سیاهی آلودگی هوا نیازمند «ابتکاری» جدید

صبح روز شنبه 28 آذر بود که با توجه به افزایش آلاینده‌های هوای تهران، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد؛ یکی از مصوبات این جلسه، موضوع تعطیلی مدارس شهر تهران بود و در آنجا پیشنهاد شد که در صورت موافقت آموزش و پرورش تهران، مدارس پایتخت در روزهای یکشنبه 29 آذر و دوشنبه 30 آذر تعطیل شود.

ساعاتی بعد از اعلام این خبر، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «دست‌نامه شهاب» در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره وضعیت مدارس در هنگام آلودگی هوا، اعلام کرد: «به دلیل آلودگی شدید هوا، مدارس تهران در همه مقاطع، فردا 29 و پس فردا 30 آذرماه تعطیل است» اما ساعتی بعد استانداری تهران اعلام کرد که مدارس تهران تنها 29 آذر تعطیل خواهد شد.

 

دانش‌آموزان که برای ساعاتی خوشحال از تعطیلی 2 روزه مدارس بودند، به تعطیلی یک‌روزه بسنده کردند و البته گفت‌وگوی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در روز شنبه مبنی تعطیلی دو روزه مدارس، عصر روز یک‌شنبه تأیید شد و کمیته اضطرار آلودگی هوا تهران، مدارس را در روز دوشنبه تعطیل اعلام کرد.

روز دوشنبه به رغم آنکه برخی منابع عنوان می‌کردند که هوای تهران به نسبت روزهای قبلی از نظر آلایندگی بهتر شده است اما کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، روز سه‌شنبه را هم تعطیل اعلام کرد.

شاید اگر اعلام 3 روز تعطیلی مدارس به یکباره اعلام می‌شد، در کاهش آلاینده‌ها می‌توانست مؤثر باشد چرا که خانواده‌ها می‌توانستند برای تعطیلات فرزندانشان خارج از تهران برنامه‌ریزی کنند اما اعلام تعطیلی فردای هر روز در عصر روز گذشته، نه تنها امکان برنامه‌ریزی خانواده‌ها را برای دور کردن فرزندانشان از فضای آلوده فراهم نمی‌کرد بلکه موجب می‌شد که برخی دانش‌آموزان در غیاب پدر و مادر شاغل در خانه، از تفریح در پارک‌ها و کوچه و خیابان بهره‌مند شوند و به نوعی در فضای آلوده باشند.

از سویی تعطیلی مدارس تنها در ساعات پیک ترافیکی تأثیرگذار است چرا که خودروهایی که به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌شوند جدا از ساعات مدارس، به فعالیت‌های کاری خود در سطح خیابان‌های شهر مشغول هستند.

اما درست زمانی که مردم تصور می‌کردند حداقل چهارشنبه تعطیل اعلام شود تا بتوانند در فرصت تعطیلات آخر هفته، از تهران خارج شوند و هوای تمیز را تنفس کنند، خبرهایی مبنی بر دایر بودن مدارس در روز چهارشنبه منتشر شود؛ این موضوع در حالی است که شاخص کنترل کیفیت هوای شهر تهران امروز 136 است و این شاخص روز گذشته 125 بوده است و نکته مهم اینکه حد استاندارد شاخص 100 است.

به نظر می‌رسد دانش آموزان روز چهارشنبه بیشتر از گذشته هوای آلوده را تنفس کردند و شاید کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به این نتیجه رسیده باشد که تعطیلی مدارس در کم شدن هوای آلوده تأثیری نداشته است؛ در این میان تنها چند روز تعطیلی موجب شد دانش‌آموزان از درس و مشق عقب بمانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران چهارشنبه گذشته با اعلام این خبر که گزارشات هواشناسی مبنی بر تداوم این روند تا اواسط هفته جاری خواهد بود، از تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا خبر داده بود.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرده بود که در شرایط فعلی از ترددهای غیرضروری خودداری کرده و گروه‌های حساس در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست 27 آذرماه به خبرنگار جامعه فارس،‌ در مورد آخرین وضعیت کیفیت هوای پایتخت گفته بود با توجه به اطلاعات ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر تهران وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 امروز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است، اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان می‌دهد میزان غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بر روی عدد 148 قرار دارد که نشان‌دهنده وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی 29 آذرماه نیز به فارس گفته بود: میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون، بر روی عدد 143 قرار گرفت که شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد، بالاترین میزان غلظت آلاینده‌ها مربوط به ایستگاه فرمانداری «شهر ری» است که عدد 175 را نشان می‌دهد و دومین منطقه آلوده نیز ایستگاه شکوفه در منطقه 14 تهران است که میزان غلظت آلاینده‌ها با قطر کمتر از 2.5 میکرون عدد 164 است و بقیه ایستگاه‌ها نیز شرایط ناسالم برای گروه‌های ناسالم و گروه‌های حساس است و سه ایستگاه نیز در شرایط سالم بودند.

آلودگی هوای شهر تهران موجب شد مدارس تهران 3 روز پشت سر هم (روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه)‌ تعطیل شود.

اما در حالی که طبق پیش‌بینی‌ها روز چهارشنبه از میزان آلودگی هوای تهران کاسته نشده بود، دولت اعلام کرد که روز چهارشنبه مدارس تعطیل نیست.

البته ناگفته نماند که حسن روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در راستای سفرهای استانی، به شهر ری رفته بود.

برخی منابع و سایت‌های خبری علت تعطیل نشدن مدارس در روز چهارشنبه را سفر روحانی به شهر ری عنوان کرده بودند تا مراسم استقبال از رئیس‌جمهور بهتر برگزار شود.

«بنزین آلوده یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آلودگی هواست» این جمله معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور، رئیس سازمان محیط زیست در اردیبهشت 93 است برای اینکه همه باور کنند بنزین پتروشیمی‌ها آلاینده است و باید کشور بنزین وارد کند اما این هدف که محقق شد آذر امسال رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد:  آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای اخیر ناشی از بنزین نیست این آلودگی به‌خاطر وارونگی و ایستایی هوا است.(!)

