ایران این نامزد ریاست جمهوری آمریکا را ترجیح می دهد

 العربیه در گزارشی نوشت: دیدگاه رئیس‌جمهور آینده آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای ایران و سیاستش در قبال خاورمیانه، از مهمترین مسائلی هستند که تهران در ارزیابی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در نظر می‌گیرد. مسلم است که این کشور یک نامزد دموکرات را به یک جمهوریخواه ترجیح می‌دهد. در گذشته تفاوت چندانی میان دیدگاه‌های جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا نسبت به ایران مشاهده نمی‌شد؛ اما در چند سال اخیر این شکاف بسیار عمیق شده است.

 

دموکرات‌ها در قیاس با جمهوریخواهان، موضع نرمتری نسبت به توافق هسته‌ای ایران دارند. حمایت رئیس‌جمهور آینده آمریکا از این توافق، لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را تسریع خواهد کرد. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: جمهوریخواهان آمریکا نفوذ در حال گسترش ایران را در خاورمیانه، علیه امنیت کشور خود تهدید محسوب می‌کنند. اما در مقابل، این مسئله برای دموکرات‌ها از اهمیت کمتری برخوردار است. آن‌ها ترجیح می‌دهند از تعداد نظامیان آمریکا در عراق و افغانستان بکاهند و چگونگی پر شدن این خلأ را نادیده بگیرند.

 

به ادعای این گزارش، در صورتی که یک نامزد دموکرات پیروز انتخابات آمریکا شود، مشروعیت ایران در سطح جهان افزایش خواهد یافت و این کشور می‌تواند موقعیت جهانی خود را تثبیت کند. دموکرات‌ها نسبت به مبارزه ایران علیه گروه تروریستی داعش نیز نظر مثبتی دارند و نسبت به عواقب بلند مدت دخالت نظامی تهران در منطقه و افزایش نفوذ گروه‌های شیعه نظامی بی‌توجه هستند.

 

دیدگاه احزاب آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی نیز یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت برای ایران است. در حالی که هر دو حزب در انظار عمومی خود را حامی صهیونیست‌ها نشان می‌دهند، در واقع دموکرات‌ها پس از امضای توافق ایران، با رژیم صهیونیستی روابط خوبی ندارند.

 

به باور نگارنده این گزارش، با توجه به مطالب بالا «برمی سندرز،» سناتور ایالت ورمونت آمریکا، از میان نامزدهای دموکرات بهترین گزینه برای ایران است. سندرز که از نامزدهای دموکرات دیگر مانند هیلاری کلینتون چپ‌گراتر است، سیاست کناره‌گیری از دخالت در امور خاورمیانه را به حضور فعال در این عرصه ترجیح می‌دهد. او در فرصت‌های مختلف و از جمله در آخرین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها، بر اهمیت نقش ایران در حل بحران‌های خاورمیانه تأکید کرده است. 

 

در انتهای این گزارش آمده است: در صورتی که سندرز به این سمت برگزیده شود، باید منتظر بهبود روابط میان آمریکا و ایران بود؛ سیاستی که سایر کشورهای غربی نیز به تازگی در پیش گرفته‌اند و می‌کوشند در زمینه‌های مختلف با ایران همکاری کنند.