جابری انصاری: حضور نظامیان آمریکایی در آبهای ایران خصمانه نبود

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به بازداشت 10 تفنگدار دریایی آمریکا در آب‌های کشور عنوان کرد: عصر روز گذشته سه شنبه 22 دی ماه 1394 دو فروند شناور نظامی آمریکایی حامل 10 نفر نیروی نظامی آمریکایی، در حالی که در محدوده دریای سرزمینی جزیره فارسی متوقف و سرگردان بودند، توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران رصد و در چارچوب سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مورد حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی در خلیج فارس، برای روشن شدن ابعاد موضوع به پایگاه نیروی دریایی هدایت شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه ورود عامدانه شناورهای نظامی به دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نقض مقررات و قوانین کشور محسوب می‌شود علت ورود این شناورها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد حضور آنها در آن منطقه به علت نقص سیستم ناوبری بوده است. لذا پس از توضیحات طرف آمریکایی و هماهنگی‌های لازم و اطمینان از اینکه ورود شناورها به دریای سرزمینی ایران اقدامی خصمانه نبوده، شناورهای مذکور به خارج از قلمرو دریایی ایران هدایت شدند.

جابری انصاری ادامه داد: همکاری در جهت تسهیل دریانوردی امن بر اساس اصول حقوق بین الملل و برخورد انسانی با موارد فوق العاده، معیارهای اصلی در انجام ماموریت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان بوده و خواهد بود.

وی یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای برجام، تماس‌های تلفنی بین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در این خصوص در جریان است که موضوع فوق العاده مزبور نیز در این تماس‌ها پیگیری و زمینه حل هر چه سریعتر آن فراهم شد.