هنوز جنجال‌ها و جوسازی‌های ابتکار درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها و کشیده شدن بحث آن به مجلس فراموش نشده است. ادعایی که هیچ‌گاه ثابت نشد و بررسی‌های کمیسیون اصل 90 مجلس نشان داد این بنزین‌ها آلوده نیست و حتی در تهران نیز این نوع از بنزین هیچگاه توزیع نشده است، چه برسد به اینکه نقشی در آلودگی هوای تهران داشته باشد آن هم یک نقش مهم!

اما با ردّ این موضوع، این بانو باز هم کوتاه نیامده و مثل همیشه با فرافکنی، موضوع را سیاسی نشان داده و بدون توجه به نتایج بررسی‌ها تلاش کرد تا نشان دهد طیف سیاسی مقابل وی می‌خواهند بگویند بنزین پتروشیمی‌ها مشکلی ندارد! پاسخی که همواره ابتکار آن را برای فرار از اعتراض‌ها برمی‌گزیند.

نکته قابل تأمل در این بحث این است که با ردّ ادعای ابتکار درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها از سوی وزارت بهداشت و مجلس، با تلاش‌های وی جلوی تولید بنزین داخلی گرفته شد و راه برای واردات بنزین هموار شد بی‌آنکه دستگاه های نظارتی پیگیر این باشند که با توقف تولید بنزین داخلی چه کسانی منتفع شدند و با حذف تأثیر بسیار زیاد این بنزین‌ها بر آلودگی هوا چرا حال هوا خوب نشده است؟

مسئولان محیط زیست مدام آمار روزهای سالم بهار و تابستان را در بوق و کرنا می‌کنند غافل از اینکه همیشه بهار و تابستان همه چیز آرام است آنچه از دود آلودگی بر چشم مردم می‌رود در پاییز و زمستان است.

رئیس سازمان محیط زیست که همواره بر طبل سیاست‌های اشتباه دولت قبل می‌کوبد در این روزهای هوای آلوده متوسل به همان تصمیماتی شده که در دولت پیشین، اتخاذ و انجام می‌شد و ایشان منتقد آنها بود، یعنی راه حل مقطعی «آلودگی هوا = تعطیلی مدارس».

اما ظاهراً ابتکار فراموش کرده است که دلایل متعددی برای آلودگی هوای تهران وجود دارد که سراغی از آنها نمی‌گیرد و به عنوان نماینده دولت در بحث محیط زیست در پی حل آن مشکلات نیست، قابل یادآوری است که در طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران علاوه بر بهبود کیفیت سوخت، 6 محور استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک و آموزش همگانی مورد تأکید بوده که هر کدام به حال خود رها شده است.

سید باقر حسینی یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست درباره کنترل آلودگی هوای تهران می‌گوید: زمانی ادعا شد بنزین تولید داخل آلوده است و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، اما باید از مسئولان محیط زیست پرسید چرا بنزین‌های وارداتی، دوای درد آلودگی هوای تهران نشد؟

وی اضافه می‌کند: در برهه‌ای مسئولان محیط زیست ادعا کردند بنزین تولید داخل آلوده است و باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده است اما سؤال اینجاست حالا که خودتان بنزین وارد می‌کنید چرا آن بنزین‌ها آلوده است و نتوانسته در بهبود کیفیت هوای تهران تأثیر مثبتی داشته باشد؟

این نماینده مجلس تأکید می‌کند که بنزین وارداتی هم نتوانسته است تأثیر مثبتی بر کنترل آلودگی هوا داشته باشد و تنها بهانه‌ای برای هجمه به مخالفان بود و در طرح این ادعا، اخلاق و تقوای الهی را رعایت نکردند چرا که هم اکنون شاهد هستیم با وجود استفاده از بنزین وارداتی همچنان آلودگی هوا وجود دارد.

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم با بیان اینکه سیاسی‌کاری‌های مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست اجازه نمی‌دهد به فکر مشکلات مردم باشند، می‌گوید: نمایندگان مجلس به دلیل ادامه وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و ضعف عملکرد سازمان محیط زیست به رئیس‌جمهور تذکر داده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در قصه محیط زیست چون از ابتدا خانم ابتکار به دنبال کارهای سیاسی بود و هست در موضوع بنزین نیز کاملا سیاسی برخورد کرد و مطرح کرد که این بنزین که در دولت قبل تولید شده آلوده است و باعث تشدید آلودگی هوا شده است اما باید پرسید شما و هم‌کیشان و هم حزب‌ها و اطرافیانتان که هم اکنون در موضوع واردات بنزین ورود پیدا کرده‌اید پس چرا هنوز مشکل حل نشده است؟ پس معلوم می‌شود بحث سیاسی است و آنها به دنبال حل مشکل آلودگی هوا نبودند و تمام تلاش آنها این بود که دولت قبل را مقصر آلودگی هوا نشان دهند اما با این کارها مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، هم‌اکنون باید پرسید مسئولان فعلی سازمان محیط زیست که 2 سال در این سمت هستند چرا مشکل آلودگی هوا را حل نکردند؟ چرا نتوانستند برنامه‌ای داشته باشند که دولت وارد کار شود و مشکل آلودگی هوا را حل کند؟

*شرط و شروط تشکیل کمیته اضطرار/ بالا بودن غلظت آلاینده‌ها و عدم تعطیلی‌ مدارس

سیدحسین هاشمی استاندار تهران 30 آذرماه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفته بود: برای کاهش آلودگی هوا فعلاً باید اقدامات مقطعی از جمله تعطیلی معادن شن و ماسه، توقف فروش طرح ترافیک و اجرای طرح زوج و فرد در تهران ادامه داشته باشد، وضعیت هوا در شرایط ناسالم است و به وضعیت هشدار نرسیده لذا در صورت نیاز کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

استاندار تهران درباره تعطیلی مدارس نیز بیان کرده بود که تعطیلی مدارس در تحصیل دانش‌آموزان تأثیر دارد بنابراین تمام سعی ما این است مدارس تعطیل نشود، باید در اقدامات بلند مدت نسبت به رفع آلودگی هوای شهر تهران همراه با توسعه حمل و نقل عمومی اقدام کرد.

