عربستان به دنبال از ریل خارج کردن توافق/تعبیر ظریف از بربریت عربستان

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: جهان به زودی اجرای توافق تاریخی میان ایران و گروه 1+5 بر سر بحران غیرضروری هسته‌ای ایران را جشن خواهد گرفت. همه طرفها امیدوار و معتقد هستند که توافق هسته‌ای ما را قادر می‌کند تا بتوانیم به چالشهای جدی از جمله مقابله با افراط گرایی برای برقراری ثبات در منطقه خودمان و جهان تمرکز کنیم.

وی نوشت: رئیس جمهور روحانی بارها تاکید کرده‌اند که اولویت اصلی سیاست خارجی ایران دوستی با همسایگان، صلح و ثبات در منطقه و همکاریهای جهانی به ویژه در مبارزه با تروریسم است. وی در سپتامیز 2013، یک ماه بعد از روی کار آمدن طرح «جهان علیه خشونت و افراطی گری» را ارائه کرد که به اتفاق آرا در سازمان ملل مورد پذیرش قرار گرفت و امیدها را برای مبارزه علیه تروریسم زنده کرد.

ظریف در ادامه نوشت: متاسفانه برخی از کشورها در مسیر تعامل سازنده سنگ اندازی می‌کنند. بعد از حصول توافق موقت هسته‌ای در نوامبر 2013، عربستان سعودی همه منابع خود را برای شکست توافق به کار گرفت. امروز هم برخی در ریاض نه تنها مانع عادی شدن شرایط می‌شوند بلکه به دنبال آن هستند کل منطقه را به رویارویی و تقابل بکشانند. گویی که عربستان سعودی می‌ترسد که کنار رفتن ابرهای تهدید ساختگی هسته‌ای ایران تهدید واقعی جهان را هویدا کند؛ حمایت فعال این کشور از افراط گرایی و خشونت. 

ظریف در ادامه یادداشت خود در این روزنامه آمریکایی افزود: بربریت کاملا مشخص است؛ در خانه گردن زدن با شمشیر. همانطور که اخیرا عربستان در یک روز 47 نفر، از جمله شیخ نمر باقر النمر روحانی برحسته‌ای که همه زندگی خود را وقف مقابله با خشونت و حقوق مدنی کرده بود، گردن زده شدند. و در خارج گردن زدن با چاقو توسط مردان نقاب پوش..

اجازه بدهید به ما که فراموش نکنیم که بسیاری از عوامل تروریستی از حادثه 11 سپتامبر تا سن برناردینو و دیگر نمایشهای ترور، تقریبا همه اعضای این گروههای تروریستی مثل القاعده و جبهه النصره از اتباع عربستان بودند و یا با دلارهای نفتی شستشوی مغزی شده بودند.

ظریف در این یادداشت همچنین نوشت: استراتژی عربستان برای از ریل خارج کردن توافق و حتی تشدید تنشها در منطقه دارای سه بخش است؛ فشار به غرب، افزایش بی ثباتی از طریق تشدید جنگ در یمن و حمایت از افراط گرایی و تحریک و برافروختن خشم ایران. کمپین نظامی عربستان در یمن و حمایتش از افراطیها کاملا شناخته شده است اما فتنه انگیزی علیه ایران به لطف خویشتن داری ما در جامعه بین‌المللی برجسته نشده است.

وی ادامه داد؛ دولت جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح حمله به سفارت عربستان در تهران در تاریخ 2 ژانویه 2016 را محکوم کرده است و نسبت به سلامت دیپلماتها تضمین داده است. ما فورا اقدامات و تدابیر لازم را برای بازگرداندن آرامش به محوطه سفارت اتخاذ کردیم و قول دادیم که خاطیان را به پای میز عدالت بکشانیم. ما همچنین اقدامات انظباطی لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه را اتخاذ کرده‌ایم. در مقابل عربستان سعودی یا جانشینان آن طی سه سال گذشته اماکن دیپلماتیک ایران را در یمن، لبنان و پاکستان هدف قرار دادند و دیپلماتهای ایرانی و کارکنان محلی را کشته‌اند. تحرکات بسیار زیاد دیگری نیز وجود داشتند؛ زائران و حجاج ایرانی مورد آزار و اذیت سیستماتیک قرار می‌گیرند، ماموران فرودگاه جده به 2 نوجوان ایرانی تعرض کردند و خشم عمومی را در ایران دامن زدند. همچنین سهل انگاری سعودیها در حادثه منا که منجر به کشته شدن 464 حاجی ایرانی شد مورد نکوهش ایران قرار گرفت و علاوه بر این حکام سعودی به مدت چندین روز مانع از دسترسی خانواده‌های عزادار و دولت ایران به اجساد این قربانیان و بازگرداندن اجساد شد. لازم به ذکر نیست که واعظان سعودی نه تنها علیه ایران بلکه علیه همه مسلمانان شیعه سخنرانی و نفرت انگیزی می‌کنند. گردن زدن ظالمانه شیخ نمر به دنبال خطابه یکی از واعظان سعودی در مسجد اعظم مکه صورت گرفت که سال گذشته نیز گفته بود مادامیکه شیعیان روی زمین باشند باید با آنها بجنگیم. 

ظریف افزود: با همه اینها و با وجود اعتماد به نفس از قدرت خود، ایران از مقابله به مثل یا قطع روابط دیپلماتیک و یا ختی کاهش سطح روابط با عربستان خودداری کرده است. ما تاکنون با خویستن داری برخورد کرده‌ایم اما احتیاط یک طرفه چندان پایدار نیست. ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست. ما نیاز به اتحاد برای مقابله با افراط گرایی داریم.

دولت سعودی اکنون باید انتخاب کند. آنها می‌توانند به حمایت از افراط گرایی و تنشهای فرقه‌ای ادامه دهند یا انتخاب کنند که نقش سانده‌ای در ثبات منطقه داشته باشند.