توضیح دریادار درباره عبور ناوگان ایران از باب المندب

در پی تنش‌های بوجود آمده در روزهای اخیر در حوزه سیاست خارجی ایران با برخی کشورهای منطقه، کشور جیبوتی نیز به تبعیت از رژیم آل سعود روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.

با قطع روابط میان دو کشور، برخی تحلیل‌ها درخصوص احتمال ایجاد مشکل برای ناوگان دریایی ایران در عبور از تنگه باب‌المندب (که کشور جیبوتی در جوار آن قرار دارد) در برخی رسانه ها منتشر شد و برخی گفتند که در این شرایط، کشتی‌های ایرانی اجازه عبور از تنگه باب النمندب -برای ورود به دریای سرخ- را نخواهند داشت.

امیر دریادار غلامرضا بیغم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار دفاعی فارس اظهار داشت: آب‌های اقیانوسی به وسیله یکسری از آب‌راه‌ها و تنگه‌ها به یکدیگر مرتبط هستند که این تنگه‌ها و آبراه‌ها به عنوان «مسیرهای بین‌المللی» شناخته می‌شود.

وی برای مثال به تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: اگرچه این تنگه در جوار دو سه کشور است ولی یک آبراه بین‌المللی محسوب می‌شود که یگان‌های همه کشورهای جهان می‌توانند با رعایت توافقات و قراردادهای بین‌المللی از آن عبور کنند.

دریادار بی‌غم اضافه کرد: طبیعتا اگر این آب‌ها نزدیک به کشور خاصی باشد، یگان‌ها برای عبور از آن باید تحت شرایط خاص و با رعایت مقررات آن کشور از آن آبراه عبور کنند.

وی تصریح کرد: آبراهی مثل کانال سوئز که در خاک یک کشور خاص وجود دارد نیز در واقع یک آبراه بین‌المللی است که یگان‌های کشورها می‌توانند با رعایت مقررات و البته پرداخت هزینه از آن عبور کنند و معمولا شرایط هم طوری نیست که این اجازه به دیگر کشورها داده نشود مگر در زمان خاص و جنگ.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: تنگه باب المندب نیز ازجمله تنگه‌های بین‌المللی است که کشتی های تمام کشورهای جهان ازجمله جمهوری اسلامی می توانند از آن عبور کنند و دراین باره هیچ مشکلی وجود ندارد.

موقعیت تنگه باب‌المندب

دریادار بیغم با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای عبور از دیگر آبراه‌های جهان نیز ندارد، گفت: تاکنون ناوگروه‌های جمهوری اسلامی ایران چندین مرتبه از این مناطق عبور کردند و هیچ مشکلی نیز پیش نیامده و در آینده هم پیش نخواهد آمد.

* مشروح گفتگوی فارس با جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش که در آن به موضوعات روز و اقدامات نداجا پرداخته شده، در روزهای آینده منتشر خواهد شد.