دو واقعیت درمورد بازداشت تفنگداران آمریکایی

در ادامه واکنش‌ها به موضوع بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی توسط ایران، یک پایگاه آمریکایی ورود دو قایق این کشور به آب‌های ایران را «واقعیت غیرقابل انکار» خواند.

پایگاه «نشنال اینترست» در یادداشتی با عنوان «خویشتنداری در خلیج فارس» به موضوع بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ورودشان به ‌آب‌های داخلی ایران پرداخت.

«پل پیلار» نویسنده این یادداشت تصریح کرد: «اگرچه برخی جزئیات درباره اینکه چطور دو قایق‌ گشتی آمریکا به این وضعیت دچار شدند،‌ هنوز مشخص نیست اما دو واقعیت و حقیقت اساسی در این رابطه غیرقابل انکار است».

از نظر تحلیلگر آمریکایی این دو واقعیت غیرقابل انکار بدین شرح است: «اول آنکه قایق‌های آمریکایی وارد آب‌های ایران شدند. دوم آنکه ورود آنها به دلایلی چون نقص سیستم دریانوردی یا بروز برخی دیگر از مشکلات، تصادفی بود. موضوع اول، از ابتدا برای هر دو طرف مشخص بود اما موضوع دوم برای ایرانی‌ها وقتی پذیرفته شد که آنها فرصت پرسش از سرنشینان قایق پیدا کردند».

پیلار افزود: «برای فکر کردن به اینکه پاسخ مناسب یک کشور به چنین تجاوزی به آب‌هایش چیست، این را تصور کنید که تعدادی از کشتی‌های ایرانی وارد آب‌های آمریکا شوند. قطعا پاسخ این نخواهد بود که ایرانی‌ها در دریا آرامش داشته و سفر راحتی را تجربه کنند. آمریکا قطعا بر تحقیق و سوال  از سرنشینان کشتی ایرانی ادامه می‌داد تا درباره اقدامات انها در منطقه قانع شوند».

وی با «مناسب و متعارف» خواندن واکنش ایران به قضیه ورود تفنگداران آمریکایی نوشت: «تنها چیزی که به نظر می‌رسد 10 ملوان آمریکایی در جریان حضور چند ساعته‌شان از آن آسیب دیده‌اند، خستگی‌شان بوده است».