برگ برنده ایران در نبردهای زمینی احتمالی+تصاویر

با توجه به رشد توقف ناپذیر تکنولوژی و علم و استفاده از دانش های مختلف در ساخت ابزارآلات جنگی، اهمیت و کاربرد انواع "نفر‌برها" به ویژه دقت و سرعتشان بسیار مهم تر از قبل شده است.

 

نیروهای زمینی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار توان نیروی‌انسانی آموزش دیده و قرارگاه‌هایی که هر یک به عنوان هسته مرکزی و هماهنگ‌کننده قوای زمینی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، دارای خودروها و جنگ‌افزارهای زرهی سنگین، نیمه‌سنگین و سبک نیز هستند که در ادامه به معرفی بخشی از این خودروهای تهاجمی می پردازیم.

 

خودرو سفیر:

 

خودروی جیپ 1.4 تنی سفیر از خودروهای تاکتیکی نیروی زمینی کشورمان محسوب می‌شود که جعبه دنده آن از نوع مکانیکی سینکرونیزه بوده و در دو نوع فرمان هیدرولیکی و معمولی طراحی شده است. این خودرو قادر است انواع تسلیحات و موشک‌های ضدتانک مانند طوفان و توسن را با خود حمل کند. 

 

چخماقی

 

طراحی این خودرو در کلاس تاکتیکی یک و 4 دهم تن به گونه‌ای است که با اندک تغییراتی در ظاهر خودرو، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک‌انداز 106 میلی متری، موشک‌انداز تاو، راکت‌انداز 107 میلی‌متری، موشک‌انداز مالیوتکا و نارنجک‌انداز GMG فراهم می‌شود.همچنین با نصب تجهیزات مختصری روی خودروی سفیر، این خودرو به صورت خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدان‌های رزم و عملیاتی قابل استفاده است. قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید می‌شود و در مقایسه با خودروهای مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه‌ای مستحکم، از برترین این خودروها محسوب می‌شود.

 

در مراسم رونمایی خودروی سفیر در سال 1387 گفته شد که ۳۰۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده است و صنایع فتح هر سال ۵۰۰۰ دستگاه دیگر از این خودرو را به بهره برداری خواهد رساند.

 

 

خودرو تهاجمی سمندر:

 

خودروی رمل نورد که نوعی خودروی سبک تهاجمی است در پروژه سمندر آزمایش‌های نهایی خود را پشت سر گذاشته است. در حالی که این خودرو پیش از این تنها در اختیار ارتش‌های آمریکا، انگلیس و یونان بود.

 

چخماقی

 

از این خودرو به عنوان خط‌شکن یاد می‌کنند و مأموریت آن را در خشکی مانند مأموریت قایق‌های تندرو در آب می‌دانند و پس از تحقیقات گسترده، نمونه‌ای از آن را در ایران ساخته شد.ترکیب این خودرو و تیربار پرقدرت اخگر ترکیبی وحشتناک برای هر نیروی متخاصمی است. این خودرو قابلیت نصب سلاح‌های سبک و متوسط و موشک‌انداز توفان را دارد. این خودرو معمولا توسط واحدهای ویژه استفاده می‌شود. طراحی این خودروها نیازمند دانش فنی بالایی در حوزه ساخت‌محور و سیستم تعلیق خودرو است که متخصصان کشورمان با دانش بومی خود توانستند به چنین ساختار مکانیکی حساسی دست یابند.

 

خودروی فرماندهی ارس:

 

خودروی تاکتیکی-فرماندهی ارس با 3.4 تن وزن و توان 133 اسب بخار با دو کابین یکپارچه به عنوان خودروی حامل فرماندهان،‌ خودرویی هجومی و خودروی پشت خاکریز قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب‌العبور و شهری را دارد.

 

چخماقی

 

جعبه دنده این خودروی سنگین دستی بوده و قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی،‌ گرم‌کن گازوئیلی و محافظ پشت سر از مهمترین ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود.کارشناسان نظامی می‌گویند، دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت و تولید خودروهای پیشرفته می‌تواند گام نخست ایران در ساخت و تولید خودروهای فوق مدرنی باشد که تکنولوژی ساخت آنها را چند کشور معدود در اختیار دارند.

 

خودروی سنگین تاکتیکی کویران:

 

این خودروی تاکتیکی-فرماندهی نیز به مانند ارس 3.4 تن وزن دارد و قابلیت مانورپذیری بالا و چابکی منحصر به فرد از دیگر ویژگی‌های آن است.

 

خودروی کویران به دلیل قابلیت بهره‌برداری در مناطق ناهموار و صعب‌العبور، تحرک عملیاتی نیروهای مسلح را در حوزه رزم زمینی به نحو مطلوبی افزایش می‌دهد.این خودرو با شعاع عملیاتی 500 کیلومتر و توانایی عبور از شیب طولی 70% و شیب عرضی 35% در شرایط عملیاتی و قابلیت گذر از رودخانه‌‌های با عمق 70 سانتیمتر به عنوان خودرو فرماندهی نیروبر، آمبولانس و حمل راکت‌انداز 107 میلیمتری و خمپاره‌انداز 120 میلیمتری کاربرد دارد.

