کمک 40 میلیادر دلاری عربستان به صدام

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز(دوشنبه) با حضور در جمع مدیران و معاونان ارشد سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه باید اهتمام ما بر حفظ آثار دفاع مقدس باشد، ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های این مرکز به ثمر بنشیند تا برای نسل‌های آینده کشور راه روشنی را ترسیم کند.

لاریجانی تصریح کرد: نگاه‌ چند وجهی به دفاع مقدس امری ضروری بوده و باید در این تشکیلات به تمام این وجوه مانند تاریخ، حفظ ارزش‌ها و ... دقت شود زیرا میراثی گرانقدر برای ملت ایران است.

وی با بیان اینکه 8 سال دفاع مقدس برای ما هزینه‌هایی داشت، گفت: دوران دفاع مقدس دستاوردهایی هم برای ما داشت لذا همیشه باید آنقدر تازه و به دور از غبارآلودگی باشد که نسل‌های آینده بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه نگاه ما باید به دفاع مقدس دقیق باشد، اضافه کرد: جنگی که صدام آن را علمداری کرد، جنگ کشوری مانند عراق علیه ایران نبود بلکه جنگ 8 ساله ایران نمونه‌ای از یک جنگ جهانی بود زیرا تقریبا تمام کشورهای قدرتمند مانند آمریکا، شوروی سابق، برخی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای نیز به عراق کمک می کردند.

لاریجانی ادامه داد: شاید چند کشور کوچک خارج از این قضیه بودند اما آنها نیز با رعایت برخی ملاحظات با ما همکاری کرده و تنها کمک‌های اندکی را به ما ارائه می‌کردند.

وی تاکید کرد: در آن شرایط کشورهای مختلفی همچون آمریکا  به عراق کمک‌های اطلاعاتی و نظامی می‌دادند، کشورهایی مانند فرانسه برای اولین بار به صدام هواپیما اجاره دادند و در کنار آنها آلمانی‌ها هم با ارائه سلاح‌های شیمیایی سعی بر تغییر مسیر داشتند.

رئیس مجلس با اشاره به سفر خود به کشور عربستان سعودی اظهار کرد: در آن سفر من از یکی از سران سعودی پرسیدم که چرا به صدام کمک کردید، وی در پاسخ گفت ما اشتباه کردیم که در آن جنگ 40 میلیارد دلار به عراق کمک کردیم و اشتباه دیگرمان هم کمک به طالبان بود.

لاریجانی اضافه کرد: پایداری ملت ایران در دوران دفاع مقدس پرهزینه بود اما این پایداری نشان داد که ملت ایران در مقابل تجاوزات کوتاه نخواهد آمد و این امر به ایران و ملت ایران صیانت بخشید.

وی بیان کرد: بعد از جنگ 8 ساله، کشور ما فراز و فرودهایی را شاهد بود اما کسی جرأت نکرد بخاطر آن 8 سال دفاع و جنگ ایران بار دیگر به ما حمله کند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی تصویری آشفته از نیروهای مسلح و اوضاع داخلی کشورمان برای کشورهای منطقه منعکس شده بود، افزود: در اوایل انقلاب اسلامی هنوز سپاه شکل چندانی نگرفته بود و سایر نیروهای مسلح نیز به دلیل مسائل انقلاب درگیری‌هایی داشتند لذا کشورهای منطقه فکر می‌کردند بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران ضعیف شده است.

لاریجانی در ادامه افزود: اینکه امروز بر تقویت بنیه دفاعی کشورمان تاکید داریم یکی از دستاوردهای دوران دفاع مقدس است.

وی تاکید کرد: اگر یک کشوری هر چند با وجود آرمانهای بلند اما در عمل از یک بنیه دفاعی بازدارنده برخوردار نباشد کشورهای دیگر که منطقشان زور است شاید دچار توهم شوند.