محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی با همتای مغولستانی و ظریف درباره نامه کری درخصوص مصوبه جدید کنگره آمریکا گفت: ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده کل آمریکا برخورد می‌کنیم و کاری به کنگره و قوانین آن نداریم. خود دولت آمریکا باید مشکلات داخلی‌اش را حل کند. تصمیمات داخلی نمی‌تواند تعهدات یک کشور را از دوش آن بردارد.

وی افزود: نامه کری یک اعلام سیاست توسط دولت آمریکا است، باید ببینیم این سیاست چگونه اعمال می‌شود. اگر عین قانون کنگره اجرا شود این به معنای نقض برجام خواهد بود.

یادآور می‌شود مشروط کردن نقض برجام در صورت اجرای قانون کنگره، دور از واقعیت است و نفس امضا رئیس‌جمهور اوباما پای این مصوبه نقض برجام محسوب می‌شود و اساساً این امضا به مفهوم ابلاغ برای اجرای برجام می‌باشد. این قانون به منزله گذراندن تحریم جدید علیه ایران و بالا بردن ریسک سفر برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله اروپایی محسوب می‌شود.

براساس این قانون، شهروندان 38 کشور جهان که برای تجارت یا گردشگری می‌توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن روادید در آمریکا سر کنند، حال اگر طی 5 سال گذشته به این 4 کشور سفر کرده باشند، باید برای سفر به آمریکا در صف دریافت روادید قرار بگیرند.

در بند 29 برجام که هدف از آن جلوگیری از ایجاد مانع برای تجارت با ایران با روش‌هایی به جز تحریم است، آمده است: اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام، خودداری خواهند کرد.

علاوه بر این، در بند 26 از برجام آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 به عمل خواهد آورد.»

تصویب تحریم جدید علیه ایران درحالی است که هنوز هیچکدام از تحریم‌های ضد ایرانی لغو نشده است.