 

کامیون نینوا:

 

خودرو تاکتیکی 2.5 تنی 4 در 4 "نینوا" ماشینی نظامی است که براساس نیاز نیروهای مسلح، توسط متخصصان متعهد کشورمان طراحی شد.

 

چخماقی

 

این خودروی تاکتیکی با طول 7 متر، عرض 2.5 متر و ارتفاع 2.8 متر و با قدرت موتور 240 اسب بخار، دارای قابلیت‌هایی چون تحمل ظرفیت حمل 5 تن بار در جاده و 2.5 تن بار در 2.5 تن در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های با شیب ارضی 30 درصد و شیب طولی 60 درصد است. این خودرو قادر است تا در مناطق صعب‌العبور، کوهستانی، ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانه‌های کم عمق با سهولت حرکت کند. وظیفه اصلی این خودرو گشت‌زنی و شناسایی است ولی می‌توان با نصب تسلیحات از آن به عنوان یک خودروی پشتیبانی نیز استفاده کرد.

 

خودروی سپهر:

 

خودرو تاکتیکی 4.3 تنی سپهر ماشینی نظامی است که براساس نیاز نیروهای مسلح طراحی و به تولید انبوه رسیده است. از قابلیت‌های این خودروی تاکتیکی حمل 10 نیروی نظامی با تجهیزات کامل و حمل 5.1 تن بار و تجهیزات است.

 

این خودرو همچنین قادر است تا در مناطق صعب‌العبور کوهستانی ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانه‌های کم‌عمق با سهولت حرکت کند. به استناد منابع نظامی، این خودرو جهت استفاده در پروسه عملیات‌های نامتقارن کماندویی طراحی شده است.

 

چخماقی

 

از قابلیت‌های مهم خودروی سپهر حفظ تعادل در موقعیت‌های کوهستانی با شیب بسیار تند است. علت حفظ تعادل بسیار مطلوب این است که کمک‌فنرهای این خودرو به گونه ای طراحی شده که هنگام عبور از مناطق تخته سنگی و ناهموار به صورت خودکار کمک‌فنرهای آن کوتاه و بلند شده و خودرو در یک حالت متعادل قرار می‌گیرد که این امر باعث عدم چپ کردن یا انحراف ناخواسته می‌شود. تخصص حرفه‌ای این خودروی کماندویی حمل نیرو و انتقال به ارتفاعات بلند است. همچنین امکان نصب دوشکا و توپ‌های 25 میلیمتری با قابلیت شلیک از داخل خودرو است. سرعت حرکت این خودرو در زمان حمل تجهیزات به 130 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد.

 

خودروی سپهر برای جنگ‌های نامتقارن و همچنین کلاسیک طراحی شده‌اند و این توان را دارد که از روی عوارض سنگی یا غیرسنگی چه به صورت طبیعی وچه به صورت مصنوعی موجود در طبیعت عبور کند؛ این خودرو با قدرت شدید سوپاپی و دور موتور عالی، این توان را دارد که بیش از 1500kg را با خود به همراه 10 نفرکماندو با تجهیزات 100 درصد، به منطقه عملیات برساند.

 

کِشنده ببر:

 

نیاز به یک کشنده قدرتمند جهت حمل ونقل سنگین نظامی به شدت احساس می‌شد تا در کنار صیاد بیشتر به عنوان تانک‌بر استفاده شود که البته می‌تواند به عنوان حامل سیستم‌های توپخانه‌ای وهمچنین سیستم‌های موشکی و ایستگاه‌های راداری و مدیریت نبرد نیز مورد استفاده قرار گیرد. تریلر آن باید طوری طراحی شود تا توانایی حمل زره‌پوش‌های سبک یا یک تانک تا حداکثر وزن چند ده تن را داشته باشد؛ این کشنده قدرتمند ببر400 است.

 

این کشنده به صورت استاندارد از موتور دیزلی با توانی حدود 500 اسب بخار بهره می‌برد. همچنین از پیکره‌بندی 8*8 برخوردار است که قابلیت حرکتی خوبی در مناطق مختلف به آن می‌دهد. البته حداکثر سرعت نمونه مشابه خارجی ببر به 60 کیلومتر و برد آن در بیشینه به 650 کیلومتر می‌رسد که در این بخش نیز ببر 400 ایرانی چیزی کمتر از رقبای خارجی خود ندارد.

 

کِشنده قدرتمند ذوالجناح:

 

از سوی دیگر خودروی کشنده بسیار سنگین ذوالجناح نیز که توسط متخصصان صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده در یکی از رژه‌های نیروهای مسلح کشورمان به نمایش گذاشته شد.

 

چخماقی

 

آنچه مشخص است این خودرو مخصوص حمل تجهیزاتی به مراتب سنگین‌تر از تجهیزات قابل حمل برای ببر 400 است. ذوالجناح که گویا خودرویی با طراحی پیکره‌بندی 10در10 است می‌تواند تجهیزاتی احتمالا با وزنی تا 70 تن را نیز حمل کند. البته گمانه‌زنی‌هایی پیرامون قابلیت به کارگیری این کشنده به عنوان یک لانچر نیز وجود دارد.