فانی در آستانه چهار کارته شدن / آیا این کارتها زمینه استیضاح را هموارتر می کند؟

گروه سیاسی- در جلسه فردا دوشنبه مجلس علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به سوال حلیمه عالی نماینده زابل، زهک و هیرمند در صحن مجلس حاضر می شود.

به گزارش افکارخبر، سوال این نماینده در خصوص بی توجهی وزیر به مشکلات موجود در وزارتخانه، مشکلات مدارس کشور و فرهنگیان است. 

وضعیت فانی در مجلس خوب نیست. از یک طرف وی قبلا سه بار در صحن مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حاضر شد و نتوانست مجلس را قانع کند و هر سه بار کارت زرد گرفت و از طرف دیگر طرح استیضاح وی در مجلس تهیه شده و استیضاح کنندگان به دنبال به جریان انداختن آن هستند.

اگر وی فردا نتواند پاسخ قانع کننده ای به سوال این نماینده بدهد، چهارمین کارت زرد مجلس را خواهد گرفت و با توجه به اینکه طرح استیضاح وی قبلا در مجلس تهیه شده، این کارت زرد زمینه را هموارتر خواهد کرد.

در صورت ارائه کارت زرد به این وزیر، با توجه به اینکه دولت روحانی 17 کارت زرد گرفته، کارت وی هیجدهمین کارت زرد دولت خواهد بود.

اولین کارت زرد مجلس به فانی وزیر 

فانی در جلسه علنی ۳۱ فروردین ماه به مجلس رفت تا به سوال 16 نماینده پاسخ دهد.

این سوال که از سوی مهرداد بذرپاش مطرح شد، در خصوص علت به کارگیری افراد بازنشسته به رغم گذشت 10 سال از زمان بازنشستگی آنان در وازرتخانه و دلایل سیاسی بودن انتصاب مدیران وزارت آموزش و پرورش بدون منطق کار‌شناسی و شایسته‌سالاری، بود.

پس از توضیحات وزیر از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن مجلس 115 نماینده پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانستند. 71 نماینده رأی موافق و 11 نماینده هم رأی ممتنع به وزیر دادند.

بنابراین چهارمین کارت زرد مجلس به کابینه دولت روحانی نصیب این وزیر شد.

دومین کارت زرد مجلس به این وزیر

نمایندگان 10 ماه بعد یعنی در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفتم بهمن سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از این وزیر در مورد تعیین تکلیف معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی، برگزاری آزمون استخدامی و مطالبات فرهنگیان را بررسی کردند که نه تنها نماینده سوال کننده بلکه 114 نماینده از 215 نماینده حاضر در صحن مجلس توضیحات وزیر را قانع کننده ندانستند.

البته در آن جلسه ۷۴ نماینده رای موافق و ۱۴ نماینده هم رأی ممتنع داده بودند.

 بدین ترتیب فانی دومین کارت زرد خود و نهمین کارت زرد مجلس به دولت را گرفت.

سومین کارت زرد 

فانی در جلسه دوشنبه 30 آذر مجلس حاضر شد اما نتوانست به سوال سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان پاسخ قانع کننده دهد.

در این جلسه پس از توضیحات وزیر، موسوی نژاد اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و نمایندگان با 78 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در صحن علنی، از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع نشدند و بدین تریب وی سومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد که هفدمین کارت زرد مجلس به دولت روحانی بود.

اسامی وزرایی که تا کنون کارت زرد گرفتند.

1-علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (سه کارت زرد )

2-محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت (سه کارت زرد)

3-علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (سه کارت زرد)

4-علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (2 کارت زرد)

5-علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (2 کارت زرد)

6-عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت زرد) 

7- محمود گودرزی (یک کارت زرد) 

8-محمود واعظی وزیر ارتباطات (یک کارت زرد) 

9-رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت زرد)