دام ساواک برای روحانیون از طریق خانم های سه طلاقه

پرویز ثابتی که مسئولیت سازمان اطلاعات و امنیت رژیم پهلوی در تهران را بر عهده داشت، هدف از این اقدام را پرونده‌‌سازی برای خاموش کردن چراغ مبارزات علیه رژیم پهلوی عنوان کرد و از چند روحانی و واعظ معروف به عنوان کسانی نام برد که به ادعای او در دام ساواک افتاده بودند.

 

یکی از روحانیونی که وی در کتاب خاطرات خود از او نام برد، حجت‌الاسلام جعفر شجونی بود که البته پس از انقلاب بارها در خصوص توطئه ساواک علیه روحانیون مبارز با شاه سخن گفته است اما برای اطلاع از صحت و سقم ادعای ثابتی و نیز روشن شدن ابعاد موضوع‌، گفتگوی کوتاهی با وی انجام دادیم.

حجت‌اسلام شجونی گفت: "خود مسئولان ساواک گفته بودند ما برای ۳۰۰ نفر پرونده و عکس درست کردیم که در بین آنها سناتورها و آخوندها بودند و از بنده و [شهید] مصطفی خمینی، فلسفی، حجازی، لواسانی و محمود قمی هم نام برده بودند".

 

وی در پاسخ به این سؤال که ادعای ثابتی چه اندازه واقعیت دارد؟ توضیح داد: این مطلب برای بعضی اتفاق افتاده و عکس هایی که از آن بوده، صحت داشته اما برای برخی هم درست نبود و تصاویر منتشر شده، مونتاژ بود.

 

این واعظ مشهور اظهار داشت: ساواک بیکار بود و از طرفی هم می خواست بگوید ما خدمت‌گزار رژیم هستیم؛ به خاطر همین برای سناتورها و روحانیت دام می گذاشت و یک چمدان هم عکس درست کرده بود تا از این طریق به آنها بگوید که اگر با ما همکاری نکنید، ما این عکس ها را منتشر می کنیم.

 

حجت‌الاسلام شجونی افزود: آنها برای رسیدن به مقصودشان از خانم هایی استفاده می کردند که از شوهرانشان سه بار طلاق گرفته بودند و آنها می آمدند پیش آخوندها می گفتند حضرت آیت‌الله یا حاج آقای فلانی! شما پیرمرد هستید و همسر دوم نیاز ندارید. ما عصبانی بودیم و از همسرمان جدا شدیم اما بچه داریم و حالا پشیمانیم، شما بیایید محلل شوید.

 

وی ادامه داد: در بین آنها یک خانم حقه‌‌بازی بود که با ساواک همکاری می کرد و می گفت مطلقه است و از دیگران می خواست او را عقد دائم کنند و بعد از چند روز هم جدا شوند و اتفاقا در این مدت با هیچ‌کس هم همسری نکرد و فقط به ساواک کمک می کرد که عکس تهیه کند.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره اینکه آیا ادعای معاون امنیت داخلی ساواک درباره وی صحت داشته است؟ اظهار داشت: آقای فلسفی می گفت انبیاء هم هنگام خواب با لباس راحتی به رختخواب می رفتند و سلمان فارسی هم مانند ما زندگی می کرد اما اگر کسی از زندگی خصوصی اینها عکس تهیه می کرد، خائن و جنایتکار بوده است.

 

وی با بیان اینکه این مطالب برای ۵۰ سال قبل است و من هم آن زمان جوان بودم، افزود: شما باید به جای نبش قبر گذشته و اینکه جستجو کنید چه کسی چه کاری کرده، از ساواکی ها بپرسید که آیت‌الله سعیدی و یا فلان آقا را چطوری کشتند.

 

حجت‌الاسلام شجونی در این رابطه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: یک‌بار آیت‌الله طالقانی مرا دعوت کرد ۱۰ شب رفتم منبر، بعد از سخنرانی شب آخر به جای پول یک پاکت سنگین به من داد که وقتی باز کردم دیدم ۱۰ تا از این عکس هاست؛ بعد خود خدابیامرز طالقانی گفت که ساواک این کار را می کند تا شجونی را از چشم ما بیندازد در حالی که ما هرگز دست از شجونی بر نمی داریم.

 

این عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه ساواک نتوانست با این توطئه، روحانیت را خاموش کند، اظهار داشت: آنها حالا بعد از آن همه جنایت فرار کرده‌اند به خارج و نشسته‌اند آنجا آروغ ویتامین می زنند و از سر بیکاری به خاطره‌گویی افتاده‌اند و حرف‌هایی هم می زنند که نظام ما را خراب کنند.