آرمان: اسرار در قوطی کیهان!/کیهان: آب در لانه فتنه‌گران ریختیم

«روزنامه شرق» در گزارشی به خبر دیروز کیهان درباره تماس یکی از اعضای شورای نگهبان با سید حسن خمینی می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان«ادعای شریعتمداری تکذیب خبرگان» می نویسد:« حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، در سرمقاله روز گذشته خود به حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان اشاره کرد و تلویحا از او خواست از ادامه حضور در انتخابات خبرگان انصراف بدهد. او در این سرمقاله به رمزگشایی از چرایی شرکت‌نکردن سیدحسن خمینی در آزمون اجتهادی خبرگان پرداخته است.

شریعتمداری درنهایت در توصیه‌ای به سیدحسن از او خواسته از رقابت‌های خبرگان کناره‌گیری کند. او به قاعده «احتمال» اشاره کرده است؛ منظور شریعتمداری از احتمال، نظر تازه شورای نگهبان درباره بررسی اجتهاد نامزدهایی است که در آزمون خبرگان غایب بوده‌اند. شورای نگهبان اعلام کرده راه‌های دیگری به غیر از آزمون برای بررسی احراز اجتهاد نامزدهای خبرگان وجود دارد. شریعتمداری این را قاعده احتمال و استثنا نامیده و گفته اگرچه ممکن است شورای نگهبان درباره برخی از نامزدها از این استثنا استفاده کند ...

 

اما بهتر است نوه امام از این قاعده صرف‌نظر کند تا مبادا شائبه استثناشدن برای نوه امام در نزد مردم داخل و خارج فراهم شود. شریعتمداری در اینجا از سیدحسن می‌خواهد که از رقابت‌های خبرگان کناره‌گیری کند تا مشمول قاعده احتمال و استثنا نشود.

سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته اعلام کرد: «بنا بر اعلام نظر آیت‌الله مؤمن، عضو فقهای مجلس خبرگان رهبری، ممکن است در ادامه بررسی صلاحیت‌ها، داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده است، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد».

احتمالات تکذیب‌شده

سرمقاله‌نویس کیهان البته احتمالات و اخبار زیادی را در سرمقاله روز گذشته درباره سیدحسن خمینی مطرح کرد که بخش‌هایی از آن قبلا تکذیب شده بود و بخش‌هایی هم روز گذشته تکذیب شد. بااین‌حال شریعتمداری در نوشتار خود مدعی است آنچه نوشته با شواهد بسیاری همراه است.

اعضای برجسته خبرگان: ما تماسی با سیدحسن نداریم

اما سایت «انتخاب» برای اینکه مشخص شود کدام عضو هیأت‌رئیسه با سیدحسن خمینی تماس گرفته، موضوع را از پنج عضو هیأت‌رئیسه خبرگان پیگیری کرد که پنج عضو هیأت‌رئیسه اعلام کردند با سیدحسن تماسی نداشته‌اند. در همین رابطه آیت‌الله سیداحمد خاتمی گفت: «بنده در هیچ زمینه‌ای با ایشان تماس تلفنی نداشته‌ام». آیت‌الله موحدی‌کرمانی هم گفت: «هیچ تماسی درمورد دعوت از حاج‌حسن‌آقا جهت شرکت در امتحان با ایشان برقرار نکرده‌ام». دفتر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هم در پاسخ به این پرسش انتخاب، اعلام کرده است: «در ماه‌های اخیر هیچ تماس تلفنی میان معظم‌له و یادگار امام صورت نگرفته است».

 

این خبر را هم امروز روزنامه آرمان در صفحه اول خود با نام ماجرای تماس با سید حسن منتشر کرده است که این اقدام با اعتراض سایت انتخاب مواجه شده است مبنی بر اینکه این خبر نیم میلیون بیننده در این سایت  داشت، بدون تغییر تیتر و محتوا، تیتر یک روزنامه ٥ هزار تیراژی شد.

 

 

«روزنامه کیهان» نیز امروز در ستون اخبار ویژه خود بر خبر دیروز خود تاکید کرده است. این روزنامه در این خبر با عنوان«خبر موثق کیهان آب در لانه فتنه‌گران ریخت» می نویسد:« یادداشت کیهان درباره علت واقعی عدم شرکت سید حسن خمینی در آزمون انتخابات خبرگان، شبکه رسانه‌ای میدانی جریان فتنه را به دست‌وپا انداخت.

 

مدیر مسئول کیهان در یادداشت روز شنبه خاطرنشان کرده بود که ادعای بی‌اطلاعی سید حسن خمینی از آزمون واقعیت ندارد و غیر از اعلام عمومی ضرورت مشارکت نامزدها در آزمون، از طریق یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان نیز این ضرورت به وی منتقل شده بود. کیهان همچنین سناریوسازی افراطیون و جریان فتنه برای دور زدن قانون و تضییع حق 400 نامزدی که با وجود مراتب بالای علمی و سوابق تدریس و... به قانون پایبند بوده و در آزمون شرکت کرده‌اند، را اهانت به سید حسن‌خمینی و تلاش برای بردن وی در موضع اتهام دانسته بود.

اما خبر موثق کیهان درباره تماس یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، با دستپاچگی شبکه رسانه‌ای فتنه روبرو شد. این شبکه با تهیه و انتشار مطلبی مشترک -که در سایت اجاره‌ای انتخاب رونمایی و از سوی بقیه سایت‌های زنجیره‌ای بازنشر شد- مدعی شده‌اند با برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان تماس گرفته و آنها خبر کیهان را تکذیب کرده‌اند. این ادعا در حالی است که خبر کیهان کاملاً موثق است و نشانه این وثاقت هم موضع آقای سید حسن‌خمینی است. این رسانه‌ها نیز اگر صداقت داشته باشند می‌توانستند اصل ماجرا را از سید حسن‌خمینی سؤال کنند اما به دلایل کاملاً روشن ترجیح داده‌اند خبر کیهان را دروغ جا بزنند؛ خبر موثقی که روشن می‌کند برخلاف ادعاها، سید حسن خمینی از ضرورت حضور در آزمون برای احراز شرط علمی و فقهی نامزدی خبر داشته اما احتمالاً با مصلحت‌سنجی و پرهیز از بازی در زمین فتنه‌گران ضد خط امام(ره)، در آزمون شرکت نکرده است.»