سایت العهد با انتشار این تحلیل نوشت: عربستان دومین کشور بزرگ عربی محسوب می‌شود رتبه اول را از نظر ذخایر نفت و تولید و صدور آن در سطح جهان دارد. این کشور 28 میلیون نفر جمعیت دارد که 233 هزار نفر از آنها ارتش این کشور را تشکیل داده‌اند. هزینه‌های نظامی عربستان در سال 2015 به حدود 57 میلیارد دلار رسید که رتبه سوم در جهان بود.

 این گزارش می‌افزاید: از 10 ماه قبل نظام آل‌سعود همه توان اقتصادی و نظامی خود را علیه یمن به کار گرفت تا دولت مستعفی و دست‌نشانده را به سر کار بازگرداند. عربستان سعودی در این حملات با کمک همپیمانان خود حتی مناطق مسکونی و زیر ساخت‌های شهری را هدف قرار داد و آثار باستانی و مساجد بسیاری را نیز منهدم کرد، اما پاسخ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به این حملات تجاوزکارانه و هدف قرار گرفتن مواضع نظامی سعودی حتی در خاک عربستان، باعث شد ناتوانی نظامی عربستان بیش از پیش مشخص شود.

به همین دلیل نظام آل‌‌سعود به اجبار دست به دامان کشورهای کوچکتر و ضعیف‌تر و برخی شرکت‌های بین‌المللی متخصص در زمینه جنایت شد، تا از آنها برای سرکوب یک ملت بی‌دفاع و فقیر کمک بخواهد. خبرها حکایت از آن دارند که عربستان 2100 تفنگدار سنگالی را اجیر کرده است. همچنین بیش از 250 عنصر مسلح از چاد را به طور سری و با هماهنگی با مقامات آن کشور در ازای یک زد و بند مالی به خدمت گرفته است. علاوه بر این صدها مزدور کلمبیایی را هم اجیر کرده است؛ ژنرال بازنشسته خایمی روث، در گفتگو با رادیو محلی کلمبیا گفته بود برخی از تفنگداران سابق ارتش کلمبیا برای جنگیدن تحت فرماندهی عربستان، عازم منطقه شده‌اند. برخی روزنامه‌های کلمبیایی هم نوشته‌اند مجموع مزدوران این کشور که در کنار سعودیها در یمن می‌جنگند به 800 نفر می‌رسند.

استفاده از مزدوران دیگر کشورها بیانگر درماندگی ارتش سعودی و شکست‌هایی است که در تجاوز به یمن متحمل شده‌اند، و نشان می‌دهد که روحیه سربازان سعودی که از میدان جنگ و رویارویی با نیروهای یمنی فرار می‌کنند، تا چه حد پایین است.

سرتیپ هشام جابر، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه می‌گوید: عربستان نه تنها مجبور شده دست به دامان عناصر مسلح مزدور شود بلکه با دادن مبالغ هنگفتی چند خلبان را هم استخدام کرده است.

وی می‌افزاید: سودان هم بخشی از ارتش خود را در ازای مبالغی، در اختیار عربستان قرار داده است تا در تجاوزات این کشور به یمن سهیم باشند.

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در ادامه می‌گوید: با گذشت زمان این مزدوران هم کاری از پیش نبردند. وی با اشاره به موضوع تضاد انگیزه بین یک مزدور و رزمنده‌ای که از وطنش دفاع می‌کند می‌گوید‌: مزدور برای پول می‌جنگد و وقتی که می‌بیند جانش به خطر افتاده دست از جنگ می‌کشد در حالی که رزمنده مدافع از وطنش دفاع می‌کند و این انگیزه هیچ وقت از بین نمی‌رود.

سرتیپ جابر می‌گوید عربستان با سلاح فراوان  می‌تواند جنگ‌افروزی کند اما یک ارتش ملی که توان و تجربه جنگیدن داشته باشد ندارد. چون پیش از این در هیچ جنگی شرکت نکرده است، لذا هر کاری که می‌کند به باد فنا می‌رود و هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسد.

جابر خاطرنشان می‌کند: درست است که جنگ‌ساز و برگ جنگی می‌طلبد اما فاکتورهای دیگری هم لازم است؛ مثل توان رزمی و روحیات بالا و عقیده که از همه چیز مهمتر است. عقیده همان سلاح قدرتمندی است که عربستان از آن بی‌بهره است، به همین دلیل هیچ وقت پیروز نمی‌شود.

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در پایان خاطرنشان می‌کند عربستان خود را درگیر جنگ بیهوده‌ای در شنهای روان یمن کرده است و هیچگاه در آن پیروز نخواهد شد.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد آمریکا حدفاصل سال‌های 2012 تا 2015، حدود 111 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی فروخته است.