مقایسه ایران و عربستان بسیاری از زوایای پنهان احاطه همه جانبه بر رژیم سعودی را در همه زمینه ها و پایه ها اثبات می کند. مهمترین ویژگی جمهوری اسلامی ایران در مقابل عربستان، سابقه 8 سال دفاع مقدس مقابل همه کشورهای عربی منطقه است که از صدام حمایت همه جانبه می کردند اما در پایان جنگ، پیروز این میدان نبرد نابرابر انقلاب اسلامی و مردم ایران بود.

تجربه 8 سال جنگ و دفاع مقدس توشه بسیار کاربردی برای مقابله با هر تهدیدی از سوی دشمنان است که می تواند آنها را وادار به عقب نشینی کند همانطور که همین پشتوانه تاکنون از تعرض و تعدی رژیم اسرائیل و آمریکا هم جلوگیری کرده و آنها را به واهمه انداخته است.

تعداد جمعیت بیشتر جمهوری اسلامی در مقابل جمعیت اندک عربستان یکی دیگر از عواملی است که ظرفیت بالایی را برای ایران برای استحکام مواضع خود در اختیار دارد. عربستان اکنون نزدیک به 30 میلیون نفر جمعیت دارد که درمقابل جمعیت 80 میلیونی جمهوری اسلامی ایران ضعف مهمی برای آل سعود به حساب می آید.

علاوه بر آن درصد همراهی مردم عربستان با رژیم حاکم یک نقطه ضعف شدید برای آنها است، چرا که درصد همراهی مردم ایران در انتخابات گوناگون نشان داده است که اکثریت قاطع مردم پای انقلاب اسلامی ایستاده اند و حاضر به دست برداشتن از آرمان های آن نیستند. این هواداری در حالی وجود دارد که همه شبکه های گوناگون تلویزیونی و خبری غربی - عربی هر آنچه در توان دارند، علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته اند که اگر ذره ای از آنها علیه رژیمی همچون آل سعود به کار گرفته می شد در کمترین زمان ممکن سرنگون گشته بود.

راز ماندگاری و اقتدار جمهوری اسلامی ایران وجود مردم سالاری دینی و ولایت فقیه با پشتوانه عظیم مردمی در آن است که کشوری را نمی توان یافت که چنین ویژگی منحصر به فردی را داشته باشد.

از سوی دیگر با وجود نظام اسلامی، نیروهای مسلح مردمی یکی دیگر از ویژگی هایی است که با کوله باری از تجربه پربها هر نیرویی را از اندیشه حمله نظامی به سرزمین ایران اسلامی بر حذر می دارد.

تجهیزات بومی، سلاح های ساخت داخل کشور، موشک های دوربرد با ویژگی های منحصر به فرد، پدافند هوایی قوی و هوشمند، نیروی زمینی پر تعداد و مجهز، نیروی هوایی و دریایی جابرکف و از همه مهمتر وجود نیروهای مسلح با ایمان که وفادار به نظام و انقلاب اسلامی هستند که اگر جنگی علیه کشورمان اتفاق بیفتد، این ویژگی همچون دوران 8 سال دفاع مقدس بروز و نمود می یابد.

همه این مسائل، درونی است و تنها بخشی از عوامل داخلی برای مقابله به تهدیداتی است که ممکن است در صورت وقوع تهدید عملیاتی شود. چند روز پیش بود که دومین شهر موشکی زیر زمینی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران رونمایی شد و قطعاً فیلم این شهرک را سران آل سعود دیده اند.

اما عواملی هم در بیرون از مرزهای کشور وجود دارد که می توان در کنار توانمندی های داخلی، ابزاری برای پاسخ به تهدیداتی باشد که آل سعود علیه ایران عملیاتی خواهد کرد.

فرمانده کل قوا در هشداری که به آل سعود پس از فاجعه منا دادند فرمودند؛«جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتن‌داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است اما این را بدانند که دست ایران، برتر از خیلی ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت کننده و موذی عکس العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی، حریف نخواهند شد.»

این دست برتر ایران در مقابل عناصر موذی و اذیت کننده به خاطر همان مسائلی است که یادآوری شد و آن هم تنها بخشی از برتری های جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان است.

