سه وزیر سه کارته و بدون تقاضای استیضاح

گروه سیاسی،سید شریف حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارخبر، با بیان اینکه اگر وزیری سه بار از مجلس کارت زرد گرفت، طبق آئین نامه داخلی مجلس زمینه استیضاح وی فراهم می شود، افزود: برای استیضاح این عده از وزرا باید در مجلس تقاضا وجود داشته باشد تا موضوع پیگیری شود.

وی افزود:  طبق آئین نامه داخلی اگر وزیری سه بار کارت زرد گرفت به معنای آن نیست که آن وزیر حتما باید استیضاح شود و یا استیضاح وی خود به خود در مجلس مطرح می شود. بلکه اگر استیضاح تهیه و مطرح شود، با توجه به دریافت سه کارت زرد، این استیضاح در اولویت خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: برای استیضاح یک وزیر ابتدا باید طرح استیضاح نوشته شود و این طرح دلایل قوی و محکم داشته باشد و سپس به امضای حداقل 10 نماینده هم برسد تا در صحن مجلس مطرح شود.

حسینی با بیان اینکه تا کنون سه وزیر -علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت- از مجلس سه بار کارت زرد گرفتند، افزود: استیضاح این وزرا به هیئت رئیسه مجلس ارائه نشده تا در دستور کار نمایندگان و صحن مجلس قرار گیرد.

کارت زرد در مجلس به معنای نارضایتی از عملکرد یک وزیر است و اگر وزیر نتواند در صحن مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ قانع کننده دهد و نصف بعلاوه یک نمایندگان حاضر در صحن پاسخ وزیر را قانع کننده تلقی نکنند، به وی کارت زرد داده می شود.