روند احراز صلاحیت‌های داوطلبان خبرگان و مجلس

حجت‌الاسلام سیدعبدالوهاب میراشرفی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات حوزه انتخابیه تهران در حاشیه بازدید از فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پرونده ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری بسته شده است و احراز صلاحیت‌ها در این خصوص تنها بر عهده شورای نگهبان است.

وی افزود: بعد از اینکه امروز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان برسد، کار بررسی صلاحیت داوطلبان در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس از فردا به مهلت 10 روز آغاز می‌شود و در این مدت بررسی صلاحیت‌ها انجام خواهد شد.

میراشرفی با اشاره به پایان روند احراز صلاحیت‌ها تصریح کرد: فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه نظر خود را به داوطلبین به ویژه کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار گرفته باشد، طبق قانون به آنان ابلاغ می‌کنند.

وی یادآور شد: کسانی که صلاحیت آنان احراز نشود، طبق قانون 4 روز فرصت دارند، شکایت خود را به هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران ارائه دهند و شکایت آنها پیگیری خواهد شد.

میراشرفی بر همین اساس عنوان کرد: در هیأت نظارت بر انتخابات یک هفته فرصت وجود دارد که تا شکایت‌ها بررسی شود و با هماهنگی هیأت مرکزی بر انتخابات، نتیجه از طریق فرمانداری و بخشداری‌ها به داوطلبانی که صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار نگرفته باشد، اعلام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: کسانی که صلاحیت آنان در این مرحله نیز تأیید نشود، فرصت دارند تا به شورای نگهبان شکایت کنند و در نهایت شورای نگهبان نظر خود را اعلام می‌کند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات حوزه انتخابیه تهران همچنین گفت: پس از طی این مراحل اسامی به صورت رسمی به شورای نگهبان اعلام شده و پس از طرح شکایت و بررسی آن در شورا به صورت رسمی از طریق فرمانداری و هیأت‌های اجرایی اعلام خواهد شد.

میراشرفی در پایان در پاسخ سؤالی بر تعداد کمیته‌های هیأت نظارت بر انتخابات خاطرنشان کرد: کمیته‌های نظارتی در استان 5 نفر و در شهرستان‌ها 3 نفر هستند و طبعاً افراد دیگری هم در امر انتخابات همکاری می‌کنند.