او همچنین اظهار کرده است: بنابراین مجلس آینده باید همگام با ملت و دولت باشد و برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهد تا مشکلات رکود، معیشت و بیکاری مردم و به خصوص جوانان به‌تدریج بر طرف شود.

 

*مرتضی مبلغ، سال گذشته و در گفت‌وگو با روزنامه شرق اینطور اظهار کرده بود که اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی توقع «برد حداکثری» و «برد میانی» را هم ندارند و به «برد حداقلی» قانع‌اند.

این در حالی بود که سایر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز از سال گذشته تاکنون بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که توقع شکل‌گیری دوباره مجلس ششم (به معنای اکثریت شدن اصلاح‌طلبان) را ندارند.

وانگهی، اصلاح‌طلبان همچنانکه زمانی در گفته‌های محمدرضا تابش و زمان دیگری در یک گزارش سیاسی روزنامه شرق آشکار شد، به وضوح می‌دانند که پذیرش شکست در انتخابات مجلس دهم به معنای «آخرین ایستگاه اصلاح‌طلبان» خواهد بود.

برد حداقلی یا همان «مجلس عقلا»! راهبردی است که به نظر می‌رسد با توجه به ناکامی اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌های 14 سال گذشته و خطر اشاره شده پیرامون آخرین ایستگاه بودن انتخابات آینده؛ در دستور کار جریان خاص گرفته و طی این مدت توسط چهره‌هایی نظیر عبدالله رمضان‌زاده، مرتضی مبلغ، جلایی‌پور، الویری، عرب‌سرخی و پورنجاتی صحبت‌هایی پیرامون آن بیان شده است.

همانطور که از صورت عبارت نیز هویداست در ماجرای «برد حداقلی یا مجلس عقلا» حتی اگر یک چهره اصلاح‌طلب نیز به مجلس دهم راه پیدا کند (که این اتفاق یقیناً خواهد افتاد) جریان اصلاح‌طلب بلافاصله مارش پیروزی خواهد نواخت و اعلام می‌کند که برد حداقلی ما محقق شده و مجلس فعلی (مجلس دهم!) نیز مجلس عقلاست.

بدیهیست که با توجه به خرسندی اصلاح‌طلبان از آنچه در ماجرای مصوبه برجام در مجلس نهم رخ داد؛ آنها از هم‌اکنون نیز می‌توانند مدعی باشند که مجلس عقلا تولد یافته است! به سخن دیگر آنکه مدعای مجلس عقلا! و مجلس اعتدالی در هر زمان و مکانی وجود دارد اما اینکه یک جریان سیاسی خاص بخواهد از آن بعنوان آلترناتیو و استتار برای پذیرش راندگی از ساحت افکار عمومی استفاده کند، امری نادرست است که نه در حوزه سیاست‌ورزی شیعی که باید در حیطه سیاست‌بازی و ناراستی با مردم سراغ آن را گرفت.

لازم به ذکر است که مصطفی کواکبیان، از کاندیداهای اصلاح‌طلب به تازگی در اشاره به مجلس عقلا گفته است: «در یکی از همایش‌ها گفته بودیم تمام 290 کرسی مجلس را می‌خواهیم و آقای لاریجانی به من گفت، حداقل یک کرسی را برای من خالی می‌گذاشتید! من از اینجا به او اعلام می‌کنم ما از حضور افراد "عاقل" استقبال می‌کنیم و حاضریم تا 90 کرسی را هم به افراد عاقلی مثل لاریجانی واگذاری کنیم اما حاضر نیستیم از 200 کرسی دیگر بگذریم چرا که معتقدیم اکثریت مجلس باید در اختیار اصلاح‌طلبان باشد. آن‌ها 12 سال مجلس را در اختیار داشتند و بر روی صندلی‌های مجلس جا خوش کردند و حالا زمان آن رسیده که استراحت کنند تا در جامعه تغییر ایجاد شود» (ایلنا)

پر واضح است که مارش پیروزی جریان خاص برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و حتی مجلس خبرگان از هم‌اکنون آماده نواختن است ولی حقیقت 14 سال ناکامی اکثریتی جریان خاص در تمام انتخابات‌های کشور در حالی وارد سال پانزدهم خود می‌شود که مشخص نیست معمّرین این جریان که نه سر سازش با جوانان متشکل در احزاب جدید‌الولاده اصلاح‌طلب را دارند و نه سر پذیرش واقعیت‌های موجود؛ برای مقاطع بعدی چه فکری خواهند کرد؟!

در اشاره به صحبت‌های مبلغ مبنی بر اینکه مجلس آینده باید مشکلات رکود، معیشت و بیکاری را حل کند نیز قابل اشاره است که فرض بر وجود! قرار بود این مشکلات بوسیله «برجام» حل و فصل شوند نه انتخابات مجلس.

انتقال دوران پسابرجام به پساانتخابات به این دلیل صورت می‌گیرد که بی‌دستاوردی برجام بر افکار عمومی محرز شده است.