امریکا فقط بازرسان آژانس را از قانون ویزا معاف می کند!

 وب سایت روزنامه نگاری پژوهشی پولیتیکو اعلام کرد اگر هم امریکا بخواهد در قانون جدید محدودیت ورود بدون روادید به امریکا استثنائاتی در نظر بگیرد، این استثنا صرفا شامل حال بازرسان اروپایی خواهد شد که پس از آغاز اجرای برجام به ایران سرازیر خواهند شد!

این وب سایت امریکایی این مطلب را در تحلیل محتوای نامه ای منتشر کرده که جان کری به محمد جواد ظریف نوشته و در آن اعلام کرده شاید دولت امریکا اجرای قانون جدید ویزا را در برخی موارد مرتبط با ایران متوقف کند.

نویسنده این مطلب دیوید کوهن و تاریخ انتشار آن روز یکشنبه 29 آذر 1394 (20 دسامبر 2015) است.

پولیتیکو می گوید اگر هم دولت امریکا قصد داشته باشد کسانی را استثنا کند، صرفا بازرسانی را استثنا خواهد کرد که پس از اجرای برجام وارد ایران خواهند شد.

دولت ایران نامه کری را به عنوان یک تضمین مستحکم از سوی امریکا مبنی بر اینکه این کشور حتما برجام را خواهد کرد، در نظر گرفته و از شکایت به کمیسیون مشترک صرف نظر کرده است.

محدودیت هایی که اتباع 38 کشور را در صورت سفر به ایران،  سوریه، عراق و سودان مجبور به اخذ ویزای مجدد برای ورود به آمریکا می کند، در چارچوب قانون بودجه سالانه آمریکا، به امضای رئیس جمهور باراک اوباما رسید.

 اوباما جمعه شب گذشته قانون بودجه 11 تریلیون دلاری سال 2016 آمریکا را پس از تصویب کنگره، امضا کرد بر اساس اعلام منابع خبری محدودیت های جدید ویزای آمریکا نیز در قانون جدید بودجه گنجانده شده است.

بودجه یک تریلیون و 100 میلیارد دلاری دولت فدرال سال 2016 آمریکا، اصلاحات قانون مربوط به روادید موسوم به Waiver Visa را نیز در بر دارد. بر این اساس، اگر شهروندان کشوری که تاکنون می توانستند بدون روادید به آمریکا سفر کنند که عمدتا کشورهای اروپایی هستند، در پنج سال گذشته به کشورهای ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کرده باشند، باید برای ورود به آمریکا بار دیگر روادید بگیرند. همچنین افرادی که تابعیت دوگانه این کشورها را دارند، از جمله ایرانی هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند انگلیس، استرالیا یا فرانسه هستند نیز باید برای سفر به آمریکا روادید بگیرند.

 لایحه بودجه دوهزار صفحه ای آمریکا در مجلس نمایندگان آمریکا با 316 رای موافق در برابر 113 رای مخالف به تصویب رسیده بود که پس از آن، سنای آمریکا نیز با 65 رای موافق در برابر 33 رای مخالف به تصویب رسید.