فشار دموکرات‌ها بر اوباما برای تحریم ایران

پایگاه اینترنتی وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم "کریستینا پترسون" نوشت: نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران با جمهوری‌خواهان هم‌صدا شده‌اند. این نمایندگان معتقدند ایران به دلیل انجام دو آزمایش موشکی مستحق تحریم است. حامیان و مخالفان توافق هسته‌ای ایران مدعی هستند اگر آمریکا در برابر آزمایش موشک‌های بالستیک ایران سکوت کند، واشینگتن اعتبار خود را در زمینه اجرای توافق هسته‌ای از دست می‌دهد.

 

نمایندگان کنگره آمریکا اواخر دسامبر تحریم‌های مالی جدیدی را علیه چندین شرکت و شخص حقوقی وضع کردند که به مشارکت در توسعه آزمایشات موشکی ایران متهم شده بودند. البته اجرایی شدن این تحریم‌ها با توجه به اعتراض شدید دولت ایران، تا مدت نامعلومی به تعوی افتاد. هنوز مشخص نیست تحریم‌های وضع شده علیه این شرکت‌ها چه زمانی اجرایی خواهد شد و آیا قانونگذاران آمریکایی در انتظار نهایی شدن برجام هستند یا دلیل دیگری پشت این ماجرا پنهان شده است. این تاخیر در اعمال تحریم‌های موشکی ایران، برخی دموکرات‌ها به ویژه آنهایی که در عضویت نهادهای یهودی هستند و یا از لابی‌های صهیونیست کمک مالی دریافت می‌کنند در موقعیت حساس و متزلزلی قرار داد.

 

نگرانی اصلی نمایندگان مخالف توافق هسته‌ای ایران، تهدید شدن احتمالی رژیم صهیونیستی از جانب تهران است. "جرولد نادلر،" نماینده جمهوری‌خواه نیویورک، مدعی شد: باید ایران را تحریم کنیم، ما باید از خودمان جدیت لازم را نشان دهیم. ایران رفتاری تهاجمی از خود بروز می‌دهد و کشوری کاملا بی‌ثبات است. به همین دلیل باید هرآنچه از دستمان برمی‌آید علیه این کشور انجام دهیم.

 

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه این هفته طرح لغو تحریم‌های ایران را به تصویب می‌رساند تا طبق توافق‌های صورت گرفته در وین، برجام به مرحله نهایی برسد. البته تحریم‌ها علیه اشخاص حقیقی که به حمایت از تروریسم و یا مشارکت در ساخت موشک بالستیک متهم شده‌اند، به قوت خود پابرجاست. بسیاری از دموکرات‌ها روز جمعه اعلام کردند بار دیگر قوانین مربوط به توافق هسته‌ای و تحریم‌های ایران را مرور خواهند کرد تا راهی برای اعمال برخی تحریم‌های موشکی جدید علیه تهران بیابند. "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، این بار از سوی هم‌حزبی‌های خود تحت فشار قرار گرفته است. این نمایندگان دموکرات در ماه نوامبر نیزه اوباما را بر سر موضوع پذیرش پناهجویان سوری- پس از وقوع حملات تروریستی پاریس – تحت فشار قرار داده بودند. حالا این نمایندگان در پرونده هسته‌ای ایران بنای ناسازگاری را با رئیس جمهور گذاشته‌اند.

 

"مایک پومپئو،" نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کانزاس، مدعی شد: امیدوار هستیم نمایندگان دموکرات درک کنند در شرایط بد و چالش‌برانگیزی قرار گرفته‌ایم. ما نمازمند حمایت آنها برای برطرف کردن برخی نواقص در توافق هسته‌ای ایران هستیم.

 

موضوع آزادسازی نزدیک به 100 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا، یکی از موارد اصلی نگرانی نمایندگان مخالف است. آنها مدعی هستند هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران از این اموال در جهت حمایت از تروریسم استفاده نکند. نمایندگان مخالف آزادسازی دارایی‌های ایران امیدوار هستند با سوء استفاده از مواردی مانند آزمایش موشک‌های بالستیک، ایران را از حق طبیعی خود محروم کنند. برخی نمایندگان دموکرات نیز قدم‌های محتاط‌تری برداشته و تاکید کردند: نباید با اقدامی نسنجیده تمام توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار دهیم. اقدام ما باید راهگشا و مفید باشد.