باید از همین حالا نیم‌نگاهی به مسائل اقتصادی داشت که خارج از مساله تحریم‌ها کشور را درگیر خود کرده است. مساله‌ای که با کاهش قیمت نفت خود را نشان داده، موضوعی نیست که حل آن به این زودی‌ها امکان پذیر باشد. پس باید همچنان فرصتی را برای دولت قایل شد تا این ماجرا را نیز مانند سایر مسائل حوزه دیپلماسی پاسخ گوید!

او افزوده است:

در این میان آنچه حایز اهمیت است، انتظار مردمی است که تغییر را انتخاب کرده‌اند. انتظاراتی که با تلاش‌های تیم دیپلماسی گاهی احساس شده تا حدودی فراتر از واقعیت‌هاست. مردم ایران به خوبی می‌دانند که دولت راهی طولانی در پیش دارد تا بتواند شرایطی را فراهم کند که تحت آن آینده اقتصادی ایران روشن و شکوفا شود. البته چشم‌اندازی که پیش روی ماست نشان از این دارد که دولت به این سمت و سو اقبال داشته و در حرکت است. اما یقینا دولت برای ایجاد آینده‌ای بهتر نیازمند فرصت است. شاید این فرصت‌ها در اسفندماه امسال خود را به بهترین نحو ممکن در انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان دهد.

 

*لایق‌تر و ذی‌حق‌تر از خانم بروجردی برای بیان این سخنان مبنی بر نیاز به فرصت برای رفع مشکلات و میسور نبودن حل زودهنگام تمام مشکلات بوسیله فرمول‌های خاص یا مذاکره؛ رئیس‌جمهور روحانی و سایر مقامات دولت هستند که البته این کار را نکرده و طی 2 سال اخیر از مقولاتی مثل وعده 100 روزه حل مشکلات، ترک برداشتن دیوار تحریم‌ها، عبور از رکود و وعده سکوی پرش اقتصادی بودن برجام برای جوانان و ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری بیشتر به واسطه برجام سخن گفته‌اند.

وانگهی، پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که چهره‌های جریان سیاسی خاص، زلف برجام را به انتخابات اسفندماه مجلس گره بزنند و به افکار عمومی اینطور بگویند که رؤیت دستاوردهای چیزی به نام برجام! نیازمند توفیق این جریان و دولت در عرصه‌های انتخاباتی هم هست.

این مسئله و این تحلیل، به کرّات و طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته در همین بسته تحلیلی نیز مورد اشاره قرار گرفته بود.

جریان سیاسی خاص هم‌اکنون صراحتاً از این می‌گوید که رفع مشکلات اقتصادی صرفاً به انتخابات آینده ربط دارد و برجام مسئله‌ای بوده برای رفع مقولات هسته‌ای!

قدرت‌الله علیخانی، مشاور پارلمانی آقای هاشمی اخیراً در همین باره با اشاره به انتخابات آتی گفته است: همانطور که در مساله برجام همه قوا به خصوص رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و در رأس همه، رهبر معظم انقلاب، به کمک دولت آمدند و برجام حل شد، می‌توان با اجماعی دوباره، مشکلات اقتصادی را هم از سر راه مردم برداشت!

صادق خرازی، چهره محوری حزب ندا هم در این باره طی سخنانی اظهار کرده است: اگر مردم به صندوق رأی توجه کنند زندگی اقتصادی و سیاسی آنها نیز تحول پیدا می‌کند.

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتمادی ملی نیز چندی قبل با دادن وعده ارزانی در قبال انتخابات مجلس به افکار عمومی گفته بود:‌ «ممکن است از نظر زیربنایی و علمی این را بپذیریم که تورم کاهش چشمگیری داشته اما وقتی در بازار می رویم و سبد ارزاق مردم را می بینیم نرخ اجناس مورد نیاز مردم افزایش داشته است. لذا از این نظر مردم مشکل دارند. این مساله باید در دستور کار مجلس آینده قرار گیرد»

اظهارات مذکور مصداق وارو زدن سیاسی و به هم ریختن کافه است زیرا قرار بود برجام حلّال مشکلات اقتصادی باشد و با «چرخ زندگی مردم» ارتباط مستقیم داشته باشد نه انتخابات مجلس!

اکنون چه اتفاقی افتاده که انتخابات مجلس آینده بعنوان حلّال مشاکل اقتصادی معرفی می‌شود و یا به قول خانم بروجردی در فحوا اینطور عنوان می‌شود که زلف دستاوردهای توافقات و مذاکرات دو و نیم ساله و «برجام» به انتخابات مجلس گره خورده است؟!

آیا بدیهی نیست که پس از این تغییر آدرس‌های مکرر و بعد از انتخابات مجلس هم، تحقق وعده و وعیدها به انتخابات دولت دوازدهم و سال 96 گره خواهد خورد؟!

توافقات و مذاکرات و معاهده موقت ژنو و لوزان و برجام اگر قرار بود دستاوردی داشته باشند، طی دو و نیم سال گذشته این دستاورد یا دستاوردها یقیناً برای مردم مکشوف می‌شد.

این بی‌دستاوردی تا آنجا بوده است که جریان سیاسی خاص از مقولاتی مثل عبور ایران از ذهنیت سرد، شرکت در اجلاس تصمیم‌گیری برای سوریه و قرآنی که پوتین برای مقام معظم رهبری هدیه آورد بعنوان دستاوردهای برجام یاد می‌کنند و در مقابل تحریم‌های جدید پسابرجامی نیز صمٌ‌بکم می‌نشینند و هیچ نمی‌گویند.

جریان مذکور همچنین تاکنون چندین مرتبه مردم را صاحب عدم آگاهی از دستاوردهای مذاکرات معرفی کرده است!

لازم به یادآوری است که جریان خاص از یاد برده است روزهایی را که جوانانه از مردم می‌خواست جشن هسته‌ای برگزار کنند و تأکید می‌کرد که دستاوردهای مذاکرات هرچه زودتر باید توسط مردم لمس شود.

ابراهیم اصغرزاده مدتی قبل از انعقاد برجام گفته بود:‌«مردم حق دارند آثار فوری نتایج این توافق را نیز ببینند»!

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران نیز در همین راستا زمانی در پیشابرجام و در بخشی از یک گفت‌وگوی مطبوعاتی با بیان اینکه روحانی نبود که همه چیز را به مذاکرات گره زد! تأکید کرد: جامعه(مردم) از دولت و مسئولان مطالباتش را می‌خواهد و کاری به این ندارد که شرایط تحریم باشد یا نباشد...(مردم) دولت را برای رفع مشکلات زندگی انتخاب می‌کنند.

جالب آنکه اسحاق جهانگیری و محمدعلی نجفی، از مقامات بلندپایه دولت روحانی نیز به تازگی اعلام کرده‌اند که عده‌ای هستند که قصد دارند نگذارند مردم دستاوردهای برجام را احساس کنند و ایضاً اینکه دولت ابزارهای لازم را برای پیشبرد برنامه‌هایش در اختیار ندارد!