اولین پژوهشکده‌ای که به ما موشک تحویل داد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که صبح امروز چهارشنبه 2 دی در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، با بیان اینکه امروز کشور ما حقیقتا به آموزش نیاز دارد، اظهار داشت: شاید ما در آموزش در مرحله کمیت به جای مناسبی رسیده باشیم ولی باید شاهد یک تحول در عرصه تحقیقات باشیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به جایگاه پژوهش در کشور ادامه داد: آنچه که کشورها را در اوج قرار می‌دهد تحقیقات و پژوهش است. البته بدون آزمایش، پژوهش مقدور نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما از لحاظ تعداد دانشجو و استاد جایگاه مناسبی داریم اما تحقیقات‌مان نیاز به جهش و پیشرفت دارد؛ بنده در این جلسه به صحبت‌های معاونین مرکز تحقیقات گوش دادم. البته خود آقای ولایتی از اول اهل تحقیق بوده و بنده از آثار تحقیقی ایشان استفاده می‌کنم و کتاب‌های ایشان از کتاب‌هایی است که در دسترس من قرار دارد.

وی با اشاره به سابقه تحقیقاتی فروزش معاون اجرایی مرکز تحقیقات در جهاد، یادآور شد: در زمان جنگ چیزی که ما را تحت فشار قرار می‌داد،‌ موشک‌های عراقی بود که به شهرهای ما شلیک می‌شد اما در زمین ما دست بالا را داشتیم هر چند که در هوا دچار مشکل بودیم اما هواپیماهای F14 آنقدر ابهت داشت که جلوی حمله‌های عراق را بگیرد و زمانی که یک F14 پرواز می‌کرد هواپیماهای عراقی جلو نمی‌آمدند.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه موشک‌های عراقی واقعا دل ما را خون کرده بود، تصریح کرد: عراق این موشک‌ها را به طور انبوه از روسیه (شوروی سابق ) و چین می‌گرفت بنابراین ما دیدیم نیاز به تحقیقات موشکی داریم و در اواسط جنگ احساس کردیم که باید به کار موشک بپردازیم. البته کار جهاد پشتیبانی و سنگرسازی بود اما اولین پژوهشکده‌ای که موشک با برد 70 تا 100 کیلومتر به ما تحویل داد، متعلق به جهاد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در حال حاضر ما وضعیتی داریم که دنیا بر روی صنعت موشکی ما حساب باز می‌کند و نمونه تحقیق در زمان احتیاج خود را نشان می‌دهد. لذا در حال حاضر ما باید در همه فضاها به تحقیق و توسعه تحقیقات بپردازیم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه من بعد از جنگ دانشگاه آزاد را تاسیس کردم، ادامه داد: ما در دانشگاه آزاد از لحاظ کمی وسعت داریم و 450 واحد در شهرهای بزرگ و کوچک برای آموزش وجود دارد و دیگر برای کارشناسی نیاز به کنکور نداریم و دانشجویان فقط باید صلاحیت کنکور را داشته باشند اما در رشته‌های ارشد و دکتری هنوز محدودیت داریم. البته ما حدود یک میلیون نفر در سال متقاضی داریم.

وی با اشاره به همکاری با وزارت علوم گفت: پژوهشگاه مرکز تحقیقات به زودی آماده می‌شود و باید اساتید و استعدادهای مناسب به اینجا بیایند تا بتوانیم با ظرفیت‌ اینجا و ظرفیت دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تحقیقات را به جای مناسبی برسانیم.

هاشمی‌رفسنجانی از آماده شدن اساسنامه تاسیس پژوهشگاه سراسری دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: این اساسنامه در هیأت امنای دانشگاه است که در نوبت تصویب قرار دارد. لذا ما می‌خواهیم تحقیقات را سراسری کنیم و کشور باید وارد صحنه پژوهش وسیعی شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید حرکت جدیدی در کنار آموزش شکل بگیرد، وضعیت دانشگاه‌های دولتی را به لحاظ قدیمی بودن بهتر ارزیابی کرد و گفت: ارتباطات جهانی با مراکزی که فکر می‌کنیم برای ما مفید است، آغاز شده اما فعلا خیلی عملی نیست که آن را مطرح کنیم.

وی با اشاره به لزوم پرسشگری و ایجاد این روحیه در جامعه، یادآور شد: اگر پرسشگری در فرهنگ ما جدی گرفته شود، روی خیلی چیزها اثر می‌گذارد؛ فضای علم و تحقیق فضای سیاست نیست اما ممکن است سؤال سیاسی هم بپرسند، این اشکالی ندارد و نباید فضای علمی را محدود کرد. باید ذهن پژوهشگر فعال باشد و جواب بگیرد.

هاشمی‌رفسنجانی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های ما باید فضای پرسشگری داشته باشد اما چنین مرحله‌ای در دانشگاه‌های ما خالی است، تصریح کرد: مردم به خاطر نگرانی امنیت‌ها سؤالات خود را مطرح نمی‌کنند اما اگر بناست ما جامعه‌ای عالم و دانشمند به نام اسلام در دنیا معرفی کنیم، الان و مخصوصا بعد از برجام معرفی کنیم، الان وقت آن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر این سد برداشته شود، ما باید در پیشرفت و صنعت و اکتشافات قدم برداریم، یادآور شد: ما با کسانی که از نزدیک روی کهکشان‌ها مطالعه می‌کنند فاصله داریم و اسلام از ما خواسته که این فاصله‌ها را کم کنیم.