آقای روحانی! چرا از رکود حرف نزنیم؟!

گروه اقتصادی-حسن روحانی دیروز فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را افتتاح کرد و در سخنرانی این مراسم از منتقدین خواست تا از رکود انتقاد نکنند. او با اشاره به اینکه تورم روند کاهشی در سالهای گذشته داشته است از همه خواست تا این توفیق دولت را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش افکارخبر ، سخنان رییس جمهور در شرایطی مطرح می شود که منتقدین مساله رکود نه از سر عناد که از سر دوستی با دولت و تلاش برای اصلاح رویه دولت دست به انتقاد می زنند. بر کسی پوشیده نیست که توجه به امر رکود و حل این مساله به مراتب مهمتر از مساله تورم است چرا که بر اساس علم اقتصاد، خروج از رکود می تواند کاهش تورم و افزایش اشتغال را به همراه داشته باشد.

گویا آنقدر کاهش تورم بعلت اثر گذشته آن بر افکار رای دهندگان برای رییس جمهور بااهمیت شده که نمی بیند و نمی شنود نظر اقتصاددانان بی طرف را که خطر رکود را جدی بگیرید. 

آقای روحانی! برای خودتان و مردم مان و خودمان خطر رکود را هر روز گوشتزد می کنیم چرا که عواقب رکود اقتصادی بیکاری است و ورشکستگی و ناهنجاری های اجتماعی. محرمانه به شما می گوییم ، رکود اعتراضات کارگری و اجتماعی در پی خواهد داشت. 

مشکل  اکنون اقتصاد تورم نیست بلکه رکود است. منتقدان اقتصادی دولت قبل که در دوره انتخابات برای شما قلم فرسایی می کردند ، حالا یا پستی گرفته اند یا به دلایلی سکوت اختیار کرده اند.

اینکه دولت سخن منتقدان را نشنود و آنها را به سکوت دعوت کند نه راهکار برون رفت از بحران است و نه حتی بر بحران سر پورش می گذارد چرا که رکود امروز در تک تک خانه های این کشور رسوخ کرده و بر بیکاری جوانان این کشور اثر گذاشته است.

جناب آقای روحانی باید بدانند که همه منتقدان سیاست های اقتصادی دولت از وضعیت فروش نفت و درآمدهای نفتی آگاه هستند و کسی کاهش درآمدهای دولت را کتمان نمی کند با این حال نمی توان اقتصاد را به امید روزهای خوب رها کرد. مردم از دولت برنامه اقتصادی می خواهند و این برنامه با انتقاد چکش کاری می شود. ارایه برنامه بر اساس واقعیت های موجود است که می تواند برون رفت از بحران را رقم بزند.

 

متاسفانه نهادهای آماری دولت در دو سال اخیر ارایه گزارش درباره رکود و شاخص های رشد اقتصادی را از قلم انداخته اند و این همان رویه غلطی است که در دولت قبل نیز باب شده بود و نتیجه اش را همه دیدند. 

بانک مرکزی در گزارشات خود امار رشد اقتصادی را اعلام نمی کند، از تورم من دراوردی دولت قبل به اسم نقطه به نقطه نام می برد که تورم را پایین نشان دهد. اگر خودتان ندانید حتما تیم اقتصادی شما که همه از اساتید علم اقتصاد هستند می دانند که این شاخصهای من درآوردی در هیچ عطاری پیدا نمی شود چه برسد به منابع علم اقتصاد!

بدعتهایی که در دوره احمدی نژاد در ارائه آمارهای شفاف بنا شده بود ، با وجودی که خود منتقد بودید ، نعل به نعل در دولت شما اجرا می شود!

چه حکمتی است که نامزدهای انتخاباتی هنگام رای گرفتن از مردم از آزادی بیان و انتقاد پذیری و دانستن حق مردم است سخن می گویند اما بعد از رسیدن به قدرت همه را فراموش می کنند؟!

ما منتقدان از شما برنامه میخواهیم، نه مخفی کاری! منتقدان اقتصادی را قانع کنید نه اینکه با تشرویی خطاب کنید که از رکود حرف نزنند! 

اینکه رییس جمهور از منتقدین می خواهد زبان در کام گیرند و از وضعیت رکود سخن به میان نیاورند یا اینکه نهادهای آماری دولت از رشد اقتصادی آماری ارایه نکنند دلیلی بر حل مشکلات نیست. تنها راه آن است که دولت در مسائل اقتصادی با منتقدین سخن بگوید و آنها را قانع کند آنهم نه در یک فضای بسته بلکه در فضای عمومی ، چرا که سوالات منتقدین همان سوالات مردم است که از زبان آنها مطرح می شود. روحانی قطعا می داند که بزودی آمارهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ارایه خواهد شد. آیا آنها هم سکوت خواهند کرد؟