تایید نهایی تعهدات برجامی ایران تا پایان هفته

یک منبع مطلع گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته گزارش تأیید نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام را منتشر می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس توافقاتی که پیشتر صورت گرفته بود، موظف است این گزارش را ارائه دهد.

آنگونه که پیش از این اعلام شده بود همزمان با انتشار گزارش نهایی آژانس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک اجرایی شدن برجام  را اعلام می‌کنند.

حسین‌ جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص شمارش معکوس اجرای برجام نیز گفت: زمان آن چندان دور نخواهد بود، اما تاریخی مشخص نشده است. بازه زمانی تعیین شده بر اساس جدول تعهدات متقابل طرفین است که باید به مرور پیش برود و هر خدشه‌ای می‌تواند تاریخ آن را جابه‌جا کند.

جابری‌انصاری ادامه داد:‌ در آخرین گفت‌وگوهای ژنو آخرین وضعیت بر اساس جدول تعهدات متقابل مرور شد و هر طرف متعهد شده که اقدامات نهایی خود را دنبال کند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرد که برجام حداقل تا هفت روز آینده اجرایی خواهد شد و افزود: ما تقریباً تمام کارهایی که براساس برجام بر عهده‌مان بود را تکمیل کرده‌ایم و کاری باقی نمانده، البته منهای بحث اراک که بخش‌هایی از کار شروع شده و بخش باقی‌مانده هم در فاصله اندک قابل اتمام است.

از دیگر سو مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت با بیان اینکه شمارش معکوس برای اجرایی شدن برجام آغاز شده است، گفت: قلب رآکتور اراک با طراحی جدید تعویض و نصب می‌شود.