دستیار ارشد سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، اقدامات اخیر عربستان سعودی در قطع رابطه با ایران را پیامی از سوی آل سعود به واشنگتن خواند.

در ادامه اظهارنظرها و تحلیلها درباره تحولات جاری منطقه خاورمیانه به دنبال تنش‌های اخیر در روابط ایران و عربستان سعودی، دستیار ارشد سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه نظرات خودش را در این باره مطرح کرد.

«فیلیپ گوردون» در مصاحبه با برنامه «چارلی رز» درباره تنشهای اخیر منطقه گفت: «موضوع کلیدی برای فهم تنش‌های اخیر آن است که بدانیم اکنون نه تنها شاهل جدایی سنی و شیعه هستتیم بلکه فراتر از آن شاهد جدایی عربستان سعودی و ایران هستیم».

وی افزود: «تنش و رقابت منطقه‌ای عربستان سعودی و ایران درگیری‌ها در سوریه و در یمن را به پیش می‌برد و همچنین سیاست سعودی در قبال نفت را تعیین می‌کند و همچنین موضوع اعدام‌ها و دیگر مسائل در منطقه به همین مساله برمی‌گردد».

گوردون با بیان آنکه برای حل بحران‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای باید تنش‌ها بین عربستان سعودی و ایران را حل کرد، گفت: «برای حل مشکلات کنونی باید تلاش کرد که یک نوع رابطه مبتنی بر مدارا بین این دو کشور ایجاد کرد چون نمی‌توان انتظار داشت که یک رابطه عاشقانه بین این دو برقرار کرد».

او با اشاره به مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه و تاثیر تنشهای ریاض و تهران بر این موضوع تصریح کرد: «ما برای اولین بار این آقایان(ایران و عربستان) را روی میز مذاکرات وین کشاندیم که حداقل باعث ایجاد کورسوی امیدی برای کاهش دادن اختلافات این دو و پایان دادن این جنگ وحشتناک شد اما اکنون با اعدام روحانی شیعه و آتش زدن سفارت و قطع روابط، تنش‌ها بین این دو تشدید شده است و این امید را که به ایجاد نوعی همکاری دیپلماتیک بین این دو به وجود آمده بود، از بین برد».

دستیار سابق اوباما با بیان آنکه البته شکاف‌ها بین ایران و عربستان سعودی زیاد بود و همه این را می‌دانستند اما نوعی امید به وجود آمده بود، تصریح کرد: «به نظر من قطع روابط دیپلماتیک و تنشها تصادفی نبود. اینطور نبود که سعودی‌ها این کار را کردند و بعد گفتند خدای من بیایید روابط را به عقب برگردانیم».

گوردون ادامه داد: آنها(سعودی‌ها) عامدانه این کار را انجام دادند و تا حدی این پیغامی برای آمریکا و دیگر بازیگران در این موضوع بود و پیام این بود که اگر شما فکر می‌کردید که ما در آستانه تفاهم با ایران و جستجو برای دادن امتیاز بودیم،‌باید دوباره فکر کنید چرا که ما این کار را نمی‌کنیم و شما باید بین ما و آنها یکی را انتخاب کنید».