*شاخص آلایندگی هوا افزایش یافت/ هوا همچنان در شرایط ناسالم

شاخص کنترل کیفیت هوای شهر تهران روز چهارشنبه دوم دی‌ماه 136 بود در حالی که این شاخص روز سه‌شنبه 125 بوده است، حد استاندارد شاخص 100 است.

بر اساس افزایش آلودگی هوا کمیته اضطرار 3 روز مدارس تهران را تعطیل کرد. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مورد آلودگی هوا اعلام کرده بود که بر اساس افزایش آلایندگی‌ها میزان مرگ و میر در تهران افزایش پیدا کرده است.

* افزایش آلودگی هوای پایتخت نسبت به دیروز/ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

رستگاری روز چهارشنبه به خبرنگار فارس گفته بود با توجه به اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سطح شهر، میزان غلظت آلاینده‌های جوی فراتر از حد مجاز است و شرایط در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، میزان غلظت آلاینده‌های ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 136 قرار دارد که این میزان روز سه‌شنبه روی عدد 124 قرار داشت که نشان‌دهنده افزایش آلودگی هوا نسبت به روز سه‌شنبه در پایتخت است.

وی تصریح کرده بود که شهروندان از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند و افراد حساس در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.

* آلودگی هوا و آنفلوآنزا قالیباف را خانه‌نشین کرد

محدباقر قالیباف شهردار تهران روز چهارشنبه دوم دی‌ماه به دلیل آلودگی هوا و آنفلوآنزا در خانه بستری شده و به محل کار خود در خیابان بهشت نرفت.

گفته می‌شود وی به بیمارستان بقیةالله مراجعه کرده است.

همچنین فاطمه آلیا نیز به خبرنگار فارس گفته بود که شهردار تهران به دلیل آلودگی هوا و با تجویز دکتر در خانه بستری است.

*آلودگی هوا و افزایش مرگ و میر/ تهدید جان انسان‌ها/ با سلامت شوخی نکنیم

گل‌مکانی رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیح داده بود که باید برای رفع آلودگی هوا تدابیر درستی اندیشیده شود و باید برای آن یک برنامه‌ریزی منظم صورت گیرد، نباید مدیریت آلودگی هوا را به دست باد و باران بسپاریم، اینگونه مدیریت‌ها دیگر بر باد رفته است؛ استفاده از تجارب دنیا در آلودگی هوا که در حال حاضر معضل آنها برطرف شده است، در اولویت است و همچنین یک کمیته‌ای تشکیل و نظارت بر فعالیت‌های سازمان‌های مربوطه در این زمینه انجام دهد. کمیته اضطرار فعلی فقط راهکارهای موقتی ارائه می‌کند، باید وظایف دستگاه‌ها تجمیع و این کمیته ناظر باشد و هر کسی کوتاهی کرد برخورد جدی با آنها صورت گیرد، بر اساس آمار در روزهای آلوده میزان مرگ و میر بالاتر است، اگر در روزهای معمولی 150 نفر روزانه فوت می‌کند در روزهای آلوده به 170 تا 180 نفر می‌رسد که البته علت بیشتر آنها آلودگی هواست چرا که آلودگی بیماری‌های زمینه‌ای همانند قلبی، عروقی و مزمن را تشدید می‌کند.

وی همچنین تأکید کرده بود که آلودگی جان انسان‌ها را تهدید می‌کند و هیچ چیزی مهمتر از این نیست که مدیریت انسان‌محور و سلامت‌محور داشته باشیم، اولویت آلودگی هوا از شعار و کنفرانس باید بیرون بیاید و باید وارد فاز منطق شود و با راهکارهای عملی این مشکل را حل کنیم. با سلامت نباید شوخی کرد، باید فرهنگ مردم را ارتقا دهیم به عنوان مثال با تعطیلی مدارس باید ترددها کم شود اما شاهدیم که در برخی از اتوبان‌ها قفل‌ و در عصرها نیز میزان ترافیک بیشتر است باید به مردم آموزش دهیم که در این روزها وقتی تعطیل هستند ترددها را کاهش دهند.

* تبلیغات و سیاسی‌کاری دوای درد آلودگی نیست/ تأسف‌آور است که محیط زیست دل به باد و باران خوش کرده است

پس از گسترش آلودگی هوای تهران، برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در قالب بیانیه‌ای از عدم اهتمام دولت در جهت اقدامات لازم به منظور کاهش آلودگی هوا گلایه جدی کردند.

در متن بیانیه آمده بود که اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ابراز همدردی با همه مردم تهران و رنج‌های فراوانی که آلودگی هوا متحمل می‌شوند، از عدم اهتمام دولت و به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط گلایه جدی دارند.

ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران از رئیس‌جمهور محترم، تقاضا داریم به حقوق اولیه مردم که از اهم آنها حفظ جان آنان است در اقصی نقاط کشور و شهروندان محترم شهر تهران توجه کنند، چرا که حل معضل، فقط به امید باد و باران نیست و نیاز به اقدام مؤثر و جدی دارد. تبلیغات و سیاسی‌کاری دوای درد خوزستان و سیستان و تهران و امثالهم نیست. جای تعجب و تأسف است که سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، دل به باد و باران خوش کند و جان هموطنان ما بازیچه انفعال این دستگاه باشد. عدم انتقال فرودگاه مهرآباد که آلودگی ناشی از هر پرواز در آن، به اندازه حدود سه هزار خودرو است به بهانه درگیر بودن چند مجموعه یا کمبود بودجه و پاک کردن صورت سؤال، قابل پذیرش نیست.