جمهوری اسلامی ایران اکنون محور اصلی مقاومت اسلامی در منطقه است. حمایت ایران از حزب الله لبنان این حزب رسمی در این کشور را به عنوان نیرویی قوی در مقابل رژیم اسرائیل قرار داده است. وجود چنین نیرویی باعث شده است تا سران اسرائیل دست از پا خطا نکنند چون به خوبی می دانند که هزاران موشک بر سر آن فرو خواهد ریخت.

حمایت ایران از ملت و دولت سوریه یکی دیگر از عواملی است که دست برتر ایران را مقابل آل سعود نشان می دهد. همچنین عراق، کشوری که با جمهوری اسلامی ایران روابط استراتژیک دارد و البته این کشور هم زخم خورده آل سعود است.

در آن سوی غرب آسیا جنگی وجود دارد که باعث شده است وجهه نداشته آل سعود هر چه بیشتر از بین برود. جنگ بسیار نابرابر است اما تاکنون مقاومت مردم و ارتش یمن، آل سعود را از رسیدن به هدف بازداشته و حتی آن را غیر ممکن کرده است. بیش از 10 ماه حملات ارتش سعودی و ائتلافی که تشکیل شده است، تنها جنایات جنگی را به ثمر رسانده و دیگر ثمری نداشته است.

هزینه زیاد برای ادامه جنگ با مردم یمن و تلفات سنگینی که به ارتش ائتلاف با محوریت رژیم سعودی وارد شده است، ضعف بسیار شدید آنها را در مقابل نیرویی قوی، کارکشته، مردمی، مجهز و مقتدر نشان می دهد و ثابت می کند که اگر رفتارهای موذیانه آنها باعث رنجش شود، نمی توانند هماوردی کنند.

در صورتی که آل سعود هوس کند با جمهوری اسلامی ایران دست و پنجه نرم کند، سیاست ایران هم در منطقه تغییرات اساسی خواهد کرد. از جمله در یمن دیگر اینگونه که شرایط وجود دارد نخواهد بود و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن هم به طور اساسی تغییر خواهد یافت.

دست برتر ایران در هدف قرار دادن تأسیسات نفتی رژیم سعودی یکی دیگر از برگ های برنده برای جمهوری اسلامی است. این تأسیسات در تیررس موشک های دوربرد و حتی میانبرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و در صورتی که آل سعود دست از پا خطا کند، همه این تأسیسات زیر بارانی از موشک از بین خواهد رفت. حال تصورش را بکنید، آل  مانند نوزادی که وابستگی شدید به شیر دارد، آل سعود هم چنین حالتی دارد و اگر استخراج و صادرات نفت عربستان قطع شود، مرگ تدریجی اما سریع به سراغ آن می آید.

اما عقل و منطق جمهوری اسلامی ایران بسیار فراتر از عقل و منطقی است که سران سعودی از خود بروز داده و می دهند، مقامات و مردم کشورمان به خوبی می دانند اگر جنگی میان ایران و عربستان اتفاق بیفتد، جنگی خواهد بود که به نفع رژیم اسرائیل تمام خواهد شد و بهره آن را کشورهای غربی و اروپایی خواهند برد. به همین خاطر تاکنون مدارا کرده و از بروز چنین جنگی جلوگیری کرده است.

و اما اگر آل سعود، آمریکا را دلسوز خود می داند به توصیه ها و هشدارهای او هم گوش کند و دست از پا خطا نکند. گرچه وزیر دفاع سعودی گفته است؛ما جنگ با ایران را اصلا پیش بینی نمی کنیم، و هر کسی که درصدد این مسئله باشد، کسی است که عقل درست و حسابی ندارد. زیرا جنگ بین ایران و عربستان سعودی آغازگر فاجعه ای بزرگ در منطقه است، مطمئناً ما اجازه نمی دهیم چنین چیزی رخ بدهد.

البته جرأت چنین جسارتی در وجود سران سعودی دیده نمی شود چون اگر چنین جرأتی در میان دشمنان ایران اسلامی وجود داشت، پیش از این رژیم اشغالگر اسرائیل دست به این کار می زد.

هنگامی که یک شاهزاده سعودی به نام طلال بن عبدالعزیز می گوید؛ ایران می تواند ظرف 24 ساعت عربستان را نابود کند، قطعاً همینطور است بلکه در زمان بسیار کمتر از 24 ساعت!