نیروهای سپاه در سوریه کم نشده اند
ورود به عرصه های نوین در نبردهای آینده ازجمله تنازعات سایبری، میزان گسترش قدرت نظامی ایران در جغرافیای دوردست، کم و بیش حضور نیروهای سپاه در سوریه و تاثیرات قطعنامه‌های بین‌المللی بر توان دفاعی ایران -بخصوص در حوزه موشکی- ازجمله محورهایی است که سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  به آن می‌پردازد.

* ماموریت سپاه فراتر از دفاع نظامی است

سردار سلامی در خصوص ورود سپاه به حوزه‌های جدید در مبارزه با دشمن می‌گوید: حوزه‌های رسالت و ماموریت سپاه برای دفاع از انقلاب اسلامی فراتر از دفاع نظامی است و ما انقلاب اسلامی را در جبهه و پهنه‌ای بسیار گسترده هم در جغرافیا و هم در نوع جنگ می‌بینیم.

 

سلامی با اشاره به تغییر مشخصات جنگ‌های جدید و ماهیت قدرت در شرایط نوین تصریح کرد: تغییر و تحولات در عرصه فناوری جدید به خصوص ارتباطات و اطلاعات که امکان تاثیرپذیری جهان را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دوردست فراهم کرده و جهان جدید که جهان مرگ فاصله‌ها نامیده می‌شود در چنین شرایطی ما نبردهای سایبری را به عنوان یکی از عناصر جدید در مواجهه نزاع‌آمیز بین هویت‌های سیاسی می‌دانیم.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: این در حالی است که قبلا شرایط و الزامات چنین جنگی فراهم نبود اما با پیشرفت پدیده‌های الکترونیک و اطلاعاتی، سطحی از جنگ با ماهیتی جدید به نام جنگ سایبری شکل گرفت.

وی ادامه داد: جنگ‌های اطلاعاتی با مشخصه‌های جدید که در آن هم جنگ‌های شناختی معنا و مفهوم پیدا می‌کنند یعنی امکان نفوذ به لایه‌های شناختی طرف مقابل ایجاد می‌شود و پیشرفت‌های الکترونیک برای کشف، رصد، ره‌گیری و تعقیب اطلاعاتی دشمنان از دیگر موارد نبردهای جدید است.

 

سلامی اظهار داشت: ابزارها و سنسورهای مدرن و جدید جمع‌آوری اطلاعات و امکان انجام عملیات‌های روانی وسیع در اشکال نوین با توجه به پیشرفت‌های فناوری و تجربیات بشر در این زمینه و شناخت‌های دقیق‌تر انسان از خود از دیگر موارد مواجهه با دشمن است.

* ایفای نقش ایران در تحولات شرق مدیترانه

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه عملیات‌های روانی اشکال پیچیده و مدرن پیدا کرده است، گفت: جنگ نرم و جدال‌های فرهنگی امروز بخش مهمی از نبردهای خاموش و غیرمحسوس اما واقعی بین قدرت‌ها را شکل می‌دهد و این حوزه نیز از ماموریت‌های سپاه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: نبرد در حوزه‌های امنیتی موضوعی است که بخشی از دامنه اقدامات سپاه را شکل می‌دهد. بنابراین وقتی به طیف متنوع‌تری از نبردها برخورد می‌کنیم که از قبل سابقه‌ای نداشته و اگر داشته در اشکال ضعیف نقش‌آفرینی می‌کردند، شاهدیم که امروز بخش‌های مهمی از جنگ‌ها را در سطوح استراتژیک شکل می‌دهند.

سلامی افزود: جنگ‌های اطلاعاتی،‌ عملیات‌های روانی، نبردهای سایبری و نبردهای فرهنگی از این دست جنگها هستند که به دلیل توسعه شبکه‌های اینترنتی و شبکه‌های تصویری ماهواره‌ای و انواع مختلف توانمندی‌های ساخت فیلم و نشریات و انتشار آنها به صورت بسیار انبوه در جهان می‌تواند مغزها را تحت سیطره،‌ کنترل و نفوذ قرار دهد؛ اینها نمونه‌ای از تغییر سرشت و ماهیت جنگ‌های جدید در کنار باقی ماندن طبیعت جنگ‌های گذشته است.

وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم نبردها را در جغرافیا، مسافت و اعماق طولانی مدیریت کنیم. یعنی باید در اتفاقات، تحولات و بحران‌هایی که به عنوان مثال در شرق مدیترانه وجود دارد ایفای نقش کنیم و این نیازمند قدرت بازیگری است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: اگر نتوانیم حوادث را در دوردست کنترل کنیم، در مسافت‌های نزدیک نیز گرفتار خواهیم بود و همه این موارد باعث می‌شود که پنجره‌های سپاه به دانش‌های نوین باز و زوایای نگاه سپاه به صحنه‌های جدید کاملا عریض و گسترده شود.

سلامی افزود: به همین دلیل مجموعه متنوعی از دانش‌های مختلف اعم از دانش روانشناسی، جامعه‌شناسی،‌ علوم سیاسی،‌ روابط بین‌الملل، علوم دفاعی، دانش‌های مربوط به انسان‌شناسی،‌ تاریخ، ژئوپولیتیک، جغرافیا و فناوری اطلاعات و دانش‌های فنی پیچیده و جدید را باید بیاموزیم تا بتوانیم در انجام مسئولیت‌ها و ماموریت‌های خود با دشمنان رقابت کنیم.

