وزرای بهداشت دولت دهم در صف مجلس

دکتر مسعود پزشکیان و دکتر علیرضا مرندی دو تن از وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت های گذشته بعد از انقلاب بوده اند که چند سالی است بر صندلی سبز خانه ملت تکیه زده اند. این دو نماینده همواره نگاه های متفاوتی به حوزه سلامت و عملکرد وزرای بهداشت داشته اند. اما، نکته قابل تامل، ثبت نام دو وزیر بهداشت دولت دهم برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت اول دولت دهم که در آخرین روزهای قبل از برکناری، حاشیه های زیادی را رقم زد و دکتر محمدحسین طریقت منفرد که چند ماهی بیشتر وزیر بهداشت نبود، زیرا عمر دولت دهم به پایان رسید و او جای خودش را به وزیر بهداشت دولت روحانی داد.

حالا این دو نفر برای ورود به خانه ملت و تکیه بر صندلی سبز مجلس شورای اسلامی، ثبت نام کرده اند که اگر توانستند آرای لازم را کسب کنند، وارد مجلس شده و احتمالا در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار بگیرند. همانطور که پزشکیان و مرندی نیز در همین کمیسیون حضور دارند.

دیدگاه های وزرای اسبق بهداشت به حوزه سلامت

اجرای طرح تحول نظام سلامت، به عنوان مهمترین برنامه ملی دولت یازدهم در حوزه سلامت، با سر و صداهای زیادی از سوی منتقدان، مخالفان و حامیان این طرح و برنامه همراه بود. بطوریکه دکتر پزشکیان وزیر بهداشت دولت هشتم، یکی از منتقدان سرسخت این طرح بوده که همواره موضع منفی نسبت به تبعات اجرای این طرح داشته است. در مقابل، دکتر مرندی در موضع مخالف نبوده و به نوعی توازن را در گفته های خود نسبت به روند اجرای طرح تحول سلامت، رعایت کرده است.

وزیر بهداشت دولت هشتم، نسبت به روند تخصیص اعتبارات به طرح تحول سلامت انتقاد دارد و معتقد است که بدون در نظر گرفته حد و حدود هزینه ها، اجرای طرح تحول سلامت در عمل غیر ممکن است. چرا که چنین پولی در صندوق دولت وجود ندارد.

پزشکیان گفته است که نتیجه این طرح تاکنون این شده که بیمارستان های مجهز، مجهزتر شوند و مناطق محروم بدون امکانات ماندند و پول به دست کسانی رسید که داراتر هستند و بیمارستان و شهری که داراتر است پول بیشتری را از این هزینه ها به خود اختصاص داده و می دهد.

وی با اشاره به جلسات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزارت بهدشت بر سر نحوه اجرای مناسب طرح تحول نظام سلامت گفت: بحث ما با وزارت بهداشت این بود که در قدم اول پول را بر اساس سرانه و جمعیت ارائه دهند و در واقع باید هر جا که امکانات نداشت تجهیز می شد اما این کار دقیقا برخلاف این مسیر در حال اتفاق است.

وزیر بهداشت دولت هشتم اضافه کرد: متأسفانه این روند هزینه تمام شده را بالا می برد و بی عدالتی را عمیق تر و مناطق محروم را با مشکلات بیشتری در گرفتن خدمات بهداشتی – درمانی مواجه خواهد کرد، در نتیجه با این روند طولی نمی کشد که دولت، مجلس، بیمه ها و مردم با چالش جدی مواجه می شوند.

دکتر علی رضا مرندی که او نیز وزیر بهداشت بوده و هم اکنون عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است، عنوان داشت: نباید اجازه بدهیم مردم مریض شوند و اگر مریض شدند نباید اجازه دهیم بستری شوند و چنانکه خدمات و هزینه درمان و بستری را بالا ببریم باعث می شود که بستری شدن برای بیمارستان ها صرفه اقتصادی داشته باشد بیماران به سمت بستری هدایت شوند.

دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت نیز بر اجرای نظام ارجاع تأکید داشته و گفته است که مسئله مدیریت سلامت، دغدغه‌ اعتباراتی بود که تزریق می‌شد در حالی که اعتبارات در دولت یازدهم در مقایسه با سال ۹۰، حدود ۵ برابر و درآمد اختصاصی وزارت بهداشت ۴.۵ برابرشده است.

وی در رابطه با طرح تحول نظام سلامت گفته است که همواره بودجه‌های سلامت در کشور پایین بوده و این از دغدغه‌ مهم افرادی بوده که دردمند بودند یا مدیریت بخش سلامت را بر عهده داشتند.

وزیر اسبق بهداشت، معتقد است که در دولت روحانی اعتبارات لازم برای سلامت در نظر گرفته شد چرا که درمان یکی از بخش‌هایی بود که نیاز به اعتبارات داشت. همین وزن‌دهی در دولت فعلی به سلامت یکی از پیشرفت‌های مهم در این مسیر است.

وی عنوان داشته که اگر برنامه‌ریزی صحیحی در این مسیر اتخاذ شود به ویژه اجرای سیستم نظام ارجاع رعایت شود، تا هزینه‌کردها با سند، مدرک، اطلاع‌رسانی و پروتکل مخصوص صورت گیرد خوب است.

وحیددستجردی تاکید دارد که اجرای برنامه پزشک خانواده باعث خواهد شد تا اعتبارات حوزه سلامت به سر منزل مقصود برسد و حتماً نقش اساسی را در مسائل بهداشت و درمان پیاده خواهد کرد.

وی افزود: دیدگاهی در وزارت بهداشت وجود دارد و آن این است که پایه باید بهداشت باشد و درمان روی آن سوار شود و آموزش اساس برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت قرار گیرد اگر این الگو همچنان در وزارت بهداشت رشد کند به هدف اصلی خواهیم رسید.

در همین حال نظرات و دیدگاه های محمدحسین طریقت منفرد آخرین وزیر بهداشت دولت دهم، به دیدگاه های پزشکیان نزدیک تر است. او نیز از نحوه هزینه کرد اعتبارات در طرح تحول سلامت گلایه کرده و گفته است که مقداری از ‏این هزینه‌ها به دلیل عدم تعهدات دارویی بیمه‌ها است. مردم در هیچ ‏امری از حقوق خود اطلاع ندارند. مردم مبلغی را می‌پردازند که هنوز مشخص نیست آیا باید بپردازند یا خیر و این موضوع مهم ترین مشکل ما در امر ‏نظارت مردم بر سهم پرداخت است‎.‎

ناخرسندی او از دریافت هزینه های درمانی همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در شرایطی است که گزارش های رسمی و میدانی نشان از کاهش هزینه های درمانی مردم به پرداخت ۱۰ درصد هزینه ها دارد.

جمع وزرای بهداشت در مجلس بزرگ تر می شود!

بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، دکتر مرندی به خاطر سن و سالی که دارد نمی تواند در انتخابات دوره دهم مجلس شرکت کند و اگر دو وزیر بهداشت دولت دهم بتوانند وارد خانه ملت شوند، تعداد وزرای بهداشت که در کسوت نمایندگی مجلس حاضر شده اند، به عدد ۳ می رسد و آن گاه باید منتظر بود و دید که بعد از حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این دیدگاه ها و نقدها بر عملکرد وزیر بهداشت ادامه خواهد یافت یا خیر. آنچه مسلم است، اینست که وزرای سابق بهداشت می خواهند دغدغه ها و شاید کاستی ها و ضعف های دوران وزارت خود را در کسوت نماینده مردم بروز دهند.