6 هزار اتوبوس بایستی به تهران تحویل و 6 هزار اتوبوس باید در تهران تعویض شود. 6 سال است دولت به تهران هیچ اتوبوسی نداده، در حالی که باید نیمی از هزینه حمل و نقل عمومی را می پرداخت. شهرداری امسال 1000 میلیارد تومان برای مترو هزینه کرده است اما دولت فقط 47 میلیارد تومان پرداخت نموده است، یعنی پول ساخت 300 متر تونل مترو و اگر دولت به هوای پاک اهمیت می دهد باید سهم خود را در این باره بپردازد.

وضعیت فعلی آلودگی هوا محصول این دولت و آن دولت نیست. در دولت قبل، به تعهدات در قبال مدیریت شهری عمل نشد و در این دولت نیز که داعیه تعامل و اعتدال و ... دارد نیز مطالبات شهرداری روز به روز بیشتر می‌گردد. لذا ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن اعلام آمادگی در راستای همکاری و مشاوره های تخصصی، درخواست می کنیم نسبت به انجام موارد زیر مبادرت ورزیده شود:

- واکنش متناسب با اهمیت بحران موجود، به مدیریت متکی بر "باد و باران" سازمان حفاظت از محیط زیست

- تسویه بدهی چندهزارمیلیاردی دولت به شهرداری در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از قبیل مترو، اتوبوس و ...

برگزاری جلسات مشترک، هم‌افزایی فنی و کارشناسی و منجر به نتیجه به جای مانورهای سیاسی و تبلیغاتی و برگزاری همایش‌های نمایشی و کم‌ثمر

- برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات مناسب جهت نوسازی اتومبیل‌های فرسوده و ناوگان حمل و نقل عمومی

- نظارت دقیق بر بنزین‌های تولیدی و وارداتی

-ارائه گزارش اقدامات عملیاتی در جهت رفع یا کاهش آلودگی هوا به مردم

*چمران: دولت یازدهم در راستای کاهش آلودگی اقدامی نکرده است/ فرقی بین بنزین دولت فعلی با قبل نیست

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران امروز در گفت‌وگو با اجتماعی فارس، با اشاره به افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر، اظهار داشت: امیدواریم دولت یازدهم به وعده‌هایی که در خصوص کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها  به ویژه تهران داده بود عمل کند.

وی با اشاره به غلظت آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران علیرغم تمامی مشکلاتی که در شهر دارد اقدامات گسترده‌ای جهت کاهش ‌آلودگی هوا با توسعه حمل‌ونقل عمومی انجام داده است.

چمران بیان داشت: عدم مدیریت یکپارچه شهری باعث شده که کلانشهر تهران این حال و روز را داشته باشد و امیدواریم دولت یازدهم به مصوبه‌ای که خود آن را به تصویب رسانده است عمل کند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در دستورالعمل مصوبه هیأت دولت در راستای کاهش آلودگی هوا چندین مورد از جمله توجه به حمل‌ونقل عمومی و همچنین تشویق شهروندان به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تأکید شده است که متأسفانه هیچ یک از این موارد از سوی دولت یازدهم اجرا نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیأت دولت یازدهم قرار بود دولت برای اتومبیل‌ها و تاکسی‌ها کاتالیز تهیه کند و از معلق شدن ذرات آلودگی هوا در شهر جلوگیری کند که همه این موارد تا به امروز انجام نشده است.

چمران ادامه داد: ما همچنان هیچ تفاوتی بین بنزین اصلاح شده (یورو 4) دولت یازدهم با دولت قبل نمی‌بینیم و این در حالی بود که دولت تدبیر و امید از ابتدا اعلام کرده بود که برنامه‌های مستمری جهت کاهش آلودگی هوا را اجرا خواهد کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه از دولت قبل تا به امروز یک اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده نشده است، گفت: دولت موظف است سالیانه هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل دهد و شهرداری نیز سالیانه تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج کند.

وی با بیان اینکه عمر هر اتوبوس 7 سال است، گفت: در حالی دولت یازدهم به وعده‌های خود در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی عمل نکرده است که شاهد هستیم که شهروندان در صف‌های طولانی در انتظار سوار شدن اتوبوس هستند.

چمران بیان داشت: هم اکنون 7 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران برای جابه‌جایی شهروندان پیش‌بینی شده است که این رقم باید به 11 هزار دستگاه اتوبوس برسد.

رئیس شورای شهر تهران همچنین به عدم همراهی دولت برای تأمین فاینانس اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز دولت نتوانسته است اعتبارات لازم را تأمین کند و در واقع از ارقام بودجه‌ای مجلس یک ششم به شهرداری پرداخت شده است که با آن می‌توان تنها 300 مترو ساخت.

وی افزود: شهرداری تهران در سالهای گذشته از بودجه‌های مردمی هزینه کرده است و در توسعه مترو اقداماتی را صورت داده است چرا که برای احداث خطوط مترو سالیانه به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

چمران در ادامه با اشاره به فعالیت معادن شن و ماسه در شهر تهران گفت: تعطیلی این معادن دست شهرداری نیست و این در حالی است که بیش از 15 سال است حکم تعطیلی این معادن می‌گذرد اما همچنان شاهد فعالیت  آنها هستیم که امیدواریم وزارت معدن وارد میدان شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین به فعالیت کارخانه‌های آسفالت در جاده تهران - کرج اشاره کرد و گفت: این کارخانه‌ها نیز آلودگی‌های زیادی برای شهر تهران ایجاد نموده‌اند که امیدواریم در این بخش نیز دولت اقدام گسترده‌ای را برای جابه‌جایی این کارخانجات انجام دهد.

وی با بیان اینکه مردم هم اکنون در مرگ تدریجی هستند، گفت: این مرگ وکیل، وزیر و ... نمی‌شناسد و همه درگیر آن خواهند شد.

* دولت در بخش آلودگی هوا جزیره‌ای عمل می‌کند

ابوالفضل قناعتی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، با اشاره به اینکه بایستی مدیریت متمرکز و یکپارچه شهری ایجاد شود، اظهار داشت: در صورتی این امر محقق شود یک نفر مسئولیت ترافیک و آلودگی هوا را به عهده خواهد داشت.

