چه کسانی برای آزمون خبرگان به قم رفتند؟

 آزمون علمی داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز سه‌شنبه 15 دی در دبیرخانه مجلس خبرگان برگزار شد.

از 801 نفری که برای مجلس خبرگان کاندیدا شده‌ بودند، حدود 540 نفر برای آزمون امروز دعوت شده و در نهایت حدود 400 نفر در این آزمون شرکت کردند که از این تعداد 6 نفرشان خانم بودند.

از جمله داوطلبان سرشناس در این آزمون علمی، محمدناصر سقای بی‌ریا سخنگوی جبهه پایداری، حجت‌الاسلام علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، ربیع‌الله کمره‌ای عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و سمیه طهماسبی مسئول شاخه زنان حزب اعتماد ملی بودند.

ابراهمیان سخنگوی شورای نگهبان پیش از این تاکید کرده بود که هر کدام از داوطلبانی که در آزمون علمی مجلس خبرگان رهبری شرکت نکردند، امکان احراز شرط علمی آنها وجود نخواهد داشت و فقهای این شورا در این شرایط نمی‌توانند شرط علمی این داوطلب را تأیید کنند.

این در حالی است که برخی چهره‌های مطرح با توجه به سه شرط شورای نگهبان از حضور در آزمون علمی امروز معاف شدند.

بنابراین اعضای فعلی مجلس خبرگان،‌ کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت نموده و از نظر علمی تأیید شده‌اند و کسانی که در آزمون پانزدهم شهریور 1394 شرکت نموده‌اند أعم از آنان که تأیید شده‌اند یا خیر جز این افراد هستند.

بر پایه این گزارش، شورای نگهبان اعلام کرده بود آزمون فقط امروز برگزار می‌‌شود و زمان دیگری برای آن در نظر گرفته نشده است.

سیامک ره‌پیک سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری فرصتی در همین زمینه تاکید کرد: «نه فرصتی برای برگزاری آزمون جدید وجود دارد و نه دلیلی برای آن.»

بنابراین شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت چهره‌های سرشناسی که امروز برای آزمون علمی به دبیرخانه خبرگان نرفتند را احراز کند و طبق گفته سخنگوی شورای نگهبان آزمون دیگری هم برگزار نخواهد شد.