وی ادامه داد: در دنیای امروز اگر در رقابت قدرت موفق نباشیم، با مشکل مواجه خواهیم شد. لذا سپاه مجبور است مدام به نوسازی قدرت و توسعه دانش در حد دستیابی به لبه‌ها و خطوط مقدم دانش‌های نوین عمل کند. سپاه با ترکیب تجربه و اندیشه‌های مقام معظم رهبری و دانش‌های نوین جهان باید اندیشه برترسازی را برای انجام ماموریت‌های خود ایجاد کند.

* سپاه در نبردهای سایبری «آفندی» عمل خواهد کرد

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به نحوه عملکرد سپاه در نبرد سایبری گفت: دانش سایبری دانشی نیست که پدافند آن از آفند قابل تفکیک باشد. یعنی برای اینکه بتوانیم به خوبی پدافند کنیم باید به دانش‌ آفندی مجهز باشیم.

 

سلامی گفت: عملیات سایبری بیش از آنکه فنآورانه باشد به هوشمندی،‌ زیرکی و ابتکار عمل انسان متکی است. لذا وقتی ما زیرساخت‌های انسانی و فنآورانه این جنگ را طراحی و ایجاد می‌کنیم به طور طبیعی به هر دو دانش آفندی (هجومی) و پدافندی دست پیدا کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در جنگ نظامی برای دفاع باید به ابزارهای تهاجمی مجهز بود، در عرصه سایبری هم به همین صورت است. البته راهبردها و استراتژی ما در همه جا دفاعی است. یعنی تا زمانی که دشمن علیه ما عملی انجام ندهد، ما نیز اقدامی نخواهیم داشت اما به این مفهوم نیست که اگر دشمن علیه ما حمله کرد ما فقط پدافند کنیم. اگر دشمن به ما تهاجم کند ما در سطح تاکتیک و عملیات سراسر تهاجم خواهیم بود.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: سپاه پاسداران در طول تاریخ شکل‌گیری و تکامل و پیشرفت خود همیشه با دشمنان بزرگ درگیر بوده و این علاوه بر اینکه یک تهدید به حساب می‌آمد، فرصتی بود که انگیزه، انرژی و ظرفیت قدرت‌سازی در تراز قدرت‌های بزرگ را برای سپاه ایجاد می‌کند.

سلامی با اشاره به توان سپاه در انجام عملیات روانی وسیع و گسترده گفت: دشمنان ما در عملیات روانی بسیار ورزیده و دارای تجربه، ابزار، اندیشه و شناخت هستند  و اگر ما در همان سطح تولید اندیشه و عملیات نکنیم، مطمئنا عقب خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه عملیات روانی جزو پیوسته‌ای از جنگ نظامی است، گفت: سپاه در زمینه عملیات روانی وسیع و گسترده هم تجربیات گرانقدری دارد و هم موفقیت‌های بزرگی و به دانش و بینش این حوزه دست یافته است.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: سپاه در عین حال که بر اصول و قواعد اخلاقی خود پایبند است، اما عملیات‌های روانی را در هر سطحی که اقتضا می‌کند هم به شکل عملیات به روز لحظه‌ای، کوتاه مدت و موردی و هم عملیات روانی راهبردی انجام می‌دهد. سپاه در مقابله با تهاجم سنگین عملیات روانی دشمن دارای موفقیت‌های بزرگی است.

* نیروهای سپاه در سوریه کم نشده است

سلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر کاهش حضور نیروهای سپاه در محور مقاومت و سوریه گفت: کم و زیاد شدن نیرو در هر صحنه‌ای یک امر طبیعی است ولی راهبرد ما در این زمینه و نقش‌های ما در میدان و عرصه سیاست به هیچ عنوان کاهش پیدا نکرده و همچنان بر خطوط، اصول، اهداف و استراتژی‌های گذشته خودمان متکی و مستحکم هستیم و نقش‌های خودمان را متناسب با نیازهای صحنه ایفا می‌کنیم.

 

وی تاکید کرد: اینکه تعداد حضور مشاوران سپاه در سوریه کم یا زیاد می‌شود موضوع لحظه‌ای است و ربطی به راهبردهای دفاعی ندارد ضمن اینکه کاهشی هم در این خصوص وجود ندارد.

* قدرت موشکی را بر اساس پاراگراف قطعنامه‌ها تنظیم نمی‌کنیم

جانشین فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از گفت‌وگو با فارس با اشاره به موضوع محدود کردن توان موشکی ایران در توافقنامه‌ها و قطعنامه‌ها گفت: سپاه توسعه قدرت دفاعی خود را بر اساس پاراگراف‌های موجود روی کاغذهایی که توسط قدرت‌ها انشا می‌شود، قرار نمی‌دهد. توسعه قدرت دفاعی و بازدارنده سپاه بر اساس نیازهای دفاعی ماست و این یک تصمیم مستقل و کاملا ملی است و هیچ ربطی به قطعنامه‌های صادر شده ندارد.

سلامی تاکید کرد: وظیفه ما تولید قدرت است و در این زمینه هرگز قطعنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنیم و هیچ وقت هم قرار نیست چند پاراگراف، حرکت پرشتاب ما را برای تولید و قدرت دفاعی‌مان محدود کند.