وی با اشاره به پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر تمرکز مدیریت یکپارچه در شهرداری گفت: آقای قالیباف تجارب زیادی در این حوزه دارند و به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات و بحران‌ها را مرتفع کند.

قناعتی گفت: ایده‌ای که شخص شهردار مطرح کرده قابل قبول است و به نظر می‌رسد دولت می‌بایستی وظایف و اختیارات خود را در کلان‌شهرها و به ویژه در تهران به شهرداران انتقال دهد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران  با اشاره به جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها و نهادها در کاهش آلودگی هوا و ترافیک گفت: هر سازمان و دستگاهی براساس برنامه‌های خود تصمیماتی می‌گیرد و گاه این تصمیمات باعث ضربه زدن به شهر و شهروندان می‌شود.

وی همچنین به بنزین یورو 4 هدیه دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این بنزین نیز کاری از پیش نبرد و ما شاهد عدم هماهنگی بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها هستیم و پیشنهاد می‌شود که کانون تصمیم‌گیری به عهده یک دستگاه و سازمان باشد.

قناعتی در پایان با بیان این جمله که هوای تهران آلوده و بحرانی است، گفت: دولت می‌بایستی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

*طبیب‌زاده: رئیس سازمان محیط زیست فقط عملکرد سیاسی دارد

زهره طبیب‌زاده نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست در بحث آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها گفت: با توجه به گستردگی حوزه عملکرد سازمان محیط زیست باید فردی به ریاست این سازمان انتخاب شود که اقتدار لازم برای برخورد با تخلفات دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه کاری خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: فردی که به عنوان رئیس سازمان محیط زیست انتخاب می‌شود باید فردی باشد که این مسئولیت را یک مسئولیت مهم کلیدی و تخصصی بداند و بداند که جایگاه ریاست سازمان محیط زیست یک جایگاه سیاسی نیست که افرادی را که از هر جا مانده و رانده شده‌اند به ریاست این سازمان گماشته شود و هدف از انتخاب این قبیل افراد این باشد که یک حضور شکلی و به نوعی سیاسی باشد.

عضو مجمع نمایندگان تهران اظهار داشت: دولت برای اینکه در کابینه از خانم‌ها هم استفاده کرده باشد افرادی را که ممکن است هیچگونه تخصصی در زمینه محیط زیست نداشته باشد صرفا به دلیل اینکه خانم است را در سمت ریاست سازمان محیط زیست قرار می‌دهد.

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: فردی که برای ریاست سازمان محیط زیست انتخاب می‌شود باید دانش کافی و اقتدار لازم را برای انجام امور این سازمان داشته باشد تا دستگاه‌های اجرایی و رئیس جمهور نیز از اقتدار این سازمان حمایت و بر آن تأکید کند.

وی افزود: رئیس سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به انجام وظایف خود نیست و باید از حمایت رئیس‌جمهور در هیأت دولت برخوردار باشد تا بتواند استانداردهای خود را بر دستگاه‌های دیگر حاکم کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه در دولت یازدهم فردی برای ریاست سازمان محیط زیست انتخاب شده که فقط عملکرد سیاسی دارد و فاقد عملکرد مدیریتی قوی و اشراف مدیریتی لازم در این زمینه است و شاهد ناتوانی وی در امر مدیریت در بحث محیط زیست هستیم.

طبیب‌زاده در پایان گفت: از سوی دیگر رئیس‌جمهور که باید نقش حامی و تقویت‌کننده اصلی سازمان محیط زیست را داشته باشد تا سایر وزرا که احساس همترازی دارند و یا این احساس را دارند که موقعیت آنها از رئیس سازمان محیط زیست بالاتر است و ممکن است که به توصیه‌های وی توجهی نکنند این قدرت را باید رئیس‌جمهور اعمال کند و نظرات سازمان حفاظت محیط زیست توسط وزرا با پشتوانه محیط زیست تقویت شود.

* رحماندوست: رئیس‌جمهور پاسخگوی عملکرد ابتکار باشد/ نمایندگان را مجبور به استفاده از ابزارهای نظارتی نکنند

مجتبی رحماندوست نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دستگاه مسئول در بحث آلودگی هوا، گفت: به نظر من در بحث آلودگی هوای تهران و کلانشهرها از سوی مسئولان حرف زیاد زده شده و توصیه‌ها و تجزیه‌ و‌ تحلیل‌ها به قدر کافی بوده است و حال باید شاهد اقدام عملی مسئولان اجرایی در ارتباط با این موضوع باشیم.

وی افزود: با توجه به انتقادات وارده به عملکرد سازمان محیط زیست، رئیس‌جمهور باید ضمن پاسخگویی در مورد عملکرد این سازمان اقدامات لازم را در جهت رفع مشکلات در بحث محیط زیست صورت دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان همواره سعی داشته و دارند تا مشکلات را در حوزه‌های مختلف با تعامل و گفت‌وگو با مسئولان دولتی حل‌وفصل کنند و حتی‌الامکان سعی شده از استفاده از ابزارهای نظارتی پرهیز شود.

رحماندوست خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمایندگان تنها می‌توانند وزرا را مورد سؤال قرار داده و استیضاح کنند و در ارتباط با معاونان رئیس‌جمهور این اختیار به نمایندگان داده نشده، لذا رئیس‌جمهور باید پاسخگوی عملکرد معاونان خود و از جمله سازمان محیط زیست باشد تا کار به جایی نرسد که نمایندگان ناچار به استفاده از ابزارهای نظارتی در ارتباط با عملکرد سازمان محیط زیست شوند.

