واکنش کاخ سفید به آزادی ملوانان ایرانی

سخنگوی کاخ سفید با موفقیت آمیز خواندن آزادی ملوانان آمریکایی، واکنش جمهوری خواهان به آن را غیر وطن پرستانه خواند و گفت: تنها کسانی که از این بابت ناراحت هستند به دلایلی، جمهوری خواهان هستند.

ارنست از جمهوری خواهان به دلیل «واکنش نسبتا سریع و غیرمسئولانه» آنها در مقابل بازداشت ملوانان آمریکایی انتقاد کرد و گفت: اگر به توصیه برخی منتقدان جمهوری خواه دولت گوش می کردیم، احتمالا اکنون وارد جنگی خونین با ایران بر سر ملوانان می شدیم.

به نظر می رسد که حملات جمهوری خواهان پس از انتشار تصاویری از محاصره ملوانان آمریکایی توسط نیروهای سپاه و مباحث مربوط به آن همزمان در نطق سالانه رئیس جمهوری آمریکا، کاخ سفید را ناامید کرده است.

دولت آمریکا به دنبال بازداشت 10 ملوان این کشور به ویژه پس از طرح اتهام هایی از سوی جمهوری خواهان درباره تضعیف بیشتر آمریکا در دوران ریاست باراک اوباما، در موضعی تهاجمی قرار گرفته است.

انتقادهای جمهوری خواهان در حالی مطرح می شود که آمریکا غیر قانونی بودن ورود به حریم دریایی ایران را تایید کرده و به خاطر آن عذرخواهی کرد.

برخی از رسانه های آمریکایی از جمله رادیوی این کشور نیز اقدام ایران در توقیف ملوانان را منطقی را خواند و در تازه ترین گزارش خود تصدیق کرد که هر کشوری از حق گشت زنی، دفاع از مرزهای آبی و توقیف شناورهای نظامی سایر کشورها که بدون اجازه وارد محدوده ملی آنها می شوند، برخوردار است.

«تد کروز» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا در تازه ترین مناظره خود وعده داد اگر در انتخابات پیروز شود، به هیچ یک از نیروهای نظامی کشور اجازه نخواهد داد در مقابل ایران زانو بزنند و هر کشوری که سربازان آمریکایی را بازداشت کند با خشم آمریکا مواجه خواهد شد.

«دونالد ترامپ» دیگر نامزد جمهوری خواهان تصاویر منتشره درباره محاصره سربازان آمریکایی را ناراحت کننده خواند و گفت: تنها دلیلی که توانستیم سربازان مان را برگردانیم به خاطر توافق احمقانه ای است که 150 میلیارد دلار در اختیارایرانی ها قرار می دهد.