امارات تحریم شود ، سرعقل می آید

گروه سیاسی، آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد که طی 8 ماهه ابتدایی امسال حدود 15 هزار و 101 میلیارد تومان کالا از کشور امارات به ایران صادر و در مقابل، 9 هزار و 948 میلیارد تومان کالا از ایران به امارات صادر شده است.

به گزارش «افکارخبر»، در حالی از امارات از ابتدای امسال تا آبان‌ماه 15 هزار و 101 میلیارد تومان کالا وارد شده که مجموع واردات ایران، رقمی معادل 79 هزار و 490 میلیارد تومان بوده است. این نشان می‌دهد که میزان واردات از کل حجم کالاهای وارداتی به ایران، 18.9 درصد اختصاص به کالاهای اماراتی داشته است.

از سوی دیگر، میزان کل صادرات ایران بنا به گزارش گمرک ایران طی 8 ماهه ابتدایی امسال، 71 هزار و 824 میلیارد تومان بوده است که از این میزان، 9 هزار و 948 میلیارد تومان صادرات به امارات به امارات بوده است. بر این اساس، صادرات به امارات 13.8 درصد از کل میزان صادرات ایران به 146 مقصد صادراتی را به خود اختصاص می‌داده است.

از سوی دیگر، طی سال‌های گذشته امارات، یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی محسوب می‌شده که موجب درآمد درآمد قابل توجه این کشور از سفر گردشگران ایرانی می‌شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سالانه مقصد گردشگری بیش از 280 هزار ایرانی، کشور امارات است. در همین حال، برخی گزارش‌ها میزان دارایی 500 هزار ایرانی ساکن امارات را حدود 300 میلیارد دلار برآورد کرده است.

همه این اعداد و اقام کاملا مشخص می‌کند که در صورتی که ایران تصمیم به تنبیه و تحریم اقتصادی امارات بگیرد، این کشور تا چه اندازه زیان خواهد دید. امارات به تازگی به دنبال اقدام عربستان، تصمیم به کاهش روابط دیپلماتیک خود با ایران گرفته است.

این در شرایطی است که ایران در صورتی که در واکنش به این موضوع، اقدام به تنبیه و تحریم اقتصادی امارات کند، این کشور با زیان بیشتری روبه رو خواهد شد.