* سلیمانی: تحقیق و تفحص جدی باید در سازمان محیط‌ زیست صورت گیرد/رئیس‌جمهور پاسخ اهمال و کم‌کاری معاونش را بدهد

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم‌کاری‌های سازمان حفاظت محیط زیست جهت حل مشکل آلودگی هوای تهران اظهار داشت: متاسفانه در قبال این مشکل، مسئولان دولتی پاسخگوی تعهدات،‌ فعالیت و اقدامات خود نیستند. به ویژه در بخش محیط زیست که رئیس آن به هیچ عنوان پاسخگوی کم‌کاری‌های خود نیست.

وی افزود: اصلا محیط زیست به یک اداره کل محدودی تبدیل شده که فقط اعلام کند که در این شهر آلودگی است و در آن شهر آلودگی نیست. یعنی اقدام پیشگیرانه و برنامه زمان‌بندی که در این میان لازم است ما از این سازمان نمی بینیم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین تصریح کرد:‌ متأسفانه سیاسی‌کاری در سازمان حفاظت از محیط‌‌‌‌ زیست به اوج خود رسیده، آن هم سازمانی که تخصصی است و باید جنبه منافع عمومی را در نظر داشته و مشکلات عمومی مردم را پیشگیری و اقدام کند عملا به یک سازمان صددرصد سیاسی تبدیل شده است که مسئول و مجریان آن به دنبال مباحث انتخاباتی و امور سیاسی همچنین انداختن توپ در زمین دیگران و مسائلی از این قبیل هستند.

سلیمانی با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: رئیس سازمان محیط زیست باید توضیح دهد که برای آلودگی در شهرهای کلان به ویژه تهران چه کاری انجام داده است. اکنون که دو سال و نیم از مسئولیت او گذشته ولی برای حل آن چه اقداماتی انجام داده است. متأسفانه خانم ابتکار تنها مشغول سیاسی‌کاری هستند. ایشان باید از این امور دست برداشته و به فعالیت تخصصی خود بپردازند و مشکلات مردم را با برنامه و اقدامات مناسب در این زمینه کنترل کند.

این نماینده با ابراز تأسف از آلودگی شدید در شهر تهران تاکید کرد:  چندی پیش نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از این سازمان را به هیأت رئیسه ارائه کردند و مباحثی در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت از محیط زیست به صورت رها افتاده است و این مجموعه هیچگونه تحرکی ندارد. حتی ابتکار به هیچ عنوان حاضر نمی‌شود در کمیسیون‌های مربوطه که برای طرح‌های محیط زیست مطرح می شود حاضر شده و با نمایندگان تعامل داشته باشد. لذا طرح‌ها و لوایحی که مربوط به محیط زیست بود عملا متوقف مانده است.

سلیمانی تاکید کرد: متاسفانه این سازمان بی‌صاحب مانده و هیچکس نه تنها پاسخگو نیست بلکه مدیر و متولی هم ندارد. رئیس جمهور باید به صورت اساسی کم‌کاری‌های این حوزه را پاسخگو باشد لذا لازم است تحقیق و تفحصی جدی از سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته و به صورت قطع باید انجام شود. تحقیق و تفحص باید این مسیر گره خورده را باز کرده تا پاسخ به این اهمال و کم‌کاری‌ها داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در خاتمه گفت: در مجمع نمایندگان در جلسه گذشته نیز تصمیم بر این شد که پیرامون این مسئله به صورت جدی بحث و پیگیری‌های لازم انجام و نشستی با حضور استاندار برگزار شود، ولی استاندار تهران متأسفانه با آوردن بهانه‌هایی حاضر به حضور در جلسه نشد ولی در هر صورت افراد باید پاسخگو باشند تا بتوانیم جلوی این معضل را بگیریم.

* آلیا: رئیس‌جمهور باید پاسخگوی کوتاهی‌های ابتکار باشد/ جلسه بررسی آلودگی هوا به دلیل سفر روحانی لغو شد

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کوتاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حل مشکل آلودگی کلانشهرها و به ویژه تهران اظهار داشت: رئیس‌جمهور باید پاسخگوی کوتاهی‌های رئیس سازمان محیط زیست باشد، مجلس نمی‌تواند از معاونت‌های ریاست جمهوری سوال کند اما طبق آیین‌نامه می‌تواند از رئیس‌جمهور در مورد عملکرد معاونت‌ها سؤال کند.

وی افزود: رئیس سازمان محیط زیست هفته گذشته در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس حاضر شد و توضیحاتی را در مورد آلودگی هوا ارائه کرد که این توضیحات در واقع توجیهات بود و در عرصه عمل اتفاقی نیفتاده که به آسایش مردم کمک کند.

این عضو مجمع نمایندگان تهران در مورد استفاده نمایندگان از ابزارهای نظارتی در قبال عملکرد سازمان محیط زیست اظهار داشت: مجلس همواره به دنبال کمک به دولت است و آنچه که صلاح و مصلحت مردم است در اولویت کاری قرار دارد و امیدواریم کار به گونه‌ای پیش نرود که نمایندگان ناچار به استفاده از ابزار نظارتی بیشتر از شرایط فعلی که در حد تذکر است، شوند.

آلیا خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید در مورد اعضای کابینه ارزیابی داشته باشد چرا که ضرورت دارد تا کابینه ترمیم شود و افرادی جایگزین شوند که طرح‌های بهتر و مدیریت قوی‌تر و در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت بیشتری دارند.

وی افزود: اگر این تغییرات توسط رئیس‌جمهور اتفاق بیفتد مطلوب است و الا در آینده مجلس باید از اختیارات خود در جهت حل مشکل مردم استفاده کند چرا که این جزء بخشی از سوگند نمایندگان است که تلاش خود را در جهت اجرای قانون و راحتی مردم است.

عضو مجمع نمایندگان تهران اظهار داشت: اینکه رئیس سازمان محیط زیست به جای تلاش برای کاهش آلودگی هوا و یا پیگیری برای یافتن راه‌حل‌هایی علمی و بروز برای حل مشکل آلودگی هوا عنوان کند که آلودگی هوا وجود ندارد و شرایط مطلوب است اعتماد مردم را نسبت به این مسئول سلب می‌کند.

