‌نگریم. 

وی با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به فرانسه اظهار کرد: رفت‌و‌آمدهای دو کشور باید توسعه پیدا کند و این تبادل نظر ها می‌تواند روابط دو جانبه و همکاری منطقه ای و بین‌المللی را تقویت کند.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص نظام، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه ایران و فرانسه نسبت به مسئله سوریه یکسان نیست، ارزیابی شما چیست، گفت: ما هیچ توقعی نداریم که دو کشور نگاه مشترکی را درباره کشور ثالث داشته باشند و نگاه آنان صد در صد منطبق بر هم باشند چرا که این توقعی غیر واقع‌بینانه است اما نظرات ما به هم نزدیک است.

ولایتی خاطر نشان کرد: هر دو کشور درباره سوریه مخالف تروریسم هستیم و اینگونه که ما متوجه شدیم هر دو به این امر توافق داریم که سوریه راه حل نظامی ندارد چرا که راه‌حل بحران سوریه سیاسی است.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود، افزود: آینده مردم سوریه در اختیار مردم است و هیچ کشور خارجی حق دخالت در امور سوریه را ندارد.

ولایتی گفت: اگر ما تا اینقدر هم با کشورهای دیگر در صحنه و روابط منطقه ای تفاهم‌ داشته باشیم بسیاری از مشکلات سیاسی حل خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه ایران و فرانسه درباره سرنوشت بشار اسد به طور یکسان نیست، ارزیابی شما چیست، افزود: این هم بخشی است که نگاه ما با یکدیگر مختلف است اما ما یک استدلال داریم و آن اینکه مردی که 5 سال در کشور خودش ماند و از کشورش دفاع کرد،‌تمامیت ارضی کشورش را حفظ کرد و با تروریست‌ها مبارزه کرد شایسته تقدیر است.

ولایتی با طرح این پرسش که چه کسی می تواند جایگزین بشار اسد باشد که این میزان ایستادگی برای سوریه داشته باشد، گفت: من از هر کسی پرسدیم نتوانست جایگزینی را برای بشار اسد معرفی کند اما ما نمی خواهیم برای مردم سوریه تصمیم بگیریم و مردم سوریه به هر کسی که رای دهند و هر دولتی را انتخاب کنند، حق خودشان است.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این مواضعتان را به فرانسه نیز می‌گویید،‌افزود: یکی از محاسن رابطه ایران و فرانسه این است که به راحتی با یکدیگر سخن می گوییم و با روسای مختلف فرانسه دیدارهای مختلفی را داشتم و همچنین با سارکوزی زاک فیراک و فرانسه اولاند دیدار داشتیم و برای نمونه آقای سارکوزی شخصا دعوت کردند که با وی مذاکره‌ای را در کاخ الیزه داشته باشم و حتی سفیر فرانسه به منزل  ما آمد و دعتنامه را به من داد و بنده یک ساعت با سارکوزی در کاخ الیزه مذاکره داشتم.

بنا براین گزارش ژراد لادشه رئیس مجلس سنای فرانسه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری خواستم پیام محبت‌آمیزمان را به رهبر معظممان ایران ابلاغ کند چرا که ما برای ایشان احترام خاصی قائل هستیم.

وی با بیان اینکه در این دیدار از تجربیات آقای ولایتی بهره بردیم افزود: در همین راستا مبادلات فکری در خصوص مسائل عراق، سوریه و منطقه داشتیم و همچنین در خصوص موضوع سوریه و قطعنامه اخیر سازمان ملل تبادل نظر کردیم و متوجه شدیم که نظرات دو کشور در زمینه‌های مختلفی همچون تحلیل و راه‌حل برای مبارزه با تروریسم یکی است و همچنین در این دیدار در مورد لبنان نیز گفتگو کردیم.

رئیس مجلس سنای فرانسه افزود: بعد از صحبت با آقای ولایتی نسبت به پیدا کردن راه‌حلی برای لبنان خوش‌بین شدم و خطراتی که در منطقه غرب آسیا وجود دارد بسیار گسترده است.

وی خاطر نشان کرد: همکاری‌های منطقه و جهانی در خصوص مبارزه با تروریسم می‌تواند راه‌گشا باشد.

لارشه در پایان با اشاره به سفر آتی آقای روحانی و دیدارش با اولاند خاطر نشان کرد: این سفر می‌تواند فرصتی را پیرامون روابط دو کشور فراهم کند.