پافشاری کاخ سفید برای لغو تحریم‌های ایران

پایگاه الکترونیکی نشریه هیل در گزارشی به قلم "جولیان حاتم" نوشت: کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، بر لغو تحریم‌های اقتصادی ایران تاکید دارد زیرا می‌داند اگر این تحریم‌ها لغو نشود، توافق هسته‌ای نیز وجود نخواهد داشت. "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در سخنان اخیر خود اظهار داشت: تا نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران فقط چند روز فاصله داریم.

 

کری در این باره گفت: توافق هسته‌ای دیر یا زود باید نهایی شود. تا پیش از پایان ماه جاری باید تحریم‌های اقتصادی ایران را لغو کنیم. این سخنان در حالی بیان شدند که نمایندگان کنگره آمریکا در کپیتول هیل با لغو تحریم‌ها مخالفت کرده و خواستار تشدید محدودیت‌های درنظر گرفته شده برای ایران در توافق هسته‌ای شده‌اند. این نمایندگان مخالف که اغلب جمهوری‌خواه هستند، مدعی شدند ایران باید به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک مورد تنبیه قرار بگیرد. همچنین نیروی دریایی ارتش آمریکا مدعی شد ایران به تازگی رزم‌ناوهای خود را به فاصله 1370 کیلومتری از ناوهای آمریکایی در آب‌های بین المللی حوزه خلیج فارس اعزام کرده است. مقامات آمریکایی همچنین مدعی شدند رزم‌ناوهای ایرانی موشکی شلیک کردن که از فاصله‌ای نزدیک با نام آمریکایی گذشته است و اقدام آنها در خلاف جهت امنیت نیروهای ارتش آمریکا بود.

 

نمایندگان جمهوری‌خواه که خواستار تضعیف توافق هسته‌ای ایران و حتی ممانعت از اجرای آن هستند، به تنش میان ایران و عربستان نیز اشاره کرده و از آن در جهت پافشاری بر اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه تهران بهره برده‌اند. باوجود فشارهای لابی‌های صهیونیست و جمهوری‌خواهان بر کاخ سفید؛ کابینه اوباما حاضر به تصویب تحریم‌هایی جدید علیه ایران به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک نشده است.

 

قانونگذاران آمریکایی در راستای سنگ‌اندازی پیش روی نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران، هفته آینده تصویب قانونی را بررسی می‌کنند که به موجب آن رئیس جمهور آمریکا باید تضمینی روشن به کنگره دهد که درصورت لغو تحریم بانک‌های ایران، پول ارسال شده به تهران در جهت حمایت از تروریسم هزینه نخواهد شد.  "الیوت انگل،" نماینده دموکرات در کمیته روابط خارجی آمریکا در این باره گفت: درصورتیکه کنگره محدودیت‌هایی مالی برای بانک‌های ایران بوجود آورد، هیچ شانسی برای نهایی کردن برجام وجود نخواهد داشت.

 

باتوجه به آنکه در توافق هسته‌ای وین فقط به موارد مربوط به فعالیت‌های اتمی ایران اشاره شده است و طرف‌های غربی پذیرفتند با همین شرایط، تحریم‌ها غلیه تهران را لغو کنند، کابینه اوباما معتقد است مسائل مربوط به آزمایش موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و دیگر اتهامات وارد آمده به ایران نباید در توافق هسته‌ای ورود پیدا کند.

 

کری با اشاره به سخنان "محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، که اطمینان داد تهران در حال آماده‌سازی هرچه سریعتر تعهدات خود در توافق هسته‌ای است، گفت: ما در حال اماده‌سازی شرایط قید شده در توافق هسته‌ای برای رسیدن به روز اجرایی برجام هستیم. راستی‌آزمایی‌های انجام شده درباره فعالیت هسته‌ای ایران، ما را ملزم به پذیرش تعهداتمان خواهد کرد. 

 

با تصویب قانونی درباره اعمال محدودیت‌های بیشتر برای اتباع ایرانی و آن دسته از کسانیکه دست‌کم از سال 2011 به این کشور سفر کرده‌اند، تلاشی دیگر از سوی نمایندگان کنگره برای مخدوش کردن توافق هسته‌ای قلمداد می‌شود. هرچند جان کری به همتای ایرانی خود اطمینان داد موانع بوجود آمده بر سر تعاملات تجاری ایران را هموار می‌کند، نمایندگان جمهوری‌خواه هنوز در اندیشه ضربه زدن به توافق هسته‌ای با ایران هستند.