آلیا خاطرنشان کرد: روز گذشته بنا بود تا جلسه مجمع نمایندگان تهران برای بررسی آلودگی هوا با حضور مسئولان مربوطه و از جمله استاندار تهران برگزار شود که دو ساعت قبل از برگزاری جلسه آقای استاندار در تماسی تلفنی خواستار لغو این جلسه شد و عنوان کرد که بناست تا رئیس‌جمهور در ادامه سفرهای استانی در استان تهران حضور داشته باشد و باید مقدمات آن فراهم شود.

وی در پایان گفت: انتظار ما این است که یکی از اولویت‌هایی که در مجموعه‌های برنامه‌های سفرهای استانی تهران قرار دارد رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا باشد چرا که این موضوع جزء مطالبات و انتظارات مردم است و امیدواریم تا تصمیمی در این باره اتخاذ و راه‌حل برای آن در نظر گرفته شود.

* کوثری: مجلس کم‌کاری‌های سازمان محیط زیست‌ را پیگیری می‌کند/ تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست در دستور کار مجلس

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آلودگی شدید هوا و عدم رسیدگی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست برای حل این معضل اظهار داشت: متأسفانه مسئولان به جای اینکه مسائل حوزه تحت مسئولیت خود را مورد توجه قرار داده و برای راه‌حل آن چاره‌اندیشی کنند، مشغول فرافکنی بوده و به اصل موضوع کمتر توجه می‌کنند.

وی افزود: در بخش محیط زیست مسئولان مربوطه به ویژه خانم ابتکار به جای اینکه مشکلات مربوط به حوزه کاری خود را مورد توجه و اهتمام قرار دهند و راه حلی برای مسائل مربوط به محیط زیست داشته باشند فرافکنی می‌کنند لذا مشکلات مربوط به آن مضاعف می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در زمان مطرح کردن بحث بنزین، خانم ابتکار مقصر اصلی را افراد دیگری می‌دانست و تقصیر را گردن دیگران می‌انداخت و نه تنها به دنبال حل آن نبود بلکه درگیر مسائل دیگر شده بود.

کوثری با ابراز تاسف از آلودگی شدید موجود در کلانشهرها به ویژه شهر تهران تاکید کرد: مسئولان این حوزه به ویژه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تنها یک مسئولیت را برعهده گرفتند ولی متاسفانه توان مدیریتی برای ارائه راه حل مشکلات را ندارند. اگر مسئولیتی گرفتند و تخصص این کار را دارند باید راه‌حل‌های مناسبی در جهت حل معضلات و مشکلات حیطه کاری خود ارائه دهند. در غیر این صورت باید کنار بروند تا متخصصان و افراد توانمند در این زمینه مسئولیت را برعهده بگیرند تا مردم به زندگی آرام خود ادامه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اگر روند کنونی سازمان حفاظت از محیط زیست به این شکل ادامه پیدا کند به طور قطع و یقین مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرده و فکری به حال این جریان می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه متذکر شد: قطعا مجلس و کمیسیون‌های مربوط به محیط زیست در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده و به دلیل کوتاهی های این سازمان طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده و پیگیری می‌کنند.

*هاشمی: تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست ضروریست/ سازمان محیط زیست درگیر تفکرات سیاسی شده است

سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی شدید برخی کلانشهرها به ویژه تهران و عدم توجه سازمان حفاظت از محیط زیست، اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که این روزها بحث آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی کشور به ویژه در شهر تهران به یک معضل تبدیل شده است و همه به نوعی نسبت به این موضوع با تاسف و تاثر یاد می‌کنند اما هیچ تصمیم اساسی در این زمینه گرفته نمی‌شود.

وی افزود: عدم توجه و اهتمام جدی نسبت به آلودگی شدید هوا بسیار تاسف‌بار است. حل مسائل زیست محیطی بسیار زمان بر بوده و نیازمند تدوین برنامه مشخص است تا به تصویب برسد و برای برنامه بلند و میان مدت آن راهکاری ارائه شود پس لازم است اهتمام جدی در این زمینه صورت گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: با توجه به سوابق مدیریتی خانم ابتکار انتظار می‌رفت تصمیمات اساسی در زمینه آلودگی هوا اتخاذ شود ولی متاسفانه هر موضوعی در حیطه تخصصی ایشان پیش می‌آید شروع به فرافکنی و انتقاد به متولیان امر می‌کند و به هیچ عنوان رفتار خود را مورد توجه قرار نمی‌دهد.

هاشمی ضمن انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست به ویژه رئیس آن متذکر شد: در جمهوری اسلامی اصلی، محوری‌ترین شخص در مقابل این معضل و مشکل (آلودگی هوا) رئیس سازمان محیط زیست است که باید در این زمینه طرح‌هایی مشخص و خارج از نگاه‌ها و تفکرات سیاسی ارائه دهد که متاسفانه ما شاهد این امر نیستیم.

وی با اشاره به دخیل شدن موضوعات سیاسی در امور سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: متاسفانه مسائل زیست محیطی اکنون درگیر تفکرات سیاسی شده است و هر کجا ایشان قرار می‌گیرد در مقابل پاسخگویی به مشکلات، طرف دیگر را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلی‌ترین کار و وظیفه خانم ابتکار این است که باید پاسخگوی مشکلات حوزه تخصصی خود باشد، گفت: از آنجا که مجلس نمی‌تواند ایشان را مورد استیضاح و سوال قرار دهد خانم ابتکار از این فرصت نهایت سوء استفاده را می‌کند و با کم کاری‌های خود مشکلات بسیاری را به بار آورده است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در ناوگان‌های درون و برون شهری گفت که این بخش باید مورد توجه جدی و در دستور کار و اولویت‌ قرار گیرد. چرا برای مسائل ریزگردها و آلودگی هوا همچنین تخریب درختان و یا احیا جنگل‌ها، محیط زیست و رئیس آن با اینکه امکانات کافی هم در اختیار دارند اهتمام قابل توجهی انجام نمی‌دهد؟ اگر هم کمبود منابعی در این زمینه باشد با برنامه‌ریزی مدون و چارچوب‌های منظم می‌توان پیگیری‌های لازم را داشت.

