اعتدالیون و اصلاح‌طلبان لیست مشترک ندهند شکست می‌‌خورند

g روزنامه آرمان امروز دوشنبه 94/10/21 گفت و گویی با احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات انجام داده است.

وی در بخشی از این گفت و گو تاکید کرد: توفیق انتخابات سال 92 را باید مرهون اجماع اصلاح‌طلبان دانست چرا که اگر این اجماع نبود موفقیتی هم در کار نبود. این اجماع توسط لیدر اصلاح‌طلبان، رئیس دولت اصلاحات، انجام شد. نامه رئیس دولت اصلاحات در پی نظر سنجی و واحد درصد آرا که در آن دکتر روحانی از دکتر عارف پیشی گرفته بود نوشته شد و از این امر در جهت تغییر نتیجه انتخابات سال 92 به نفع اصلاح‌طلبان نیز استفاده شد.

خرم همچنین درباره ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان معتقد است: ائتلاف میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نقض غرض است، چرا که هر کدام از جناح‌ها در قد و قامت خودشان حاضر خواهند شد اما تندروی در هیچ کدام از جناح‌ها نباید وجود داشته باشد. باید با برخورد‌های خشن و رادیکال مقابله شود. ولی اگر دو دیدگاه جدا از هم با حفظ هویت خودشان در بدنه جامعه فعالیت داشته باشند برای جامعه مفید و موجب ارتقای آن خواهد بود. گمان می‌رود که اصلاح‌طلبان باید با حفظ هویت اصلاح‌طلبی در صحنه انتخابات حاضر شوند و از این‌رو ائتلاف با اصولگرایان معتدل هیچ مفهومی ندارد. در برخی موارد که خطر حاکمیت تندرو در مجلس احساس می‌شود باید تعامل کرد تا تندروهای معتقد به خشونت و خصومت به مجلس راه پیدا نکنند. ائتلاف به نظر منفی اما تعامل در موراد خاص با حفظ هویت اصلاح‌طلبی و همچنین حفظ هویت اصولگرایی مثبت خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حضور مستقل اعتدالیون در انتخابات، گفت: تصور می‌رود که در انتخابات سال 92 اصلاح‌طلبان هر اقدامی که برای روی کار آمدن جریان معتدل می‌توانستند انجام دهند به نحوی مطلوب انجام دادند. نمونه آن نامه رئیس دولت اصلاحات به دکتر عارف بود چرا که این نامه به عنوان خط مشی‌ای در میان اصلاح‌طلبان شیوع پیدا کرده و آنها دریافتند که باید به نفع کسی که رای بیشتری در نزد مردم دارد چاره‌ای جز ترک میدان رقابت ندارند. تواضع دکتر عارف نسبت به نامه رئیس دولت اصلاحات و انصراف وی موجب پیروزی اعتدالیون شد. به همین دلیل نباید دولت نقش اصلاح‌طلبان را در پیروزی انتخابات سال 92 نادیده بگیرد. اگر اعتدالیون از ارائه لیست مشترک با اصلاح‌طلبان بپرهیزند به‌طور قطع شکست جریان معتدل و اصلاح‌طلب در انتخابات محرز است.