«آزمایش موشکی ایران قبل از اجرایی شدن برجام صورت گرفت. ایران پس از انجام آزمایش موشکی عنوان کرد که این آزمایش موشکی نقض برجام نیست، که سخن صحیحی است. در مقابل اما آمریکا و قدرت‌های بزرگ مدعی شدند که آزمایش موشکی مغایر قطعنامه 1929 شورای امنیت است و چون برجام اجرایی نشده، لذا آن قطعنامه مشروعیت داشته است. به هر حال با این اتفاق شبهه جدی ایجاد شد. اگر من جای مسئولان بودم، آزمایش موشکی را بعد از اجرایی شدن برجام انجام می‌دادم که قطعنامه‌های قبلی منتقی شده بودند و شبهه‌ای هم بوجود نمی‌آمد! مخالفان برجام در آمریکا همین را بهانه کردند و یک مشت قطعنامه جدید علیه ایران در دستور کار قرار دادند  که جملگی نامشروع و حداقل مغایر روح برجام است. با این همه تهران و واشنگتن و قدرت های جهانی هنوز مصمم به اجرای برجام هستند.

 

*اظهارات موسویان فی‌الواقع انتقاد ابراز شده یک چهره منتسب به جریان خاص از آزمایش موشک عماد ایران است.

اظهارات موسویان در حالی است که قرار بوده و هست که برنامه موشکی ایران هیچ ربطی به مسئله برجام نداشته باشد.

این گزینه همچنین بارها مورد تأکید مقامات کشور و حتی مقامات دولت و مذاکره‌کنندگان نیز قرار گرفته است.

اظهارات موسویان همچنین از این زاویه نیز قابل تأمل است که چگونه ممکن است دولت یازدهم که مترصد اجرای دقیق و حتی زودهنگام مفاد برجام است، این گزینه ساده مورد اشاره موسویان را از یاد برده باشد.

این مسئله ممکن نیست مگر اینکه مسئله آزمایش موشک عماد، خارج از اختیار دولت بوده و موسویان هم فی‌الواقع مشغول انتقاد از جای دیگریست.

انتقاد از آزمایش موشکی و معرفی کردن آن بعنوان عامل تحریم‌های پسابرجامی آمریکا همچنین در حالی است که موسویان به هر دلیلی بیان نمی‌کند که قرار بود آمریکا و سایر کشورهای 1+5 از اِعمال هر گونه تحریم جدیدی و به هر بهانه‌ای، در دوران اجرای برجام خودداری کنند.

اما این کار را نکردند بلکه به کرّات هم مرتکب آن شدند و البته باز هم خواهند شد.

در اینجا لازم به ذکر است که حتی در حالت خوشبینانه‌ای که می‌گوید آمریکا قصد دارد برجام را اجرایی کند نیز؛ این انتظار که ایران در حالتی از «معصومیت»! به سر ببرد و حتی حرکت مرغان آسمان هم اسباب آزردگی خاطر آمریکایی‌ها را پدید نیاورد وگرنه پای تحریم‌های جدید به میان می‌آید، امری به شدت مهوّع و ملال‌آور است که مقامات دولت یازدهم بایستی درباره آن فکری بکنند. البته اگر کار از کار نگذشته باشد!

گفتنیست آمریکا پیش از این و پس از توافق موقت ژنو در سال 92 و پس از تفاهم هسته‌ای لوزان در ابتدای امسال هم به توافقات خود عمل نکرد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

اما مقامات دولت همواره بیان کرده‌اند که تحریم‌های جدید صرفاً خلاف روح توافقات است! (نه خلاف متن آنها)

آمریکا تاکنون و در دوران پسابرجام نیز چندین تحریم جدید را علیه ایران اعمال کرده است.

حسین موسویان در بخشی از گفت‌وگوی اشاره شده نیز تأکید می‌کند که تحریم‌های جدید خلاف روح برجام است!

او پیش از این نیز طی اظهاراتی رسانه‌ای، «اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را یک فرصت (برای ایران) خوانده بود...