وی ادامه داد: خانم ابتکار و سازمان حفاظت از محیط زیست باید پاسخگوی مشکلات به وجود آمده باشند از آنجایی که این سازمان زیر مجموعه رئیس جمهور است لذا لازم است رئیس جمهور پاسخگوی قصور و کم کاری او باشد. رئیس جمهور باید از ایشان سوال کرده و پاسخگوی این کم کاری‌ها باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس لزوم شکل‌گیری فراکسیون محیط زیست در مجلس را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: لازم است این فراکسیون تشکل شده تا بیش از این رئیس محیط زیست به اشتباهات خود ادامه ندهد و ایشان را مورد سوال قرار دهند. همچنین از خانم ابتکار نیز خواهش می‌کنیم فارغ از مسائل جناحی، سیاسی و نگاه‌های خاص این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

هاشمی در خاتمه با تاکید بر لزوم تحقیق و تفحص در سازمان حفاظت از محیط زیست، متذکر شد: تحقیق و تفحص در این سازمان موضوعی است که دیر یا زود باید انجام شود و هرچه سریعتر باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا فرصت رسیدگی به این مسئله به طور کامل فراهم شود. اگر مجلس توجه کافی و جدی داشته باشد، تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان نیز انجام می‌شود. همچنین فراکسیون محیط زیست با کمک مجلس باید کلیه مسئولان و سازمان‌های مربوط به محیط زیست و کل دستگاه‌های مرتبط را مورد تحقیق و تفحص قرار دهد تا آن‌ها پاسخگوی اهمال و کم‌کاری‌های صورت گرفته در زمینه محیط زیست باشند.

*نجابت: رئیس‌جمهور پاسخگوی کم‌کاری‌ ابتکار باشد/ نباید بنشینیم و منتظر وزیدن باد و بارش باران باشیم

حسین نجابت نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی فارس با اشاره به آلودگی شدید کلان‌شهرها به‌ویژه پایتخت و کم‌کاری سازمان حفاظت از محیط زیست در این میان، اظهار داشت: آلودگی هوای تهران یک مسئله چند فاکتوره است و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید یک عامل یا یک مؤسسه به تنهایی مقصر است.

وی افزود: مسئول اصلی پاسخگویی آلودگی شهر تهران و دیگر شهرها، سازمان حفاظت از محیط زیست و در رأس آن رئیس این سازمان است که در این میان باید برخوردهای معقول داشته و تصمیمات جدی دراین زمینه بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: متأسفانه مجلس نمی‌تواند به‌صورت مستقیم از معاونان رئیس‌جمهور به سبب کم‌کاری و قصور آنها در مسئولیت‌شان سؤال کند، لذا باید یک راه حل عاجل و کارآمد برای آلودگی هوا پیدا کرد.

نجابت با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: بسیار غم‌انگیز است که روزها سپری می‌شود و هیچ اتفاقی در جهت حل و بهبود مشکل آلودگی هوا صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال بحث خودروهای فرسوده و جایگزینی برای آنها تصمیماتی اتخاد شده، ولی متأسفانه عملاً کاری در این زمینه صورت نگرفته است، لذا این‌گونه موارد یک مدیریت بسیار قوی از نظر مالی و مدیریتی نیاز دارد که آن را عملیاتی کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم برگزاری نشست توجیهی با رئیس‌جمهور و معاونان او، تأکید کرد: لازم است نشستی توجیهی با حضور رئیس‌جمهور و معاونان وی صورت گرفته و یا در قالب سؤال از رئیس‌جمهور مسئله آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌صورت جدی بررسی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: برای حل مشکل آلودگی هوا به یک تصمیم کلان نیازمند است، نباید بی‌تفاوت از این مسئله عبور کنیم. مسائلی از قبیل بنزین، سوخت و خودروها باید به دور از نزدیک‌بینی، استفاده‌های شخصی و جناحی بررسی شود.

نجابت در ادامه لزوم تشکیل جلسات توجیهی جهت پاسخگویی رئیس‌جمهور در عملکرد معاونانش را مورد تأکید جدی قرار داد و گفت که نباید به سادگی و بی‌تفاوت از کنار این مسائل عبور کرد. ما نباید بنشینیم و منتظر وزیدن باد و بارش باران و طلوع آفتاب باشیم. اینها راه حل اصلی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خاتمه بحث تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت از محیط زیست را مورد بحث قرار داد و اظهار داشت: اگر تحقیق و تفحص به سبب کوتاهی‌های صورت‌گرفته لازم است و می‌تواند به حل مشکل آلودگی هوا کمک کند، با آن مخالف نیستیم. در سازمان حفاظت از محیط زیست کوتاهی‌هایی صورت گرفته و عدم مدیریت منسجم نسبت به آلودگی هوا مشکلاتی را به بار آورده است. ما در مدیریت اجرایی از جمله محیط زیست (که گاهی هم به حوزه‌های دیگر کشیده می‌شود) اشکالاتی داریم که اگر مرتفع شود، کمکی به حل معضلات کرده‌ایم.

* شهر ری رکورد آلوده‌ترین هوای روزهای اخیر را زد اما مدارسش تعطیل نشد

با آنکه میزان غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوای شهر ری، رکورد ناسالم‌ترین هوا در سراسر تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر را زده بود و وارد مرحله بسیار خطرناک "ناسالم" شده است، دولت از تعطیل‌کردن مدارس شهر ری در روز چهارشنبه خودداری کرد که برای این اقدام مشکوک، گمانه‌های مختلفی در ذهن مردم شکل گرفته است.

بر اساس گزارش روزانه و ساعت به ساعت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوای صبح روز چهارشنبه شهر ری، عدد 161 را نشان می‌دهد که 45 واحد بیش از شاخص آلودگی روز سه‌شنبه و 6 واحد بیش از شاخص آلودگی روز دوشنبه است.