تحریم های آمریکا قابل بازگشت است!

 پایگاه خبری - تحلیلی نشنال‌اینترست، در گزارشی به بررسی گزینه‌های پیش روی آمریکا برای مقابله با حالت فرضی نقض «برجام» از سوی ایران، پرداخته است. 

نشنال‌اینترست، به دو آزمایش موشکی ایران در ماه‌های گذشته اشاره و آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده است. 

با آنکه این آزمایش‌های موشکی، طبق نوشته «نشنال‌اینترست»، نقض تعهدات ایران در «برجام» نیستند، منتقدان توافق هسته‌ای در آمریکا می‌گویند کوتاهی دولت اوباما در پاسخ به آن می‌تواند ایران را به تقض تعهداتش در این توافق هم ترغیب کند.

به نوشته «نشنال‌اینترست»، اما، قطعنامه‌ای که «برجام» را در شورای امنیت تأیید کرده، ساز و کار متفاوتی نسبت به سایر قطعنامه‌ها برای جریمه ایران در موارد نقض تعهداتش در نظر گرفته است. 

نشنال‌اینترست می‌نویسد: «بر خلاف موضوع موشک‌های بالیستیک، که در آن جرایم مربوط به موارد عدم پایبندی نیازمند اتفاق آرا در میان اعضای دائمی شورای امنیت است، ساز و کار در نظر گرفته شده در تحریم‌ها در برجام، کاملاً متفاوت است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «بر خلاف تمامی سایر نظام‌های شورای امنیت که تصویب جریمه‌های بیشتر با بن‌بست اعضای شورای امنیت رو به رو می‌شود، دولت آمریکا تحت برجام از اختیار برای بازگرداندن تحریم‌ها به صورت یکجانبه  برخوردار است.»

در ادامه آمده است: «اگر برای وضع تحریم‌ها اضافی علیه ایران جهت تولید و آزمایش موشکی به اجماع اعضای شورای امنیت نیاز است در برجام برای رأی به ادامه رفع تحریم‌ها این اجماع مورد نیاز است. به عبارت دیگر، وتوی آمریکا، کاهش تحریم‌ها را پایان می‌دهد.»

 در گزارشی بعد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در تیرماه سال جاری، ساز و کار بازگشت‌پذیری تحریم‌ها را ضعیف‌ترین بند سند برجام عنوان کرده بود.