زمان لغو تحریم‌های بانکی از زبان معاون ظریف

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه صبح امروز در نشستی با رئیس اتاق بازرگانی ایران و فعالان اقتصادی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات نهایی برجام گفت: در آخرین روزهای پس از اجرایی شدن برجام هستیم و در چند روز آینده شاهد اجرای رسمی آن و رفع همه تحریم‌ها خواهیم بود و با اجرای برجام کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد به رفع همه تحریم‌ها شده‌اند که در روز اجرا آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به آن را در اختیار عموم قرار خواهند داد.

 

وی افزود: اتاق ایران هم متن این آیین‌نامه‌ها را در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد داد.

 

تخت روانچی اظهار داشت: در روز اجرایی شدن برجام همه تحریم‌های بانکی و مالی رفع خواهد شد و همچنین تحریم‌هایی که مربوط به دستورالعمل اجرایی رئیس جمهور و تحریم‌های کنگره آمریکا بوده نیز لغو می‌شود.

 

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که اتحادیه اروپا در دستورالعمل‌های خود این موضوع را به تصویب رسانده که تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر روی کاغذ لغو شده و در روز اجرای برجام نیازی به مصوبه جدید نخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمینه برای هر گونه فعالیت اقتصادی در روز اجرای برجام فراهم است باید از هم اکنون زمینه کار برای آن روز مهیا شود و بانک‌های ایران و فعالان اقتصادی آمادگی لازم را برای اجرای برجام داشته باشند تا بتوان از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کرد و این در حالی است که تاکنون کارهای خوبی انجام شده و مذاکرات مفیدی صورت گرفته است اما باز باید آمادگی بیشتر باشد.

 

تخت روانچی با اشاره به احتمال سنگ‌اندازی‌ها در اجرای برجام گفت: در خود برجام چند ماده برای جلوگیری از سنگ‌اندازی و مانع‌اندازی پیش بینی شده که طبق این مواد اتحادیه اروپا و آمریکا متعد شدند که تحریم‌ها بازگشت نشود و سیاست‌های منفی در اجرای برجام وضع نشود.

 

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با اشاره به سفر هیأت‌های تجاری و سیاسی خارجی به کشور گفت: شروع ورود هیأت اقتصادی و سیاسی بعد از توافق موقت ژنو در دو سال پیش بود اما بعد از توافق در تابستان سفر هیأت‌های تجاری و سیاسی به ایران شتاب بیشتری گرفت و هیأت‌هایی از کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه برای سرمایه‌گذاری در صنعت، فناوری، خدمات بانکی و بیمه‌ای، حمل و نقل کشاروزی به ایران با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و طرح‌های مشترک آمدند.

 

وی به این نکته ینز اشاره  کرد که کشورهای اروپایی در سال‌های تحریم خودشان را از بازار ایران محروم کردند و هم اکنون با رفع تحریم‌‎ها برای استفاده از این فرصت به ایران سفر کرده‌اند.

 

تخت روانچی با اشاره به سیاست دولت در جذب هیأت‌های تجاری خارجی گفت: ما نباید در این شرایط از حضور هیأت‌های خارجی ذوق زده شویم و در حالی که ما از ورود و سرمایه‌گذاری هیأت‌های خارجی استقبال می‌کنیم اما تصمیم‌گیرنده نهایی خودمان هستیم و باید به بسته منافع کشور و در فرآیند رقابتی تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

 

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه تصریح کرد: دولت بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارد و از تعامل با کشورهای جهان به خصوص همسایگان استقبال می‌‌کند و باید در کنار اجرای اقتصاد مقاومتی تعامل به کشورهای دنیا مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

** زمان اجرای برجام نزدیک است/ امکان مشخص کردن تاریخ دقیق وجود ندارد

 

 مجید تخت روانچی امروز در حاشیه نشست رئیس اتاق ایران و فعالان اقتصاد با مدیران عامل بانک‌ها در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان اجرای دقیق برجام چه تاریخی است گفت: پیش‌بینی و اعلام یک تاریخ مشخص کار مشکلی است برای اینکه اقدامات انجام شده زمان‌بر بوده و در همین راستا مشخص کردن تاریخ دقیق برای اجرای برجام و رفع تحریم‌ها مشکل است اما ما امیدواریم با توجه به روند کار ظرف چند روز آینده برجام اجرا شود.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از تعهدات ما نوسازی راکتور اراک و طراحی جدید آن است گفت: سندی بین ایران و شش کشور دیگر امضاء شده و در راستای نوسازی آن، ایران در حال انجام تمهیدات با استفاده از شرکت‌های داخلی است .

 

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرانجام تحریم‌های جدیدی که آمریکا در حال وضع کردن آن است پس از اجرای برجام چه خواهد شد، گفت: طبق متن برجام هر گونه تحریم که بر خلاف روح و متن برجام باشد نوعی نقض آن محسوب شده و اگر به این مرحله برسیم ما قطعا مکانیزم اجرایی کمیسیون مشترک حل و فصل اختلاف را فعال خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: البته جان کری در نامه‌ای به این موضوع اشاره کرده که آمریکا مسئله ویزا را به نحوی اجرا می‌کند که خلاف تعهدات در برجام نباشد و در این راستا ما باید صبر کنیم و ببینیم نتیجه چه می‌شود.

 

تخت روانچی به این نکته نیز اشاره کرد که ما در حال حاضر می‌توانیم بگوییم برجام به زودی اجرا می‌شود اما تعیین زمان دقیق آن کاری دشوار است و ما نمی‌خواهیم در ارتباط با این مسئله عجله به خرج دهیم و ضمن اینکه تمرکز بر روی کار و به نحو انجام دادن آن اولویت آن است در عین حال سرعت نیز برای ما دارای اهمیت است.